-
08 януари 2020 12:06
- 134
- 0
Най-много са оплакванията на потребителите по повод затруднения при уреждането на рекламации на различен тип стоки, заяви по БНТ Игнат Арсенов, който е главен директор "Контрол на пазара" в КЗП. Това важи, както при покупките за празници, така и целогодишно.
Става дума предимно за случаи, в които закупената стока впоследствие проявява някакъв дефект. Рекламация е налице и когато сме си купили нещо онлайн и то не съответства на договора. „Това означава, че не е такова каквото е рекламирано – не е показаният цвят или размер и т.н.“, обясни Игнат Арсенов. В този случай имаме право да го върнем и да поискаме да ни бъде доставено поръчаното, като всички разходи за куриер се поемат от търговеца.
За всяко несъответствие потребителите следва да предявят рекламация първо пред този, от когото са закупили продукта, като е препоръчително това да стане писмено, обясни Арсенов. Търговецът е длъжен да я приеме и да я отрази в регистър, както и да предложи замяна или ремонт в едномесечен срок. Често потребителите настояват за връщане на парите. Това е възможно, ако след три ремонта стоката продължава да дава макар и различни дефекти и не може да бъде поправена.
Игнат Арсенов посочи, че е възможно да постъпят още жалби във връзка с покупките за Коледа и Нова година, тъй като тепърва ще стане ясно дали има спорове, които в момента са в процес на уреждане между клиенти и търговци.
Работата по част от вече подадените оплаквания продължава с документални проверки. Например, за доказване истинността на дадено намаление. „В други случаи също се налага събирането на допълнителни доказателства и информация – ако онлайн закупена стока не е доставена навреме, каквито твърдения има в някои от жалбите, трябва да проверим на сайта на търговеца какъв е обещаният от него срок и дали е такъв, какъвто потребителят си мисли“, каза Арсенов. Или пък, когато клиентът заявява, че след като се е отказал от онлайн покупката, търговецът е забавил връщането на парите, следва да се установи дали надлежно е упражнено правото на отказ. Това означава потребителят не само да е изпратил заявлението за разваляне на договора до 14 дни след доставката, но и да е върнал на търговеца самата стока в период не по-дълъг от нов 14 дневен срок след уведомлението за отказ. Едва тогава започват да текат 14 дни, в които търговецът следва да възстанови заплатената от клиента му сума. „В повечето от случаите се оказва, че потребителите основателно са потърсили правата си“, коментира експертът.
Най-често жалбите са след покупки от физически магазини, но все повече стават и тези, които касаят пазаруването през интернет. „Практиката показва, че когато потребителят пазарува онлайн, не е така внимателен, както когато влиза в един магазин. Не оглежда толкова добре стоките, а понякога е заслепен от много ниската цена, която по-скоро следва да бъде индикатор, че може да е попаднал на фалшив сайт“, каза още Арсенов. „Измамните сайтове и тези, които не спазват правата на потребителите, обикновено са по-елементарно направени, съществуват само за няколко месеца и после изчезват“, обърна внимание той. Коректните сайтове обикновено са без правописни грешки, с лесно достъпна информация за търговеца и координати за връзка с него, включително за физическия му адрес, завърши Арсенов.
Последвайте канала на
Свързани новини
КЗП: Предимствата на онлайн търговията ще привличат все повече потребители
02 януари 202011:06
КЗП с ценни съвети за новогодишното пазаруване
31 декември 201910:54
КЗП: Важно е потребителите да реагират на всеки проблем при празничните покупки
24 декември 201911:31
КЗП: Кога и как можем да върнем подаръците от празниците?
23 декември 201911:27
Все повече жалби постъпват в КЗП
09 декември 201911:13
КЗП: 70% от европейските потребители се доверяват на търговците на дребно относно спазването на правата им
05 декември 201911:39
Димитър Маргаритов: Доверието на гражданите към КЗП се затвърждава
09 февруари 202011:40
КЗП вече има повече правомощия! Тя ще може да трие незаконно онлайн съдържание
05 февруари 202013:16
КЗП: Маркетплейс платформите крият специфични рискове
03 февруари 202012:44
Искренов: Генчев изглежда направи сам избора си! Нещата в Левски се оправят, дано ЦСКА направи хубав стадион
Гибона: Вече има само чужденци, след време няма да има ветерани в клубовете
Ботев (Враца) не смени ръководството на клуба
Пловдивските депутати поеха ангажимент по казуса с Антон Зингаревич
И Андерлехт следи Марин Петков
Звезда на Лудогорец мечтае за Премиър лийг
Коментари 0
ДобавиДобави коментар
Водещи новини
Правителството няма да поиска удължаване на Бюджет 2024
23 декември 202413:21
Пеевски: ДПС напуска АЛДЕ! Между нас има ценностен разлом - ние работим за хората, либералите за собствен интерес
23 декември 202411:45
Енергийният министър се надява до 2026 г. да има още два ремонтирани агрегата на ПАВЕЦ „Чаира“
23 декември 202412:21
Къде кучето на изчезналия Ники заведе майка му?
23 декември 202410:11
Петима души, сред които две деца, са обгазени при пожар в блок в столичния квартал "Овча купел"
23 декември 202411:20
Огромна трагедия на хижа Безбог, откриха мъртва жена
23 декември 202410:37
Товарен влак блъсна и уби мъж в жп тунел
23 декември 202413:32
Водещите новини! Главчев: Споразумението с Украйна не буди притеснения, освен в един аспект. КНДР праща още войски в Русия (и още…)
23 декември 202413:36
Русия е разработила ваксина против рак, пуска я безплатно от догодина
23 декември 202411:20