-
16 септември 2020 13:20
- 451
- 0
Омбудсманът Диана Ковачева Диана Ковачева е родена в София през 1975 г. Завършила е право в Софийския университет "Св. Климент изпрати препоръка до столичната топлофикация с настояване да бъде оптимизирана информацията в съобщенията за фактура, така че на клиентите да е пределно ясно колко точно дължат, какви суми дружеството прихваща и какви връща с изравнителните сметки.
Препоръката е в резултат на стотици жалби, свързани с обслужването от „Топлофикация София“ ЕАД и начислените сметки за отоплителен сезон 2019-2020 г.
„Абсолютно объркващи са разликите между окончателните съобщения към фактурите и изравнителните сметки, които хората получават. Информацията е в насипно състояние. Те не могат да разберат какво пише във фактурите. Драстично се нарушава Директивата за енергийна ефективност, в която се казва, че трябва да е бъде ясно, включително и с графики“, каза по-рано през деня по БТВ доц. Ковачева.
„Гражданите изобщо не могат да разберат какво има да плащат. „Топлофикация“ не издава фактури, а съобщения към фактури и това е един от въпросите, които също поставям в препоръката си към дружеството. Настоявам за предоставянето на такава, защото там има крайна сума – тотал, ясно е какво плащаш. Вчера с граждани, които искаха да си получат фактурите, се опитахме да ги поискаме от „Топлофикация“, но ни беше отказано с претекст, че не са юридически лица. В същото време, предоставянето им не е проблем за останалите топлофикации в страната“, посочи омбудсманът.
Днес доц. Ковачева ще присъства на изслушването на „Топлофикация – София“ в Комисията по енергетика в парламента, където ще постави въпросите на гражданите, синтезирани в препоръката си до ръководството на столичното дружество:
1/ Неясен и неразбираем вид на съобщенията към годишните фактури за отоплителния сезон 2019-2020 г. Информацията не е подредена хронологично, няма последователност.
Един от използваните формати не отчита авансовите плащания през годината и обърква гражданите, като води до усещане за хаос в сметките.
Потребителите са засипани с данни за показания на различни видове уреди, корекционни коефициенти и даже сума за топлинно счетоводство за бъдещ период, за която не е ясно кога следва да бъде платена.
2/ В съобщенията, които „Топлофикация София“ ЕАД изпраща на гражданите, не се посочва ясно окончателната сума за плащане от потребителя или окончателната сума за получаване от него.
3/ В десетки случаи хората установяват необяснимо разминаване между числата, отбелязани в индивидуалните изравнителни сметки от топлинните счетоводители и данните, отразени в съобщенията от „Топлофикация София“ ЕАД по общата фактура.
4/ При по-мека зима и при по-ниски цени на природния газ изравнителните сметки са увеличени значително в сравнение с предишния сезон - даже и в сгради с предприети мерки за енергийна ефективност. Докато за високите мартенски сметки обяснението беше, че са формирани въз основа на прогнозно потребление, сега сумите би трябвало да са изчислени въз основа на реалното отчитане на уредите.
5/ Не е ясно по каква причина „Топлофикация София“ ЕАД започна да прихваща сумите за възстановяване още от сметките за месец юни, в разрез с изискването на Закона за енергетиката, без да изчака изравнителните сметки за отоплителния сезон.
6/ Плащането на равни месечни вноски също се оказа сериозен проблем. В някои случаи се съобщава за поискани големи суми за доплащане при положение, че топлинният счетоводител е информирал за надвнесени от потребителя средства.
7/ Изравнителни сметки са получени след срока за рекламации или даже изобщо не са получени, като така гражданите са били напълно лишени от възможността да подадат възражения и да поискат корекции в нормативно определения срок.
8/ „Топлофикация София“ ЕАД не предоставя на битовите клиенти фактури за тяхното действително потребление. Вместо това те получават съобщения към фактури с посочени номера. При поискване са уведомявани, че не може да им бъде издадена фактура, тъй като са битови клиенти. За сравнение топлофикациите в Пловдив, Плевен, Велико Търново и други не само издават, но и предоставят фактури на своите битови клиенти.
Не е изпълнено и едно от минималните изисквания по Директивата, а именно крайните клиенти да получават сравнение на своето енергийно потребление с потреблението за същия период през предходната година - за предпочитане представено графично.
„С оглед на изложеното, становището ми като омбудсман е, че правата и интересите на клиентите на „Топлофикация София“ ЕАД са нарушени и на основание Закона за омбудсмана се обръщам към Вас със следните препоръки:
„Топлофикация София“ ЕАД да изпраща на битовите си клиенти фактури най-малко веднъж годишно.
Да бъде оптимизирана информацията в съобщенията към фактурите и сметките от „Топлофикация София“ ЕАД, така че тя да се предоставя по ясен и разбираем начин, като недвусмислено се посочва и актуалната дължима сума.
На сайта на дружеството да бъдат публикувани разяснения на достъпен език към образеца на съобщение към общата фактура.
Очаквам да ме информирате съществува ли технически проблем с билинг системата на „Топлофикация София“ ЕАД, който е довел до хаос в информацията при плащанията на равни месечни вноски, както и има ли проблем с изчисляването на окончателно дължимите суми от гражданите“, пише в препоръката си омбудсманът.
Препоръките на Ковачева вижте тук
Последвайте канала на
Свързани новини
Докога ще търпим произволите на топлофикация?
10 септември 202015:44
Опашки се извиха пред касите на „Топлофикация“ заради изравнителните сметки
31 август 202019:46
Община Перник преведе над 2 млн. лв. на местната "Топлофикация"
27 август 202013:49
Омбудсманът: Не е ясна степента на дигитално изключване сред децата
14 ноември 202011:44
Диана Ковачева: Новият законопроект за ВиК не защитава достатъчно правата и интересите на потребителите
09 ноември 202016:53
Омбудсманът поиска от КЕВР да публикува резултатите от извънредната проверката на „Топлофикация София“
06 ноември 202015:26
Официално: ЦСКА - София продаде головата си машина
Невероятно! Милена Тодорова се качи на подиума в Световната купа по биатлон
Георги Бобев в "Интервюто на Sportal.bg": Аби е роден победител
"Червените" освободиха Хайнц
ЦСКА - София продаде и Християн Петров
Казусът с Антон Зингаревич влиза в Народното събрание
Коментари 0
ДобавиДобави коментар
Водещи новини
Приеха на първо четене специалния закон до приемането на бюджета, ПП-ДБ иска да ограничи кабинета за някои разходи
09 януари 202513:32
Пламен Тончев (ДАНС): Конфликтите в Близкия изток не оказват влияние на миграционния натиск у нас
09 януари 202515:19
Кирил Петков: Правосъдието и бюджетът са заложници на игрите на ГЕРБ
09 януари 202514:28
Премиерът Главчев: Проблемът със забавените плащания към театрите ще бъде решен
09 януари 202514:46
Министерство на енергетиката със законодателни промени, които да минимизират авариите при електроснабдяването
09 януари 202514:33
18-годишен е в много тежко състояние след катастрофата при надлез "Надежда" в София
09 януари 202514:05
Първи случай на човешки метапневмовирус е установен в Румъния
09 януари 202515:43
След Башар Асад Путин загуби още един от ключовите си съюзници
09 януари 202516:17
Зеленски с тежка критика към САЩ и Германия: При цялото ми уважение, но Путин ни нападна заради вас
09 януари 202513:33