Скандал с изложба в София

Нямам отговор какво точно се е случило. Аз имам въпроси, на които към момента няма отговор. Първият от тях е какъв е произходът на тези работи, откъде идват и то в такова количество. На този въпрос отговор досега няма. Не е ясно и как и защо специалисти в тази област са се предоверили. Това коментира пред Нова телевизия изкуствоведът доц. Ружа Маринска относно бурните реакции около изложбата "Модернизъм и авангард. Българската перспектива" в столичната галерия "Структура".

Галерия "Структура" обяви, че изложбата "Модернизъм и авангард. Българската перспектива" представя почти 100 неизвестни творби на български автори със значителен принос в историята на изкуството между двете световни войни. Те са събирани през последните пет години от колекционера Николай Неделчев. Познавачи и изкуствоведи обаче твърдят, че голяма част от платната не са автентични. Една от картините, например, за която се твърди, че е подписана от Сирак Скитник, се оказва илюстрация към издание на книгата "Кама Сутра" от 2012 г. Притежателят на картините и екипът на галерията обявиха, че са жертва на измама от страна на недобросъвестни продавачи, но и ще сезират прокуратурата.

Да попаднат 100 картини и те да бъдат изведени като претенция за пренаписване на българското изобразително изкуство през първата половина на 20-ти век, е наистина нещо, което взривява публиката, коментира председателят на Съюза на колекционерите в България проф. Валери Стефанов.

Според него провалите са няколко. Когато отиваш да купуваш произведение на изкуството, е нормално или да притежаваш компетентност или да се позовеш на компетентни хора. Вторият провал е, че когато подготвяш мащабна изложба също трябва да се позовеш на експерти. Третият провал е че я представяш пред публика, която би трябвало да е следваща по въпросите на изкуството, коментира още Стефанов.

Казусът с изложбата с фалшификати продължава да се заплита. Пред Нова телевизия собственикът на платната обясни, че е бил сигурен, че притежава творба на Сирак Скитник, а не копие от корица на Кама Сутра. Това, заедно с още поне 10 произведения в експозицията се оказаха фалшификати и бяха свалени от галерията.

Аз съм страстен колекционер. Това е нещото, на които разчитат всички измамници. Картините изглеждаха абсолютно автентично – бяха подписани с много близки до истината подписи на авторите, имаше и печати на две издателства. Смятах, че това са сигнали за автентичност, коментира собственикът на колекцията Николай Неделчев.

По думите му в България няма средства, с които могат да бъдат проверени подобни картини. Някой е искал да ме дискредитира. Надявам се прокуратурата и разследващите органи да стигнат до края, каза още Неделчев.

Не можем да говорим за прецедент, знаете че това не е прецедент. Преди месец имаше множество репортажи за картините на Майстора. Знаете преди това още колко репортажи има за откраднати картини на Никола Танев, Илия Петров, Ставри Калинов и други, коментира Вежди РашидовВежди Рашидов Вежди Рашидов е български скулптор, министър на културата в кабинета на Бойко, председател на Комисията по културата и медиите в Народното събрание.

Проблемът не е дали случаят е прецедент или не. Проблемът е,че това се случва спокойно и безнаказано. И продължава да се случва, защото никъде никой не наказва никого и законът не се изпълнява, каза още той.

Тук не става въпрос за някаква картинка или за единичен случай. Става въпрос за срив на пазара на изкуството. В една държава, която няма средства да развива културата си. В една държава, в която са ударени и колекционерите със страх от ментета, бълваме по 80 дипломирани творци в Академията. Това е професия, кой ще ги изхрани тези хора, коментира Рашидов.

Коментари

  1. 2019.06.19 | 13:40

    Кой ще ги изхрани? В супермаркетите винаги се търсят касиери.

  1. 1

Напиши коментар

Спорт

още

Водещи новини

още

Още новини

още

Култура

още

Анкета

Вълнувате ли се от личния живот на популярните българи?

Вълнувате ли се от личния живот на популярните българи?

Избрано от Интернет