Проектопромени предвиждат: съдебни органи да разполагат с нормативен документ, чрез който да оценяват рисковете от последващо домашно насилие

  • 23 юли 2024 14:51

  • 387
  • 0
Проектопромени предвиждат: съдебни органи да разполагат с нормативен документ, чрез който да оценяват рисковете от последващо домашно насилие
© Pixabay

За първи път съдебни органи ще разполагат с нормативен документ, като инструмент, чрез който да идентифицират и оценяват възможните рискове от последващо насилие, ескалация на насилието или дори до смъртно насилие за в бъдеще, което да подпомага процеса по вземане и постановяване на съответно решение. Това е заложено в проект на Постановление на Министерския съвет за изменение и допълнение на Правилника за прилагане на Закона за защита от домашното насилие, публикуван за обществено обсъждане.

Срокът за обществено обсъждане е до 1 август. 

Когато съдът разглежда случаи на домашно насилие, той взема под внимание различните фактори, които определят противоправното поведение на извършителя на насилието, служебно събира информация за риска от повторно извършване на насилие, като използва Методиката за оценка на риска, се посочва в доклада на вносителя- Людмила Петкова, заместник министър-председател и министър на финансите, както и председател на Националния съвет за превенция и защита от домашното насилие.

При оценката на риска съдът може да се позове на рискови фактори като предходно домашно насилие, увеличаването на честотата на насилствените актове, закани за убийство, за нанасяне на телесна повреда или принуда/изнудване, закани с оръжие, като необходимо е да се имат предвид всички видове оръжия - огнестрелни, ножове и опасни предмети (например брадва, резачка, счупена стъклена бутилка и.т.н), които извършителят е използвал при инциденти.

Рискови фактори са също нарушаване на заповеди за защита, насилие по време на бременност - докладваните случаи сочат, че около 30% от домашното насилие започва по време на бременност, пише в методиката, която е като приложение към правилника. 

Сексуалното насилие, контролиращото поведение се считат за значим рисков фактор за бъдещо повторно или дори смъртоносно насилие. Следенето също се отнася към едни от най-тежките фактори за продължаващо насилие с изключително висок риск за живота на пострадалото лице и смъртоносен изход – убийство или опит за убийство, се посочва в методиката. Собственическо чувство, прекомерна ревност, раздялата са рискови фактори. Безработицата и резките промени във финансовото състояние на извършителя са сред важните рискови фактори за нараняване или опити за посегателство над живота на пострадалото лице.

Употребата на алкохол или наркотици при инциденти на насилие е свързана с повишен риск от жестоко насилие, закани за самоубийство и влошено психическо състояние на извършителя - психическите проблеми на извършителя, включително психози, депресия и др. се свързват също с увеличен риск от повтарящо се насилие с различни форми на жестокост.

Проява на небрежно отношение или липса на грижа (физическа, психологическа, емоционална, здравна, образователна) по отношение на общите с пострадалия деца, както и принизяване на дете - през последните три месеца извършителят проявявал ли е отношение на незачитане, обиждане, изолиране, омаловажаване, унизяване, осмиване на децата в домакинството в пряк контакт или в интернет пространството и средствата за комуникация, са сред рисковите фактори за повтарящо се насилие.

Съдът преценява, въз основа на събраните по делото доказателства, кои рискови фактори по конкретния спор са налични в отношенията между пострадалото лице и ответната страна. С оглед спецификите на делото съдът може да приеме като налични и рискови фактори, които не са включени в контролния списък, респективно да им придаде тежест по своя преценка. 

С правилника се уреждат основните процедури на взаимодействие, чрез Координационен механизъм за помощ и подкрепа на лица, пострадали от домашно насилие, който е предвидено да се приема с акт на Министерския съвет. Взаимодействието ще се осъществява чрез известяване и насочване, определяне на мерки за закрила при пряка и непосредствена опасност от домашно насилие и риск, и мерки за дългосрочна подкрепа след прекратяване на насилието.

Новост е въведеното задължение пострадалото лице или лицето, установило нарушението, по наложената мярка за забрана на извършителя да осъществява контакт с пострадалия под каквато и да е форма, включително по телефон, чрез електронна или обикновена поща и факс, както и чрез всякакви други средства и системи за комуникация при условия и за срок, определени от съда, да подава сигнал в съответното районно управление на МВР, като предоставя снимков материал на екрана на средството за комуникация или получените писма по електронна поща или по обикновена поща и факс.

Създаден е цялостен механизъм за уреждане на процедурите по избор на юридическите лица, които осъществяват превенция и защита от домашното насилие, чрез конкурс. 

Национална информационна система за превенция и защита от домашното насилие ще съдържа данни за актовете на домашно насилие, пострадалите лица, извършителите и взаимоотношенията между тях, вида насилие, продължителност на насилието, причинените вреди на пострадалото лице, история на насилието, подадените молби за издаване на заповед за защита, заповед за незабавна защита или искания до прокурора по реда на чл. 8, ал. 2 от ЗЗДН, наложените мерки по ЗЗДН, Закона за Министерство на вътрешните работи, Закона за закрила на детето и предоставените социални услуги по реда на Закона за социалните услуги, юридическите лица, които осъществяват дейности по превенция и защита от домашното насилие и ползваните специализирани услуги.

Органите на изпълнителната власт, съдебната власт, органите на местното самоуправление и местната администрация и юридическите лица, които осъществяват дейности по превенция и защита от домашното насилие, ще предоставят данните в системата. Предвидено е системата да има публична и непублична част. 

В началото на февруари 35 граждански организации призоваха правителството да ускори прилагането на Закона за защита от домашното насилие.  Те поискаха още ускоряване на приемането на правилника за прилагане на закона.

Публикуваният проект за обществено обсъждане е разработен от междуведомствена  работна група, предаде БТА.

Последвайте канала на

Десислава Станева
387 0

Свързани новини

Коментари 0

Добави коментар

Добави коментар

Водещи новини