-
27 октомври 2023 11:44
- 663
- 0
Новите правила за гаранционната отговорност на производителите ще дадат възможност да направим стъпка назад от устремеността ни в последните десетилетия да се превръщаме все повече в консуматорско общество. Очаква се те да доведат до редица ползи да потребителите, сред които устойчивост на продуктите, удължаване на гаранционния срок, повече гъвкавост при решаването на казуси.
Коментарът е на създателя на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова пред телевизия Bulgaria ON AIR във връзка с позицията на Комисията по вътрешен пазар и защита на потребителите в Европейския парламент в Брюксел относно необходимостта от актуализиране на законовите норми за дефектни продукти.
Руменова допълни, че предстоящите промени ще разширят обхвата на случаите, в които потребителите могат да претендират за обезщетения за причинени вреди от дефектна стока, сроковете ще се удължат, а процедурите ще стават по-лесни.
При настоящите правила предявяваме рекламация и можем да посочим как предпочитаме да бъде решена жалбата – чрез безплатен ремонт или замяна на стоката. Търговецът се произнася как ще удовлетвори искането в зависимост от установения ефект. Докато при новите правила задължително търговецът ще трябва да ни предложи безплатен ремонт, като такъв може да отпадне само ако той е по-скъп от замяната, практически е невъзможен или не е приемлив за потребителя.
Производителите на някои домакински уреди като хладилници и прахосмукачки, на смартфоните и т.н. ще трябва да осигурят и следгаранционен ремонт, който да се осъществи в разумни срокове, като за времето на поправката ще трябва да предоставят на потребителите оборотни, посочи още Руменова.
За смарт устройствата производителите ще имат специално вменени задължения, стана ясно от думите на Руменова в "България сутрин". "Ще трябва да осигуряват актуализации, за да можем да ги ползваме достатъчно дълго във времето и да работят изправно. Потребителите трябва да бъдат допълнително защитени от нарушаване на поверителността, като това ще стане чрез вменяване на отговорност на производителите", заяви гостът в студиото.
Руменова обърна внимание, че и самите ние трябва да вземем мерки и даде пример с прахосмукачка робот. Преди да я използваме, е добре да ограничим достъпа на децата и да изнесем от помещението всичко, което не искаме да попадне в обхвата на евентуално заснемане.
За да бъдат насърчени потребителите да изберат безплатен ремонт пред замяна, се предвижда след извършване на поправка, гаранционният срок да се удължи с една година. Към момента, гаранционният срок се удължава само за времето на престой на продукта в сервиза.
Последвайте канала на
Свързани новини
Министърът на икономиката увери: Няма да се откажем от инициативата да постигнем по-добри цени за потребителите
24 октомври 202308:34
"Екс" тества въвеждането на такса от 1 долар за новите си потребители
18 октомври 202314:08
Twitter става платен за нови потребители
18 октомври 202308:23
Как нелоялни търговци заобикалят правата на потребителите
05 октомври 202308:43
ЕП обсъжда планове за насърчаване на използването на възобновяема енергия и нови правила за защита на потребителите от поемане на твърде големи дългове
11 септември 202306:56
Защо Илон Мъск се нуждае от личните ви данни и какви са рисковете за потребителите?
04 септември 202314:34
България чака своя съперник за баража в Лигата на нациите - вижте вариантите
България с тежко изпитание в Подгорица
Набелязаният от ЦСКА - София африканец не иска в България
Може ли Хебър да изненада Спартак (Варна)?
Официално: Ман Сити обяви новия договор на Гуардиола
„Моят отбор“: САЛАХаресайте си капитан от Ливърпул
Коментари 0
ДобавиДобави коментар
Водещи новини
НА ЖИВО: Депутатите пак се скараха за председател на НС, Борисов рисува
22 ноември 202410:00
Петков: ГЕРБ да оттеглят своя кандидат и да отпушим парламента. Всичко друго е безобразие
22 ноември 202409:31
Лена Бориславова: ГЕРБ показаха, че не желаят да поемат отговорността на първата политическа сила
22 ноември 202409:22
ДБ преди петия опит за избор на председател на НС: Няма да подкрепим Силви Кирилов
22 ноември 202409:26
Биков за избора на председател на НС: Докато всичко не е изяснено, е по-добре да си стоим в тази ситуация
22 ноември 202409:41
Радостин Василев разкри как МЕЧ ще гласува днес в 51-вото НС
22 ноември 202408:50
Цвета Рангелова: Ще подкрепим Силви Кирилов, ако нашият кандидат Петър Петров не отиде на балотаж
22 ноември 202408:59
Тошко Йорданов за кандидатурата на Силви Кирилов: Ако БСП го решат, ще постъпят умно и отговорно
22 ноември 202409:52
Харизанов: Радев започва да задава темпа на събитията, може да работи в различни сценарии
22 ноември 202408:46