Американски учени с уникално откритие за Марс

• 25 юни 2016 16:37

Американски учени с уникално откритие за Марс

Марс отново изненада научния свят. Откритие на Червената планета е на път да преобърне теориите за произхода й. Оказва се, че тя е била геоложки активна, също както земята, а не толкова пасивна, както се смяташе досега. Марсоходът Curiosity на Американската агенция на космически изследвантия (НАСА), който изследва повърхността на планетата, откри наличие на тридимит.

Това е изненада за научните среди, тъй като този силициев минерал може да се образува в следствие на определена активна вулканична дейност (т.нар. силициев вулканизъм). Тя е често срещана на Земята, заради наличието на вулкани, но до момента се смяташе, че подобни явления не са се случвали на Марс. Новите данни ще провокират учените да преосмислят геоложката история на Червената планета. Най-вероятно е на повърхността й някога да са избухвали експлозивни вулкани, които са довели до образуването на минерала, но с времето недрата на планетата са се успокоили.

Това е втори сериозен пробив на американските учени, изучаващи планетата, в рамките на една година. Преди няколко месеца НАСА сензационно съобщи, че на Марс има течаща вода. До това откритие те стигнаха след наблюдение на полярните шапки на планетата. За момента все още не се знае какви примеси съдържа в себе си марсианската течна вода, но фактът, че има наличие на течна вода, дава основание да се мисли, че и много други светове е възможно да имат условия за обитаване както нашата планета, и че колонизирането на Марс не е просто утопия, а реалност.

Росица Валентинова