-
22 август 2019 11:10
- 648
- 2
Няма потребител, който да не може да стане жертва на нелоялна търговска практика. От друга страна, не може да се каже, че всички търговци у нас са нелоялни. Големият въпрос е свързан с това в качеството си на потребители да реагираме тогава, когато сме поставени в ситуация на жертви на нелоялна практика.
Това каза председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов по БНР във връзка с течащата информационна кампания на институцията „Най-важното за потребителите през лятото”, съобщиха от пресцентъра на КЗП.
В анкета на БНР гражданите споделят, че подобна инициатива ще доведе до това да знаят повече за правата си, към кого да се обърнат при проблем, а в много случаи споровете ще станат излишни. Те разказаха за някои потребителски казуси, с които са се сблъсквали при покупки на стоки или ползване на услуги, но не на имали достатъчно смелост да отстояват правата си или пък не са били убедени как точно да реагират в конкретната ситуация.
„Преди като че ли повече хора си мислеха, че не е удобно да се реагира, че това няма да доведе до никакви последици за нелоялния търговец. Но истината е друга. Когато реагираме, първо – има много по-голям шанс да възстановим накърнените си потребителски права. И второ - никак не е за подценяване фактът, че това действа респектиращо на самите търговци, които разбират, че този път „номерът им не е минал” и се замислят дали в бъдеще би трябвало да постъпват по този начин”, коментира Маргаритов.
„Това трябва да бъде основният механизъм на потребителско поведение – активна позиция и когато не можем да се справим сами, да търсим съдействието на институциите, в това число и на нашата Комисия”, добави той.
Председателят на КЗП насърчи потребителите към бързи реакции при нарушаване на правата им, тъй като това ще позволи бързата намеса и на контролния орган, което пък ще улесни установяването на обективните обстоятелства по случая, констатирането на нарушенията и налагането на санкции за тях. Но дори и при установяване на търговски трик при маркирането на цената на касата например и забелязан впоследствие, също има механизъм потребителите да бъдат защитени и в конкретния случай да получат парите си обратно.
По отношение на превенцията на опасните стоки той подчерта, че КЗП си сътрудничи тясно с Агенция „Митници” за предотвратяване вноса на такива продукти. Същевременно Комисията администрира европейската система RAPEX, по която всички страни членки на ЕС обменят бърза информация за открити на общия европейски пазар рискови нехранителни стоки и където България е на една от челните позиции по активност в борбата с разпространението на доказано опасни изделия.
Друг акцент в контролната дейност са нелоялните практики. Маргаритов припомни, че Комисията има няколко произнасяния за нелоялни практики и санкции при установени случаи на предлагане в комплект на плажни атрибути – чадър и шезлонг.
„Не може никой да бъде принуждаван да си купува нещо, което не му трябва”, категоричен бе той.
Димитър Маргаритов припомни, че по време на почивката си в България туристите от чужбина могат да разчитат на безплатна помощ от функциониращия към КЗП Европейски потребителски център.
„В него работят няколко млади и грамотни момичета и момчета, които са в състояние да окажат съдействие на чуждестранните граждани, включително когато те са се завърнали в своите страни и са установили тогава, че има някакъв проблем със закупена стока или пък на място не са успели да решат проблема с некачествена услуга”, каза още той.
Последвайте канала на
Свързани новини
КЗП: Кое колко струва и как да сме сигурни?
16 август 201910:34
КЗП: Съотношението цена-качество при туристическия продукт е изключително важно
15 август 201913:22
КЗП със съвети за безпроблемна лятна ваканция
13 август 201909:44
Димитър Маргаритов: Опасен алкохол по Черноморието не сме откривали в последните години
12 август 201908:59
КЗП с важни съвети при покупката на летни стоки
01 август 201911:30
Анализ на проваления морски туризъм за 5 лева
12 юли 201910:12
Димитър Маргаритов: Изисквайте от търговците писмени договори за услугите, за да бъдат гарантирани правата ви
07 септември 201909:15
На пазар по време на екскурзия в ЕС - моите права без граници!
02 септември 201909:25
КЗП: Ако автобусът закъснее повече от два часа, имаме право да се откажем от пътуването и да получим парите си за билета
01 септември 201910:45
Красота, зрелище и 8 гола! Звездите на Етър и България като в най-добрите си дни в юбилейния мач на "болярите"
Ще продължи ли добрата серия на Пирин и в плейофите?
Ман Сити направи важна крачка към титлата
Приеха промени в закона, с които ще се улесни картотекирането на футболисти извън ЕС
Гонзо: С Чеферин си казахме доста неща, трябва да решим проблема с хулиганството
Чешки талант е първият опонент на Григор в Мадрид
Коментари 2
ДобавиДобави коментар
Водещи новини
Последният ден на парламента: Ще има ли увеличение на заплатите в армията?
26 април 202406:21
Започва изплащането на великденските добавки
26 април 202406:12
Решават за извънредни мерки и обявяване на епидемия срещу коклюш
26 април 202406:35
Важно за шофьорите: Възстановяват движението в участък от АМ „Тракия“
26 април 202406:28
САЩ може да обявят още днес нови поръчки на оръжия за Украйна на стойност 6 млрд. долара
26 април 202405:56
Гърция няма да достави на Украйна системи за ПВО "Пейтриът" или С-300
26 април 202406:00
Израел обмисля ограничено споразумение с "Хамас" за освобождаване на заложници
26 април 202406:04
САЩ, Канада и Великобритания наложиха нови санкции срещу Иран
26 април 202406:09
Огромни щети след вчерашните градушки, наводнения и бурен вятър
26 април 202407:45
2019.08.22 | 12:31
Една от многото безполезни,сиреч - паразитни бюджетни структури, тежащи на продънения джоб на българския данъкоплатец, от която нищо не зависи,измислена от СДС-Айдуците!
Ползвал съм един път "компетенциите" и "правомощията"и .
2019.08.22 | 13:37
Дразни те, че твойте работодатели трябва да спазват някакви правила ли? Свиквай. Все още сте по-равни, но полека губите правата си, червена гмеж.