5000 трошки чакат паяка на тротоара

  • 28 януари 2021 20:18

  • 1979
  • 2
5000 трошки чакат паяка на тротоара
© pixabay

Над 5000 неизползвани автомобили чакат всеки миг да бъдат отнесени от паяк, показа проверка на „Телеграф“ в големите градове на страната.

Бройката на подлежащите на отнасяне за скрап автомобили рязко е нараснала, след като правителството промени Наредбата за излезлите от употреба моторни превозни средства. С промените за „излязло от употреба превозно средство“ се счита всяко такова без регистрация, както и на което не е заверен знакът за технически преглед повече от три месеца след определената му дата за следващ преглед.

В Перник започва преместване на излезли от употреба автомобили

Досега возилата можеха да седят без стикер за технически преглед до две години след изтичането му без собствениците им да се тревожат, че ще им ги вдигнат.

Във връзка с промяната в наредбата подобна модификация се планира и на местно ниво в Столична община. Промяна в Наредбата за управление на отпадъците в София предлага общинският съветник в Борис Бонев, позовавайки се на постановлението на Министерския съвет. Според мотивите за предложението това ще улесни и ускори процедурата по вдигане и преместване на такива автомобили.

При сигнал за изоставена кола районните кметове ще назначват комисия с представители на Столичния инспекторат и общинската администрация. В нея вече няма да е нужно да има и служител на районното управление на полицията, както беше досега.

Заместник-председателят на транспортната комисия към общинския съвет Зафир Зарков от ГЕРБ обаче счита, че срокът от три месеца след изтичане на техническия преглед е твърде кратък, за да се пристъпва веднага към вдигане на автомобила. По думите му това може да донесе проблеми на много хора, които са били в чужбина или по друга причина са оставили автомобила си без преглед. Затова ще се обсъди прецизиране. Има вариант този срок да бъде 6 месеца или година.

Според източници на „Телеграф“ само в София около 3000 автомобили, паркирани на обществени пространства, подлежат на вдигане за скрап. В няколко района на София, особено в тези, в които паркоместата са крайно ограничени, като „Овча купел“, „Слатина“ и „Красна поляна“ текат активни дейности по уведомяване на собствениците за предстоящото отнасяне. Тези мерки се очаква да се засилят, след влизането на наредбата в сила и скъсяването на срока. Сигнали за трошки на тротоара и по паркините могат да се подават в Столичен инспекторат и районните кметства. След отнасянето на автомобила той се рециклира, а приходът от това остава за фирмата, заета с оползотворяването на отпадъка.

Разчистват стари коли в "Триадица"

Същевременно средната оферта от фирмите за скрап, ако собственикът сам предаде колата си, е 200-400 лв. според размера на возилото.Във Велико Търново борбата със старите и изоставени по улиците автомобили се води от 2014 г. Към средата на 2020 г. броя на репатрираните стари трошки на територията на общински парцели и територии е 51. Возилата се репатрират до площадка в съседното село Поликраище и там ако не бъдат потърсени от своите собственици в двуседмичен срок, се разкомплектоват.

През последната 2020 г. са преместени 6 коли, от които 5 са разкомплектовани. През същата година пък 30 собственици на подобни автомобили са изпълнили издадените им предписания и сами са преместили старите си и непотребни возила.

780 излезли от употреба автомобили са премахнати от улиците на Варна през миналата година. 119 от тях са репатрирани принудително с „паяк“ от ОП „Общински паркинги и синя зона“, а останалите 661 са премстени доброволно от собствениците, след направени предписания. Акцията по разчистването на стари коли от обществените пространства в морския град започна през ноември 2017 година по силата на Наредбата за управление на отпадъците на територията на Община Варна.

В срок от 14 дни собственикът следва да освободи заеманото място - общинска собственост, като премести колата в частен имот или да я предаде за разкомплектоване. По тогавашни данни т.нар. „трошки“ по варненските улици, паркинги и междублоковите пространства бяха над 2 200, но се оказаха двойно повече, като заемаха паркоместа на другите автомобили в задъхващия се от недостига им град. Мярката се прилага за моторни превозни средства, които не са в движение, нямат регистрационни номера, нямат застраховка „Гражданска отговорност“ и не са преминали технически преглед през последните 2 години.

В Русе с промяна на Наредба №15 през декември 2020 г. бе намален срокът за премахване на изоставените автомобили от терени общинска и държавна собственост. След поставянето на стикер и издаване на предписание срокът за преместването на трошките от собствениците е 14 дни, а не три месеца, както бе досега. След изтичането на двете седмици, ако автомобилът не е премахнат от мястото, се издава заповед за принудителното му преместване в Центъра за съхранение и разкомплектоване. Там той престоява три месеца, след което започва разкомплектоването му. Ако собственикът се яви и иска да си го вземе обратно, трябва да заплати разходите по транспортирането до центъра. Разкомплектоването може да стане, ако в срок от две години не е извършен технически преглед на автомобила. За да се гарантира безопасността на частната собственост, в Центъра за съхранение ще се постави видеонаблюдение.

Последвайте канала на

Novini.bg
1979 2

Свързани новини

Коментари 2

Добави коментар
Петър Захариев

2021.01.29 | 06:36

1
Добре е замислено прибирането на неизползваните стари автомобили. Но преди това трябва да се възстановят някой за ретро автомобилен музей. Има много неизползвани големи халета, който може да се превърнат в автомобилни ретро музей. Дори може да се закупят по евтино от Куба редки ретро автомобили. Защото там се карат само стари коли. В Кремиковци има много халета който могат да се превърнат в работилници за възстановяване на ретро автомобили и след това да бъдат подредени за изложба в някое хале което ще се превърне в музей. Освен това могат да приготвят повече коли и за даване под наем за смимане на филми. Като може да бъдат взривявани или за инсцениране на катастрофи.
Алипи Войнов

2021.01.29 | 06:48

2
Като се вдигат старите автомобили, трябва на определени места да ги разглобват и възтановяват. Като от десетина автомобили се възстановят за ретро изложения. по възможност ако може да бъдат в движение. Ао не може да се ползват части и ламарини да ги претопяват. Това ще са първите стъпки за изграждането на мусей за ретро коли. Защото има и много редки коли който не са в движение. В различните градове могат да си разменят някой авточасти за възстановяването им.

Добави коментар

Водещи новини