Проф. Михаил Константинов: Трябва да бъдем много внимателни по отношение на машинното гласуване

Трябва да бъдем много внимателни по отношение на машинното гласуване. Това, което се предлага като промяна в съществуващото законодателство - да се гласува с 1000 машини е реализуемо, но да се търси машинно гласуване в много малките секции, в подвижните секции, не е реализуемо. Това коментира за БТА проф. Михаил Константинов, математик, политически анализатор и бивш зам.-председател на ЦИК. 

По-скоро съм скептичен в ползата от въвеждането на машинно гласуване, казва професорът и се аргументира с това, че то съществува в Естония и няколко кантона в Швейцария, но и там миналата година е показало пробив в системата. 

Къде в Европа се гласува с машини, пита професор Константинов. И отговаря - в момента никъде. В Холандия и Германия имаше машинно гласуване, но се отказаха от него. Трикратното провеждане на машинно гласуване в най-напредналата икономически страна в Европа, професорът определи като катастрофа. Само с един иск от двама адвокати върховните съдии в Германия отсъждат, че това гласуване противоречи на конституцията, защото никой не знае по-нататъшната съдба на подадения от него глас. 

Според българското законодателство хартиеното гласуване не се премахва никъде, което е логично, защото не всички хора имат тези умения. При това положение се получава съчетаване на недостатъци. Предимството като скорост и точност малко се губи, обясни проф. Михаил Константинов. По думите му българските политици от една страна приемат въвеждането на машинното гласуване, а от друга бягат от него. Според математика политиците ни се притесняват, че при такъв вид гласуване ще се увеличи много вотът от ромските гета и този от Турция.

На национална конференция на тема "Изборни системи", която се провежда вчера и днес в София, проф. Константинов защити появилата се нова изборна технология през последните две години - т. нар. блокчейн технология. Система, която според него би могла да повиши доверието към изборното гласуване. Чрез това гласуване всеки гласоподавател може да види собствения си глас отразен, подобно на системата с виртуалните валути и свързаните с тях технологии, смята математикът.

Като човек с много голям опит в провеждането на избори проф. Константинов изрази скептицизма си от скорошно въвеждане на електронно гласуване у нас. Логиката му е, че със сегашните машини е невъзможно да се следи кой глас на кого е и е възможно масово заменяне на гласоподаватели в цели квартали, села и гета. А избори без доверие са излишни, смята той.

Ако погледнем картата - в САЩ се надпреварват в догадки за това откъде идва манипулирането на изборите - от Русия или от Северна Корея. Страни като Холандия и Ирландия се отказаха от електронно гласуване, а Франция не го позволява за своите задгранични територии. На места като в Сиера Леоне обаче е използвана успешно блокчейн технология, както и в щата Вирджиния. Именно тези опити са показателни и това е пътят, по който трябва да се върви и в България, смята проф. Михаил Константинов.

На въпроса не крие ли премахването на номера в бюлетината, което се обсъжда с промените в Изборния кодекс, въвеждане на избирателен ценз, математикът посочи, че това е прилагано през 1999 г. у нас на бюлетините за местни избори. "Слагането на номера зависи от местното законодателство. Някъде има, някъде - не, но в България на повечето места има. По темата има "за" и "против", но в крайна сметка така ще се стимулира грамотността", коментира професорът.

Попитан коя е най-удачната технология за гласуване у нас, проф. Константинов каза, че технологията, с която в България се гласува е същата, която се прилага и в цяла Европа. "Както вече казах, машинно гласуване в Европа няма никъде, а дистанционно, електронно или интернет гласуване в една - две държави. В някои европейски държави се гласува и по пощата, това е тяхна традиция на повече от 100 години. За разлика от тях ние нямаме подобна", коментира професорът.

Гласовете от чужбина нямат никакво електорално, а по-скоро морално значение, смята Михаил Константинов. Въвеждането на дистанционно електронно гласуване или интернет гласуване би улеснило българите в чужбина и това е едно от предложенията - те да могат да гласуват само по този начин. При това гласуване обаче стои въпросът за тайната на вота, която не може да се гарантира, посочва той.

Що се отнася до промените в Изборния кодекс проф. Константинов не смята, че в момента такива са наложителни, освен да се отложи т. нар. електронно гласуване до момента, в който се изготви електронният регистър на избирателите. Засега нямаме такъв регистър и това изключително много би затруднило електронното гласуване, категоричен е проф. Константинов.

Коментари

  1. 2018.12.04 | 09:55

    няма да има машинно гласуване, и този път няма да има манипулации в Австрия организирани от червения костов и бесепето

    1. 2018.12.04 | 12:21

      По такъв начин десетина хиляди човека (от които 300-500 ще ползват машините) могат да се обслужат със пет-шест машини.

    2. 2018.12.04 | 12:19

      Иначе съм съгласен, че е малоумие да се слагат машини за гласуване във всяка секция! Особено в секции с по двадесетина до 100 човека! От които най-много един да се престраши да пипне машината! Машини за гласуване може да се разположат в София и други големи градове. На места сгради), в които има разположени по десетина секции за гласуване. И пак - машините не трябва да са в секциите за хартиени бюлетини! Трябва да са на общо разположение на хората - независимо от коя секция са.

    3. 2018.12.04 | 12:13

      Машиното гласуване е средство да се "глътнат" няколко десетки милиони за странни компютри, които не стават за нищо друго. Всеки от тях - пет до дест пъти по-скъп от нормален компютър, вършещ същата работа - който през другото време може да се ползва за ежедневни задачи. Електронното гласуване, от друга страна, е към 1000 пъти по-евтино! И не подлежи на манипулации! И дава възможност на всеки (който желае, разбира се!) да гласува от всяко място на Земята! Може би затова няма да бъде въведено!

  1. 1

Напиши коментар

Спорт

още

Водещи новини

още

Още новини

още

Най-четени

Най-коментирани

Политика

още

Анкета

Пуснахте ли вашето дете/вашите деца на градина?

Пуснахте ли вашето дете/вашите деца на градина?

Избрано от Интернет

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.