-
06 януари 2020 11:03
- 545
- 0
450 граждани са потърсили Комисията за защита на потребителите за периода от десетина дни във връзка с покупките си за подаръци и преживявания за Коледно-новогодишните празници, обяви председателят Димитър Маргаритов по Bloomberg TV Bulgaria. Около 100 от тях са писмени жалби, останалите са оплаквания и запитвания на горещия телефон на потребителя.
„На фона на официалните данни за похарчените от българите 2,4 милиарда лева за посрещането на Коледните и Новогодишните празници това, което виждаме при нас, не е смущаващо. Дори в някаква степен е интересно, че броят на получените жалби, съпоставен с такъв период, в който няма празници, дори е и по-малко“, коментира Маргаритов.
По думите му повечето сигнали след покупки от магазинната мрежа са за дефектни стоки и за обозначаването и прилагането на цените. „Имаше няколко изключително сериозни случая, част от тях включително през медиите станаха обществено достояние – разминаване между обявените на щендерите на съответните магазини цени и маркираните на касовите апарати. Ние работим по тях. Според мен те са нелоялни търговски практики“, заяви той. „Имаше един пример, в който контролната везна беше дала отклонение, а иначе всичко беше наред“, добави той и припомни, че глобите може да достигнат до 30 000 лв. при първоначално нарушение и до 50 000 лв. при повторно.
Председателят на КЗП отбеляза, че подобни санкции и публичното неодобрение имат възпиращ ефект за търговците и някои от тези случаи са потвърдили това. „И чисто имиджово, когато нещо подобно се установи и се разчуе, това не е добър атестат и за самите търговци“, посочи Маргаритов.
Оплакванията след покупки от интернет пък са свързани предимно със забавени доставки. „Когато има повече поръчки и онлайн магазините, и куриерските служби изпитват затруднения да изпълнят доставката навреме. Но и преди сме казвали, и сега може би пак трябва да напомним, че в такива случаи е добре търговците да ангажират допълнителен ресурс и да предупреждават своите клиенти, ако е възможно да възникнат такива проблеми“, подчерта Маргаритов.
Необоснованото забавяне на възстановяването на парите след упражнено право на отказ от покупката в 14-дневния законов срок е другото основно нарушение при онлайн сделките. „Поставя се и въпросът дали закупената стока не е била използвана известно време, тъй като такова право потребителите нямат“, обърна внимание той и обясни, че възможността за отказ се базира на идеята потребителят да се запознае със стоката и да я върне на търговеца, ако тя не отговаря на неговите очаквания. Маргаритов каза, че не следва да се спекулира с това право, но добави, че в повечето случаи на спорове потребителите имат своето основание и търговците трябва да изпълнят задължението си да възстановят парите.
Димитър Маргаритов посочи, че в топ три на стоките, за които има най-много оплаквания по празниците, са телекомуникационните устройства, облеклата и детските играчки.
Последвайте канала на
Свързани новини
КЗП: Предимствата на онлайн търговията ще привличат все повече потребители
02 януари 202011:06
КЗП с ценни съвети за новогодишното пазаруване
31 декември 201910:54
КЗП: Важно е потребителите да реагират на всеки проблем при празничните покупки
24 декември 201911:31
КЗП: Кога и как можем да върнем подаръците от празниците?
23 декември 201911:27
Все повече жалби постъпват в КЗП
09 декември 201911:13
КЗП: 70% от европейските потребители се доверяват на търговците на дребно относно спазването на правата им
05 декември 201911:39
Белчев: Гоним второто място, макар че то не отива на ЦСКА! Ако клубът няма да разчита на мен, все някъде трябва да работя
Пореден обрат в Барселона: Лапорта уволнява Чави, бесен му е
Предложиха на ЦСКА 1948 бивше крило на Ливърпул
Изненадващо: Спартак (Варна) се разделя с Росен Кирилов
България излиза за първа победа в Лигата на нациите срещу Италия
Хебър се стяга за финален бой, а Берое вече мисли за ваканция
Коментари 0
ДобавиДобави коментар
Водещи новини
МС вдигна минималната заплата в държавните университети
17 май 202410:50
Народното събрание се събира извънредно във вторник
17 май 202411:16
Балабанов коментира инцидента с Кирил Петков: Въпросът е кой ще носи отговорността
17 май 202411:14
Русинова, ЕЦТП: Шофьорът на колата, в която се е возил Петков, е карал с над 100 км/ч
17 май 202411:09
Кирил Петков и още трима са разпитани за катастрофата с жертва
17 май 202409:32
Калин Стоянов обясни защо Кирил Петков се е возил в кола на НСО
17 май 202411:26
ГЕРБ искат извънредно заседание на СОС заради движението по "Патриарха" и "Витоша"
17 май 202409:31
Николай Рашков: Само обединени имаме шанс
17 май 202409:38
Полицаят, който се барикадира в дома си, опитал да се обеси на кабел
17 май 202410:00