-
09 май 2012 16:59
- 1636
- 3
Все повече търговци разпръскват аромати в магазините си, за да се чувстват по-добре клиентите им и да имат по-силно желание за пазаруване, отбелязва германският в. "Франкфуртер алгемайне".
Пример за тази тенденция е американската верига "Абъркомби енд Фич" (Abercombie & Fitch), чийто магазин в Дюселдорф може да бъде намерен и със затворени очи. Компанията за продажба на облекло не само ароматизира магазините си, но и стоките, които предлага - с аромат, който е разработен специално за нея. По този начин чрез торбичките за пазаруване миризмата по-късно се пренася из цялата търговска част на града, без значение дали става дума за Дюселдорф, Лондон, Милано или Ню Йорк.
Като част от цялостната маркетингова стратегия се продават и флакончета с аромата, който толкова силно ентусиазира най-вече младежите, че става обект на оживени дискусии във форумите. Очевидно миризмата успява да събуди асоциации с плоските коремни мускули на красавците, чиито плакати са изложени в магазините.
Поне откакто Патрик Зюскинд публикува романа си "Парфюмът", се знае каква съблазнителна мощ могат да имат миризмите. Когато човек преживява интензивно някоя ситуация, миризмите, които възприема, получават силна емоционална натовареност. "Когато по-късно бъде усетена същата миризма, тя може да предизвика положително настроение", посочва експерт.
Като цяло има база от субстанции, които будят положително въздействие, като например ванилията. Търговците на дребно, усърдно се възползват от този факт, опитвайки се да ангажират с продукта всички пет сетива на клиента. В магазини за обувки, например, се разпръсква миризма на кожа, за да се повиши вероятността клиентите да купят някоя стока.
"Тъй като тогава мислим, че всички продукти се изработват от висококачествена кожа, дори когато са от изкуствени материали", отбелязва психологът Клеменс Щьорткул. Определени миризми могат също така да засилят чувството на задоволство на клиентите, а по този начин - времето, през което се задържат пред рафтовете. "По този начин в някои случаи се увеличава броят на спонтанните покупки", посочва Патрик Хен, който консултира компании за избора на най-подходящия аромат.
Друг рекламен трик е т. нар. аромат за добре дошли - търговецът може да разпръсне около входното пространство приятен аромат, който да създаде около клиентите спокойна, отпусната атмосфера. Подобни "ароматични концепции" се прилагат от специализирани компании и често специалистите говорят за "корпоративна миризма" или "въздушен дизайн".
Понякога обаче дори специалистите се изненадват от въздействието на някоя миризма и не винаги може да се предвиди точното въздействие на аромата върху поведението. Причината е структурата на обонятелната система.
"Миризмите въздействат на подсъзнанието, тъй като химичните сигнали се трансформират от обонятелните клетки и се предават директно в мозъка", допълва Щьорткул. Трябва и да се обмисли обаче дали подобна манипулация по принцип е етична.
Последвайте канала на
Свързани новини
Ясни са всички потенциални съперници на България на баража
Късна дузпа лиши експериментална Германия от успех в Унгария
ЦСКА напред в "Чалъндж къп" след драматичен "златен" гейм
Резултати от последния кръг в Лигата на нациите
Босът на Ботев (Пловдив) с първи коментар след новината за забраната му да влиза в България
Добра и лоша новина за националите преди мачовете с Черна гора
Коментари 3
Добави2012.05.22 | 19:10
2012.05.09 | 17:34
Добави коментар
Водещи новини
Илияна Йотова: Надяваме се на стабилно правителство, но не на всяка цена и на всички компромиси
19 ноември 202422:09
Томислав Дончев: Срещите ни с ПП-ДБ трябва да бъдат за формиране на управляващо мнозинство, а не церемония по екзорсизъм
19 ноември 202418:47
Тодор Тагарев: Владимир Путин отново се опитва да всее страхове
19 ноември 202422:00
Интересът на България във войната: суверенна Украйна, ЕС и НАТО да запазят единството си като основни гаранти за съществуващия световен мир
19 ноември 202419:01
Водещите новини! Осъдиха Костадинов за език на омраза във Фейсбук. Украйна за първи път извърши атака срещу руска територия с ATACMS (и още…)
19 ноември 202419:14
11-годишното дете е починало в софийското училище "Захарий Круша"
19 ноември 202421:06
Белият дом: САЩ няма да променят позицията си относно използване на ядрени оръжия, след като Русия свали прага за употреба
19 ноември 202419:25
Изкуственият интелект вече говори на български: хора от цял свят искат да дойдат в България, за да се занимават с най-високите технологии
19 ноември 202418:05
Рядка риба изплува на плаж в Калифорния - вещае цунами и земетресения
19 ноември 202420:07
2012.11.09 | 14:45