С какво се различава мозъка на новака от този на експерта

Експерименти върху мишки са показали, че с придобиването на опит в изпълнението на каквато и да е задача, невронните мрежи на мозъка стават все по-фокусирани, а решенията не само се взимат по-бързо, но и стават по-ефективни, както и предсказуеми, пише списание Neuron.

Учени от лабораторията в Cold Spring Harbour (щата Ню Йорк), Колумбийския университет, Лондонския университетски колеж и Института Флетайрон в Ню Йорк са наблюдавали как се променя активността на мозъчните неврони на мишките, учещи се да изпълняват една и съща задача.

Животните са получавали мултисензорни сигнали под формата на възникващи едновременно щракания и проблясъци. От тях се е изисквало да съобщават на изследователя с висока или ниска скорост, според тях, постъпват сигналите.

С тази цел пред тях са инсталирани три кранчета. Трябва да се оближе средният кран, когато разтворът е готов, левият кран - ако скоростта на сигнала е ниска, а десният кран - ако е висока. За верния отговор мишките получават награда.

Човешкият мозък допуска лъжите при търсенето на сексуален партньор

Необичайното при експеримента е, че изследователите са записали активността на невроните от самото начало на експеримента, когато мишките все още не разбират какво да правят и до момента, в който те започват много бързо да изпълняват задачата. Това показа как се променя мозъчната активност в процеса на обучение.

„Никой не знаеше каква всъщност невронна активност съпровожда процеса на изучаване на задача при животните или хората“, обяснява ръководителят на изследването Ан Чърчланд. „В повечето изследвания досега се използваха вече обучени животни“.

Авторите открили, че всички опитни мишки тренирали постепенно за около четири седмици. През този период се променя активността на цяла група неврони в мозъка им. В началото на обучението невроните, отговорни за действието, се активират едва след вземане на решението. С овладяването на задачата мишките започват да взимат решения по-бързо и по-бързо, а невроните за действие започват да се активират още преди решението, с известна преднина. Изглежда, че гризачът предварително отдава предпочитание на един от вариантите за решение на задачата.

Оказва се, че начинаещите мишки всеки път се замисляли преди да вземат решение, а мишките-експерти знаели предварително какво ще направят и след това само направили корекции в действията си.

Учени откриха метод за подмладяване на главния мозък

За да дешифрират невронната активност, учените свързват сензорите на инструментите с малка изкуствена невронна мрежа, изградена на принципа на машинно обучение. Събирайки и обработвайки данни от поредица от наблюдения, програмата се научава да отгатва с голяма степен на вероятност решението на животното. В крайна сметка, когато мишките стават „експерти“, беше обучена изкуствена невронна мрежа и точността на прогнозата й достигна 90 процента.

„Изглежда, че успяхме да прочетем мислите на животното, да предскажем какво ще направи“, отбелязва ръководителят на изследването. „Сега знаем по-добре как субектът взема решения, какви решения смята за правилни или грешни предварително, колко време се изразходва за вземането им р и как изглежда работата на невроните по време на приемането на решенията“.

Коментари

Напиши коментар

Спорт

още

Водещи новини

още

Още новини

още

Най-четени

Най-коментирани

Любопитно

още

Анкета

Каква сума планирате да похарчите за Коледа и Нова година?

Каква сума планирате да похарчите за Коледа и Нова година?

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.