КЗП: Потребителите търсят съдействие най-често по повод рекламации на стоки

  • 08 януари 2020 12:06

  • 126
  • 0
КЗП: Потребителите търсят съдействие най-често по повод рекламации на стоки
© Pixabay

Най-много са оплакванията на потребителите по повод затруднения при уреждането на рекламации на различен тип стоки, заяви по БНТ Игнат Арсенов, който е главен директор "Контрол на пазара" в КЗП. Това важи, както при покупките за празници, така и целогодишно.

Става дума предимно за случаи, в които закупената стока впоследствие проявява някакъв дефект. Рекламация е налице и когато сме си купили нещо онлайн и то не съответства на договора. „Това означава, че не е такова каквото е рекламирано – не е показаният цвят или размер и т.н.“, обясни Игнат Арсенов. В този случай имаме право да го върнем и да поискаме да ни бъде доставено поръчаното, като всички разходи за куриер се поемат от търговеца.

КЗП: Предимствата на онлайн търговията ще привличат все повече потребители

За всяко несъответствие потребителите следва да предявят рекламация първо пред този, от когото са закупили продукта, като е препоръчително това да стане писмено, обясни Арсенов. Търговецът е длъжен да я приеме и да я отрази в регистър, както и да предложи замяна или ремонт в едномесечен срок. Често потребителите настояват за връщане на парите. Това е възможно, ако след три ремонта стоката продължава да дава макар и различни дефекти и не може да бъде поправена.  

Игнат Арсенов посочи, че е възможно да постъпят още жалби във връзка с покупките за Коледа и Нова година, тъй като тепърва ще стане ясно дали има спорове, които в момента са в процес на уреждане между клиенти и търговци.

Работата по част от вече подадените оплаквания продължава с документални проверки. Например, за доказване истинността на дадено намаление. „В други случаи също се налага събирането на допълнителни доказателства и информация – ако онлайн закупена стока не е доставена навреме, каквито твърдения има в някои от жалбите, трябва да проверим на сайта на търговеца какъв е обещаният от него срок и дали е такъв, какъвто потребителят си мисли“, каза Арсенов. Или пък, когато клиентът заявява, че след като се е отказал от онлайн покупката, търговецът е забавил връщането на парите, следва да се установи дали надлежно е упражнено правото на отказ. Това означава потребителят не само да е изпратил заявлението за разваляне на договора до 14 дни след доставката, но и да е върнал на търговеца самата стока в период не по-дълъг от нов 14 дневен срок след уведомлението за отказ. Едва тогава започват да текат 14 дни, в които търговецът следва да възстанови заплатената от клиента му сума. „В повечето от случаите се оказва, че потребителите основателно са потърсили правата си“, коментира експертът.

Най-често жалбите са след покупки от физически магазини, но все повече стават и тези, които касаят пазаруването през интернет. „Практиката показва, че когато потребителят пазарува онлайн, не е така внимателен, както когато влиза в един магазин. Не оглежда толкова добре стоките, а понякога е заслепен от много ниската цена, която по-скоро следва да бъде индикатор, че може да е попаднал на фалшив сайт“, каза още Арсенов. „Измамните сайтове и тези, които не спазват правата на потребителите, обикновено са по-елементарно направени, съществуват само за няколко месеца и после изчезват“, обърна внимание той. Коректните сайтове обикновено са без правописни грешки, с лесно достъпна информация за търговеца и координати за връзка с него, включително за физическия му адрес, завърши Арсенов.  

Последвайте канала на

Novini.bg
126 0

Свързани новини

Коментари 0

Добави коментар

Добави коментар

Водещи новини