Българинът с все по-високо доверие към онлайн търговията, но от какво да се пазим

Високото доверие на хората у нас към онлайн търговията се дължи на два основни фактора - изключително бързото развитие на онлайн търговията и действащото законодателство на територията на Република България като част от Европейския съюз. Това е едно доста усъвършенствано законодателство, което дава доста добри потребителски права и достатъчно инструменти за тяхната защита. Това каза в интервю за Novini.bg председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов.

Има и нещо друго, което до голяма степен формира предпочитанията на хората – информираността и готовността на самите потребители да направят няколко важни крачки преди да натиснат бутона "купи" и това да им гарантира нормално пазаруване на изгодни цени, заяви Маргаритов.

Добре е най-напред да се проучи дали действително отсреща има реален търговец – в електронния магазин да има информация за адреса, електронната поща, телефона на лицето, което представлява дадения търговец, за да може да се осъществи реална връзка и ако потребителят има съмнения, че нещо не е наред, да може да изчисти тези свои съмнения с отговори на въпроси, които той ще постави. Това гарантира на хората, че наистина ще направят една сделка, ще получат реално стоката, която са си поръчали и ще платят реална цена, посочи председателят на КЗП.

По думите му повечето хора предпочитат интернет пазаруването, защото то им спестява време и защото могат да направят покупките в точно определено и предпочитано от тях време.

Често хората са водени и от ниските цени, които преобладават в повечето електронни магазини, но не бива импулсивно да реагиераме на всвяка оферта, която ни примамва с ниска цена. Интернет дава възможност за бърза съпоставка на няколко оферти, които предлагат идентични стоки от различни електронни магазини. Едва тогава можем да сме спокойни, че наистина сме избрали най-изгодното, каза Димитър Маргаритов.

Той уточни, че в случаи на измами при онлайн пазаруване КЗП работи съвместно с органите на Икономическа полиция, на ГДБОП. След като се установи лицето, което е регистрирало онлайн магазина, се предприемат необходимите действия за връщане обратно на потребителя на това, което той е платил. Много по-рядко това лице може да бъде задължено да достави стоката, която е предлагало, тъй като тази стока обикновено не е налична. Това е един труден и дълъг процес и невинаги той успява да завърши успешно, затова е много важно в предварителната фаза да внимаваме, за да не попаднем на такъв тип търговец, коментира Маргаритов.

Хората най-често се оплакват за това, че търговците се опитват в някаква степен да ограничат техните гарантирани от закона потребителски права. Едно от тях е да върнете стоката в 14-дневен срок, след като сте я получили. Често търговците поставят под съмнение това право на потребителите, опитват се да твърдят, че не са изпълнени изискванията и стоката е използвана. Във време на кампании за по-активно пазаруване сроковете за доставка затрудняват търговците, а особено когато става въпрос за конкретни дати, за коледно-новогодишни празници, за подаръци, закъснялата покупка е практически абсолютно непотребна, заяви председателят на КЗП.

Димитър Маргаритов посъветва да пазаруваме разумно и навреме. Когато нещо се прави в последния момент, тогава рисковете са по-големи в няколко посоки – да бъдем излъгани с на пръв поглед изгодни оферти, които впоследствие да ни излязат по-скъпи било то заради по-скъпа доставка, било то заради това, че някои от намаленията не са реални, добави той.

В сферата на туризма са чести случаите, когато, пазарувайки по интернет, се получава разминаване между хубавите картинки и добрите обещания и реалността, когато се отиде на място. Имаме такива оплаквания и те са по-чести в сравнение с оплакванията при закупуване на популярни стоки като дрехи, обувки, битови електроуреди. Затова моят съвет е винаги, когато избираме нещо по картинка, да направим необходимото, за да се уверим, че действително този туристически обект действително съществува, че действително той е категоризиран с толкова звезди, колкото е написано в рекламата му. Оттам вече, много по-информирани, ние ще можем да преценим трябва ли да закупим пакета или да се насочим към нещо друго, заяви Маргаритов.

По думите му качеството на туристическия продукт у нас бележи подобрение. Той отбеляза, че тази година въпреки че е тръгнал трудно, летният туристически сезон е приключил доста добре и според данните на Националния статистически институт има ръст на българските туристи. Що се отнася до оплакванията, които се получават при нас, традиционно те не са голям брой спрямо всички останали жалби, които получаваме – не повече от 4-5% от общо получените жалби. Те касаят освен вече споменатото разминаване между обещаното и реално предоставеното, изискването на допълнителни плащания за услуги, които хотелиери и ресторантьори извършват, без това да е било предварително обявено на клиентите, като например, че ако искат да си заредят телефона на бара, това ще им струва 2 лева. Това е изключително дразнещо и отблъсква туристите, подчерта председателят на КЗП.

Маргаритов коментира, че освен да изпълнява контролните си функции и да санкционира некоректните търговци, държавата трябва да информира ясно търговците какви изисквания трябва да изпълнят, за да направят електронен магазин. Сигурен съм, че когато се повиши информираността на търговците и когато потребителите предприемат правилните стъпки, пазарувайки онлайн, всичко това в съвкупност с прилагането на законодателството ще гарантира един нормален и спокоен пазар и ще бъдем все по-близо до най-развитите пазари в Европа и в света, както сме напоследък, заяви Димитър Маргаритов.

Той съобщи, че се запазва тенденцията най-много да са оплакванията от мобилните оператори, но процентът намалява в сравнение с предишни години.

Нека българските потребители да бъдат спокойни, защото онлайн средата наистина им дава сигурни възможности за изгодно пазаруване. Разбира се, това не означава да се предприемат необмислени ходове и да се приемат всякакъв вид оферти, по-скоро означава първо информиране, после преценка и след това плащане на съответната стока или услуга, която сме избрали, каза още председателят на КЗП.

 

Коментари

Напиши коментар

Спорт

още

Водещи новини

още

Още новини

още

Най-четени

Най-коментирани

Икономика

още

Анкета

Трябва ли да бъдат касирани изборите в София?

Трябва ли да бъдат касирани изборите в София?

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.