-
03 декември 2020 14:15
- 844
- 0
В България броят на автомобилните катастрофи не е много различен от средния в Европа, само че по брой жертви сме на челно място.
Информацията е на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП), представена на закриваща им годината пресконференция, на която бяха подчертани и други тревожни тенденции и най-вече липса на решения в бранша.
Една от причините броят на катастрофи да е сходен, а жертвите да са толкова много повече, е старият автопарк. Хората загиват в стари коли, нямащи адекватни системи за сигурност, които да запазят пътниците и водача при инцидент.
Това е проблемът с „античния“ автопарк от една страна, от друга пък се явява замърсяването на въздуха от „бараки“ и „дрънгели“ на по 20-30, че и повече години, които се движат по улиците ни.
Както всяка зима, и тази отново изкара „на показ“ (буквално) мръсния въздух по големите градове, особено в София, където столичани могат да виждат какво дишат.
Голяма роля в отровата, която дишаме, играят отделените газове от старите коли. И, докато в други страни ретро колите са по-скоро приумица на колекционери, у нас е необходимост – поради липсата на средства у клиента, който просто не може да си позволи нова кола.
Като резултат: двата най-значими за живота и здравето ни ефекта са: 1). смърт и инвалидност при катастрофи; и 2). мръсен въздух. И по двата критерия, за съжаление, сме в най-челните места в Европа и сред челните в света.
За щастие, съществува програма за справяне с този проблем; за нещастие обаче, тя не се прилага.
От ААП предоставиха данни и изчисления, според които държавна помощ за потребителите от 50 млн. лв. ще помогне за първата вълна от подмяна на старите опасни коли. Такава е практиката в целия Европейски съюз. Данните са красноречиви, а най-любопитното в доклада е, не само, че съседите ни от Румъния и Гърция са сред страните, които прилагат програмата, но фактът, че страни, в които не се произвеждат автомобили (Гърция и Хърватска, например) също залагат големи бюджетни пера за подмяна.
Става дума за това правителството да отдели бюджет и да подпомага всеки, който пожелае да си смени колата, с пари – между 5000 и 10 000 лв. Понеже новите автомобили не са евтини, се очаква държавата, за да се запази живота и здравето на хората, да участва в покупката. Връщайки старата си кола, клиентът да получава между 5000 и 10 000 лв. за покупка на нова. Такава програма работи в цяла Европа, а резултатите са доказано положителни, според статистиките за намалелите жертви по пътищата и по-чистия въздух.
По този начин, финансовата „инжекция“ от бюджета ще махне първоначално около 10 000 стари автомобила от пътищата – потенциални „бомби с часовников механизъм“ на колела.
Много важно е да се отбележи, че подобна програма пък ще ВЪРНЕ в бюджета около 70 млн. лв. – при покупката на новите возила – от ДДС и други данъци и такси, които ще отидат директно в бюджета. Така излиза не само, че парите няма да са „пропилени“, но и ще има печалба за хазната.
Макар подобни предложения да са правени от бранша и преди, засега от държавният бюджет са били заделени нула лева за финансирането на тази борба с жертвите по пътищата.
2020 г. беше тежка за всички сфери, навсякъде по света, автомобилният сектор не прави изключение. Забелязва се обаче една прогресивно тревожна тенденция, която е непроменена: купуването на много стари коли. Въпреки че продажбата на новите и сравнително новите коли да е в застой и спад, при старите – над 20-годишни (!!!) – расте; и през 2020 г. има ръст от 136 806 бройки повече от предходната 2019 г. А общият им брой за 2020 г. е 1 669 351 нови регистрации на коли на 20- и НАД 20-годишна възраст.
Данните за на МВР.
Другото много важно предложение на ААП е да се въведе практиката за електронно регистриране на возилата.
Това първо: ще премахне опашките пред КАТ, които, особено във времена на COVID пандемия, са потенциални развъдници на зараза; второ и вероятно по-важно: ще въведе най-после електронна система за проследяване на състоянието на даден автомобил. С други думи: историята на колата се записва в електронно „досие“ и търговецът не може да излъже, че е на 100 000 км, ако колата е на 705 000 км или на над милион километра пробег, както масово се прави сега; няма да могат да се крият ремонти след катастрофа, защото ще са в „досието“ на колата; технически прегледи и техническо състояние ще могат да се следят, което намалява шансовете за измама и увеличава контрола по безопасността.
Две важни дати за запомняне:
>> 2026 г. << въвеждане на най-новия стандарт Евро 7 – най-стриктните досега регулации за вредни емисии.
>> 2050 г. << годината, която ЕС си е поставил за постигане на „нула жертви по пътищата и нула вредни емисии от колите“.
Последвайте канала на
Коментари 0
ДобавиДобави коментар
Водещи новини
Президентът Румен Радев: След 40-годишно прекъсване у нас отново ще се обучават виетнамски летци
24 ноември 202416:37
Бившият правосъден министър Антон Станков: Президентът е естественият баланс при липсата на кабинет
24 ноември 202417:58
Емил Димитров: Яз. "Камчия" остава без вода след 108 дни в случай, че не завали
24 ноември 202418:38
Тодор Тагарев нарече Русия непряка "военна заплаха" за България
24 ноември 202417:52
Татяна Дончева: Има голямо пропадане на качеството в политическия живот
24 ноември 202418:16
Даниела Бобева: Има голям риск от фискална криза, защото водим безразсъдна политика
24 ноември 202418:47
Иво Сиромахов: Към Апостола всеки от нас може да има само един ориентир и това е сърцето ни. Вътрешното ни аз
24 ноември 202417:43
Кой опита да отвлече български посланик в Йемен: провалена оръжейна сделка зад опита за покушение
24 ноември 202417:28
Журналистът Светослав Иванов: Ние сме склонни на компромиси, но другите не са - дежа вю
24 ноември 202417:06