Аромамаркетинг - новата мода в търговията

  • 09 май 2012 16:59

  • 1636
  • 3
Аромамаркетинг - новата мода в търговията
©

Все повече търговци разпръскват аромати в магазините си, за да се чувстват по-добре клиентите им и да имат по-силно желание за пазаруване, отбелязва германският в. "Франкфуртер алгемайне".

Пример за тази тенденция е американската верига "Абъркомби енд Фич" (Abercombie & Fitch), чийто магазин в Дюселдорф може да бъде намерен и със затворени очи. Компанията за продажба на облекло не само ароматизира магазините си, но и стоките, които предлага - с аромат, който е разработен специално за нея. По този начин чрез торбичките за пазаруване миризмата по-късно се пренася из цялата търговска част на града, без значение дали става дума за Дюселдорф, Лондон, Милано или Ню Йорк.

Като част от цялостната маркетингова стратегия се продават и флакончета с аромата, който толкова силно ентусиазира най-вече младежите, че става обект на оживени дискусии във форумите. Очевидно миризмата успява да събуди асоциации с плоските коремни мускули на красавците, чиито плакати са изложени в магазините.

Поне откакто Патрик Зюскинд публикува романа си "Парфюмът", се знае каква съблазнителна мощ могат да имат миризмите. Когато човек преживява интензивно някоя ситуация, миризмите, които възприема, получават силна емоционална натовареност. "Когато по-късно бъде усетена същата миризма, тя може да предизвика положително настроение", посочва експерт.

Като цяло има база от субстанции, които будят положително въздействие, като например ванилията. Търговците на дребно, усърдно се възползват от този факт, опитвайки се да ангажират с продукта всички пет сетива на клиента. В магазини за обувки, например, се разпръсква миризма на кожа, за да се повиши вероятността клиентите да купят някоя стока.

"Тъй като тогава мислим, че всички продукти се изработват от висококачествена кожа, дори когато са от изкуствени материали", отбелязва психологът Клеменс Щьорткул. Определени миризми могат също така да засилят чувството на задоволство на клиентите, а по този начин - времето, през което се задържат пред рафтовете. "По този начин в някои случаи се увеличава броят на спонтанните покупки", посочва Патрик Хен, който консултира компании за избора на най-подходящия аромат.

Друг рекламен трик е т. нар. аромат за добре дошли - търговецът може да разпръсне около входното пространство приятен аромат, който да създаде около клиентите спокойна, отпусната атмосфера. Подобни "ароматични концепции" се прилагат от специализирани компании и често специалистите говорят за "корпоративна миризма" или "въздушен дизайн".

Понякога обаче дори специалистите се изненадват от въздействието на някоя миризма и не винаги може да се предвиди точното въздействие на аромата върху поведението. Причината е структурата на обонятелната система.

"Миризмите въздействат на подсъзнанието, тъй като химичните сигнали се трансформират от обонятелните клетки и се предават директно в мозъка", допълва Щьорткул. Трябва и да се обмисли обаче дали подобна манипулация по принцип е етична.

Последвайте канала на

БТА
1636 3

Свързани новини

Коментари 3

Добави коментар
Анонимен

2012.11.09 | 14:45

3
Всеки с уникалния си начин за привличане на клиенти...
bibi usa

2012.05.22 | 19:10

2
tova e verno ,loichno sam go ispitala , i kato vleza tam izglupiavam ,da ne govorim za krasivia mi amerikanski saprug ,stava kato malko dete,zatova kato minavame pokrai tozi magazin mu pribiram kreditnata karta, moislia che tova se narisha manipulazia sa da kupuvash;fakt e
ппп13

2012.05.09 | 17:34

1
Аз пък точно затова го отбягвам този магазин! За мене е прекалено парфюмиран и немога и 2 мин да стоя вътре. Интересно ми е какъв % от потребителите са като мене. Явно не много голям защото А&F използва тази стратегия от години. Все пак продават облекла за тинейджъри.

Добави коментар

Водещи новини