-
20 август 2019 09:37
- 682
- 0
Времето, прекарано с близки и приятели в заведение, ни носи едни от най-приятните изживявания, които можем да имаме в дългите и топли летни вечери. Приповдигнатото настроение, положителните емоции и желанието да ги запазим могат да притъпят нашата чувствителност към евентуално незачитане на правата ни като потребители.
Ако в менюто липсва грамажът на предлаганите ястия или едва при представянето на сметката стане ясно, че обявената цена е за посоченото количество риба, но в суров вариант, а не след термична обработка, просто трябва да реагираме. Същото важи и когато сме привлечени от промоции с „тайни условия”, за които разбираме впоследствие и сме лишени от възможността реално да се възползваме от обещаните отстъпки.
Не се налага да правим компромис при възникването на каквито и да било нарушаващи законовите ни права неудачи, тъй като ресторантьорите имат своите задължения, а ние като клиенти – правото по цивилизован начин да изискваме от тях да ги спазват стриктно.
Експертите на Комисията за защита на потребителите обобщиха някои от най-често задаваните от гражданите въпроси по повод посещението на заведения и предлагат кратки отговори на тях.
• Задължително ли е да има менюта?
Всяко заведение е длъжно да има лист- и карт менюта с цените и грамажите на предлаганите храни и напитки. Цените да са в български лева и с включен ДДС, защото начисляването му впоследствие би било нарушение. Менютата се представят при поръчката и заедно със сметката, за да може клиентът да сравни цените и да се увери в коректността на крайната сума.
• Може ли да има различни цени за българи и за чужденци?
Не се допуска дискриминация на клиентите по какъвто и да било признак, включително националност. Възможно е да има дву- и многоезични менюта, както и отделни менюта на различни езици, но цените за съответните храни и напитки задължително трябва да са еднакви за българите и за чужденците.
• Редно ли е заведението да въвежда задължителен процент за сервиз?
Само ако е предварително включен в обявените цени и това е недвусмислено ясно. В противен случай търговецът няма да е изпълнил задължението си за посочването на крайните цени на продуктите.
• Такси от типа „празен стол”, „празна чиния”, „желание на клиента”
Клиентът може да помоли за нещо допълнително или да има специално изискване по отношение на приготвянето или поднасянето на неговата поръчка. Например, подложни чинии или по-силно препичане на пържолата. Ако това ще бъде таксувано, сервитьорът е длъжен да уведоми предварително.
• Какво да направя, ако храната е със съмнително качество?
Непременно подайте сигнал в Българската агенция по безопасност на храните. Запазете и касовата бележка от заведението – в случай на здравословни проблеми и наличието на медицински документи за тях, бихте могли по съдебен ред да претендирате за обезщетение.
• При разреден алкохол – къде да сигнализирам?
Когато имате съмнение относно качеството на спиртните напитки, потърсете Комисията за защита на потребителите. Същевременно най-добре е да прекратите консумацията на въпросния алкохол.
• Към кого да се обърна за лоша хигиена в заведението?
В този случай сезирайте Регионалната здравна инспекция за извършване на проверка и предприемане на необходимите действия, които при определени условия може да включват и затваряне на заведението.
• Допустимо ли е да ми откажат издаването на касов бон?
Ако откажат да Ви издадат платежен документ, информирайте Националната агенция по приходите.
Следвате ли тези съвети, може да отпиете кратка горчива глътка, докато сте в заведението, но ще избегнете неприятния продължителен вкус на пълна чаша с разочарование, когато се завърнете в къщи и се замислите за всички направени компромиси в името на това вечерта в ресторанта да премине без излишни разправии.
Последвайте канала на
Свързани новини
КЗП съветва как да се пазим от измами с цените през лятото
19 август 201911:27
КЗП: Кое колко струва и как да сме сигурни?
16 август 201910:34
КЗП: Съотношението цена-качество при туристическия продукт е изключително важно
15 август 201913:22
КЗП със съвети за безпроблемна лятна ваканция
13 август 201909:44
КЗП: Интернет търговците също са длъжни да спазват стандартите за безопасност на стоките
08 август 201909:47
КЗП: До момента не са открити опасни плажни стоки
07 август 201909:19
На пазар по време на екскурзия в ЕС - моите права без граници!
02 септември 201909:25
КЗП: Ако автобусът закъснее повече от два часа, имаме право да се откажем от пътуването и да получим парите си за билета
01 септември 201910:45
КЗП: При пътуване със самолет багажът се счита за загубен, ако не бъде доставен до 21 дни
29 август 201910:19
Очаквайте: Божидар Искренов в "Гостът на Sportal.bg"
Хора от три политически партии дойдоха на "Колежа"
И Андерлехт следи Марин Петков
Звезда на Лудогорец мечтае за Премиър лийг
Мъгла около Ботев (Враца), предлагат намаляване на заплатите на играчите
Ювентус най-после спря серията от равенства и се поздрави с юбилеен успех
Коментари 0
ДобавиДобави коментар
Водещи новини
Къде кучето на изчезналия Ники заведе майка му?
23 декември 202410:11
Как биха гласували българите, ако отново отидем на избори?
23 декември 202408:12
СОС избира временен кмет на район "Искър"
23 декември 202408:54
Министърът на туризма: Няма решение за липсата на кадри по зимните курорти без вкарване на работна ръка от чужбина
23 декември 202409:20
Огромна трагедия на хижа Безбог, откриха мъртва жена
23 декември 202410:37
Затвориха Прохода на Републиката заради снегонавявания и закъсали тежкотоварни автомобили
23 декември 202410:17
БДЖ съобщи за отменени и закъснели влакове поради технически причини
23 декември 202408:43
Собственици на имот на бул. "Тодор Каблешков" блокираха пускането на най-новата част на булеварда
23 декември 202408:49
Тръмп обеща да сложи край на „транссексуалния делириум“ и незаконната миграция още в първия ден на власт
23 декември 202409:47