НС прие на второ четене закон за електронната идентификация

  • 11 май 2016 15:30

  • 1254
  • 0
НС прие на второ четене закон за електронната идентификация
© Булфото

Парламентът прие на второ четене закон за електронната идентификация.

В определени сектори на държавното управление, като финанси, здравеопазване, социални дейности, физическите лица ще могат да се идентифицират чрез секторни електронни идентификатори и да се възползват от електронни услуги. Въз основа на електронния идентификатор ще може да се направи еднозначно разграничаване на едно лице от други лица във виртуалната среда с цел осигуряване на достъп до информационни системи или осигуряване на възможност за извършване на електронни изявления, записаха депутатите.
Право на електронен идентификатор ще имат български граждани и чужденци, навършили 14-годишна възраст, които притежават единен граждански номер, съответно личен номер на чужденец.

Удостоверенията за електронна идентичност ще се издават от министъра на вътрешните работи след писмено заявление от физически лица. Заявлението ще може да се подаде и чрез регистриран администратор на електронна идентичност или българско дипломатическо или консулско представителство. Красимир Янков от "БСП лява България" коментира, че сега тази дейност се аутсорсва на администратори на електронна идентичности и това е предпоставка за корупция. Удостоверението за електронна идентичност ще се издава със срок на валидност 5 години и ще се вписва в регистър на МВР. Едно лице ще може да поиска издаване на повече от едно удостоверение за електронна идентичност, записаха депутатите.

Красимир Янков предложи срокът за валидност на документа за електронна идентификация да бъде 10 години, но не беше прието от пленарната зала. По думите му петгодишният срок ще доведе до събиране на повече пари от гражданите за нови лични карти. Заместник-министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Валери Борисов посочи, че новата лична карта е само една от възможностите за записване на електронния идентификатор върху нея. Той обясни, че предвиденият срок на валидност на електронния идентификатор е пет години от гледна точка на сигурността на физическия носител, и даде пример с банковите карти, чийто максимален срок на валидност е три години. Личната карта е валидна 10 години, няма да я сменяме на пет години, а върху чипа на личната карта на пет години ще се записва електронен идентификатор, обясни Валери Борисов. Аналогията е с дискета или флашка, на нея можете да записвате файлове многократно, добави той.

В Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията ще бъде създаден център за електронна идентификация, записаха депутатите в новия закон. Функциите на центъра ще могат да се осъществяват и от други лица. МВР ще поддържа публичен електронен регистър на администраторите на електронна идентичност и на центровете за електронна идентификация. Вътрешното ведомство ще води и електронен регистър на издадените и прекратени удостоверения за електронна идентичност, както и на електронните идентификатори, титулярите им и съответните удостоверения за електронна идентичност.

Законът за електронната идентификация влиза в сила шест месеца след обнародването му в "Държавен вестник", с изключение на някои разпоредби, за които е предвидено повече време. От закона за електронната идентификация отпаднаха текстове, с които се даваше възможност за поставяне на електронен чип в личните карти. Цветан Цветанов /ГЕРБ/ обясни, че редът за електронната идентификация ще бъде регламентиран в специалния закон за личните документи. По думите му законопроектът за промени в закона за българските лични документи вече е одобрен от Министеския съвет, внесен е в парламента и ще бъде разгледан в ресорната комисия. Проектът предвижда от 1 януари 2018 г. МВР да има техническа възможност да издава лични документи с електронен носител.

Последвайте канала на

БТА
1254 0

Свързани новини

Коментари 0

Добави коментар

Добави коментар

Водещи новини