И за да няма "едно огледало го изненадало"...

03 май 2021 13:10

И за да няма "едно огледало го изненадало"...
© булфото, youtube
2057 0

Как да разтоварим организмите си от преяждането на Великден и дългото застояване, наложено ни от властите заради пандемията от коронавируса? С какво и как да се храним така, че да има дълготраен ефект и да не се разболеем? Питам експерта Проф. Донка Байкова, дългогодишен специалист по хранене и диететика, преподавател в Медицинския университет. Има над 20 години консултативна дейност в своята област и над 550 научни трудове. Заниманията й са предимно в сферата на детското, ученическото и протеиновото хранения и ефекта им върху човешките тела. Казва, че е правила изследвания с над 18 000 опитни животни, което по-късно й помага в работата й в областта на науката „Диететика”.

Ние българите имаме своите традиции и мъдрости и по емпиричен път сме установили, че не всеки ден е Великден. Което означава, че като отминат големите християнски празници, през които сме консумирали какви ли не кулинарни шедьоври, се чувстваме малко натоварени. Това води до стомашно чревен дискомфорт, тежест в корема, а храносмилателните ни системи реагират единно в синхрон, когато са поставени в режим на свръх работа.
Когато дойдат делниците, можем да направим нещо добро и здравословно за себе си, използвайки натрупаният  опит от нашите предшественици като изключим от менюто си най-концентрираните животински храни. В никакъв случай не казвам, че е добре да се гладува, защото това води до различен стрес.
След Великден

можем да си доизядем на закуска козунаците,

но не повече от 1-2 филийки. Между 8 и 10 часа преди обяд човешкият организъм е в най-високата разграждаща активност. За обяд може да се яде още от печеното месо и дроб сърмата, но обезателно със зелена салата, която е богата на вода, витамини и минерали.
Вечерята трябва да е лека, съветваме ние, специалистите по диететика. Примерно зелена салата с яйца, или риба.
Много е важно в периода на разтоварване да се пият много течности. Аз лично бих препоръчала да се приемат смутита, а не фрешове, тъй като в последните няма фибри и пектини, а само сокове, наситени с много захари - глюкоза и фруктоза. На простите захари от плодовете дължим понякога допълнителното подуване на червата, тъй като предизвикват газообразуване, ферментация в лумена на червата. Когато обаче се запази целулозата в плодовете, те абсорбират всички излишни захари и мазнини, които са натрупани в червата, и се излъчват извън организмите.

Първият ден след празниците е добре

в никакъв случай да не се излагаме на какъвто и да е стрес с рестриктивна диета. За вторият ден можем да оставим киселото мляко заради полезните пробиотични микроорганизми, които спомагат за изхвърляне на смляната храна. Те намаляват също така опасността от алергии, снижават нивата на холестерол, защото са жизнедеятелните бактерии, които продуцират късо верижни мастни киселини, които като минат в кръвообръщението, а именно маслена, млечна и др.потискат производството на липидни показатели, които установяваме в кръвообръщението като холестерола например.

Проф. Донка Байкова пред novini.bg: Глад над 3 дни води до срив на имунната система
Нивата на липидните ни показатели 85 на сто са зависещи от производството на нашия собствен черен дроб и само 15% са зависими от хранителните източници.

На третия ден можем да си направим супа

от тиквички, лапад, киселец. Също така не бива да изоставяме зелените салати и плодовете, но вече можем да си добавим и пълнозърнеста филийка хляб, ленено семе, ядки.
При всяко пълно гладуване, има насочване на храна към депата, към резервите. Не бива да се причинява силно стресов статус на организма, чрез пълно гладуване. По плавната крива на редукция, за която си говорим тук, е свързана със запомняне на всяка нова точка от постигнато по-ниско и по-ниско тегло. Когато се разтоварва по описания тук начин, последната мастна капчица, която се е образувала в мастните ни клетки, е първата, която организмът отдава за разграждане, защото няма отношение към нея, тъй като все още не е стабилизиран елемент в тъканите ни структури.
За да има горене, трябва да има гориво. Мазнините изгарят в огъня на определени хранителни вещества, които посочих тук. Всичко това не затруднява, а улеснява отделителната система.
Важно е да се помни и затова пак казвам, че след всяко гладуване има насочване на първия хранителен прием към резервите. Затова следват познатите йо-йо ефекти, което натоварва паренхимнатозните ни органите като черен дроб, бъбреци, панкреас. Затова е препоръчително по-плавното отслабване.
 

Аделина Делийска
2057 0

Водещи новини