-
22 април 2019 13:27
- 562
- 3
Пет оферти от международни компании с богат опит в сектора са подадени за концесията на Летище София. В момента комисията за провеждане на процедурата проверява дали подадените заявления отговарят на изискванията на тръжната процедура. Финансовите и технически оферти на допуснатите участници ще бъдат отворени на 9 май 2019 г. в открито заседание. Цялата документация по проекта е публикувана на уебсайта на летището и е достъпна за обществеността, за да се гарантира прозрачност на процеса. Това съобщиха от Международната финансова корпорация (МФК/IFC).
Международната финансова корпорация (МФК/IFC), член на Групата на Световната банка, и Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) подпомагат Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията при провеждането на търга за концесията на летище София с прилагането на най-добрите световни практики.
,,Ставаме свидетели на налагането на България като привлекателна инвестиционна дестинация в региона'', е заявил Фабрицио Дзарконе, постоянен представител на Световната банка за България, Чехия и Словакия, цитиран в съобщението. Според него ефективно работещите институции, които гарантират равнопоставеност на инвеститорите в съчетание с прилагането на регламентите на ЕС, са от изключителна важност за отключването на икономическия потенциал на страната.
,,ЕБВР със задоволство отбелязва, че концесията привлича петима международни играчи с богат опит и доказани успехи в сектора'', смята Лариса Манастърли, директор на ЕБВР за България.
,,Целта е да изберем солиден международен оператор с възможности да развие летището, за да отговори най-добре на нуждите на пътниците и на българската икономика. Това ще е добра новина и сигнал и за други инвеститори, които се надяват да дойдат в България'', е посочила тя.
През последните две десетилетия в световен мащаб се наблюдава тенденция управлението на летищата да се поема от частния сектор, като в повечето случаи се използва моделът на публично-частно партньорство (ПЧП), включително чрез договори за концесия. В Европа през 2016 г. 41 на сто от всички летища имат частни акционери, което представлява увеличение с 22 на сто от 2010 г. насам.
,,Чрез привличането на частен капитал и експертиза, летищните концесии могат да донесат значителни икономически ползи, като стимулират растежа на туризма, увеличат товарните превози и повишат качеството на услугите за пътниците. Всичко това води до намаляване на фискалната тежест за правителствата'', е отбелязва Георги Петров, мениджър ПЧП инфраструктурни проекти за Европа и Централна Азия на IFC.
Правителството на България цели да постигне подобни резултати за страната с концесията на летище София. Съгласно условията на концесията цялата летищна инфраструктура и активи остават собственост на държавата. На частния партньор ще бъдат предоставени права да управлява летището за срока на концесионния договор.
На 5 юли 2018 г. правителството стартира открита, конкурентна тръжна процедура, за да избере най-квалифицирания партньор за управлението на летище София. Инвеститорът, който предложи комбинация от най-високо годишно концесионно възнаграждение и най-добра цялостна визия за устойчиво развитие на летището, ще спечели правото да го управлява. Победителят трябва да плати и фиксираното първоначално възнаграждение от 550 млн. лв.
Последвайте канала на
Свързани новини
Забравен багаж затвори метростанция „Летище София“
19 април 201912:39
Детски рисунки от конкурса за ЕДЕН дестинациите посрещат пътниците на Летище София
14 март 201916:28
Йончева: Стоят ли турски интереси зад концесията на Летище София?
14 март 201912:33
Самолет кацна аварийно на Летище София
12 март 201919:31
БСП със сигнал до ЕК за концесията на летище София (видео)
15 януари 201912:22
Удължиха срока за подаване на оферти за концесията на летище София
02 януари 201913:46
Над 402 000 лв. ще бъдат вложени в добив на пясъци и чакъли от находище „Дрянка“
27 декември 201915:32
Операторът на Летище Мюнхен е новият концесионер на Летище София
17 юли 201914:58
МС одобри промяна, според която процедурите за концесии на морски плажове ще са по реда на Закона за устройството на Черноморското Крайбрежие
19 юни 201915:08
Фантастично! Алберт Попов триумфира в слалома в Мадона ди Кампильо
Барса сломи Атлетик и е на финал, но и ВАР помогна
Тотнъм нанесе едва втората загуба на Ливърпул от началото на сезона
Ланс си хареса още един футболист на ЦСКА - София?
Ужасяващ епизод с Бентанкур в първите минути на Тотнъм - Ливърпул
Спартак понесе ново разочарование в Европа
Коментари 3
Добави2019.04.22 | 14:51
Дарина,
имаш в предвид ГАД ЗЕЕВИ ли???
Добави коментар
Водещи новини
Депутатите приеха на първо четене промените в Закона за съдебната власт
08 януари 202520:27
Депутатите приеха на първо четене и петте законопроекта за промени в ИК
08 януари 202518:55
Проф. д-р Пламен Киров: Вместо да изберат нов ВСС, депутатите внасят каскада от закони, за да спрат конкретен човек
08 януари 202518:07
Журналистът Стояна Георгиева: Борисов по-скоро не иска да прави правителство
08 януари 202519:04
Провалиха се преговорите за нов КТД в Столичния автотранспорт
08 януари 202519:52
АПИ има вина за катастрофата на АМ „Струма“, при която загинаха 45 души от Северна Македония
08 януари 202521:39
Водещите новини! Два пъти над нормата е замърсяването на въздуха в София. ЕК отговори на Тръмп, намекна за „съвместна отбрана между държавите от ЕС“
08 януари 202519:24
Огненият ад в Лос Анджелис: Бен Афлек е евакуиран, домовете на Том Ханкс и Стивън Спилбърг опустошени
08 януари 202518:16
Огромен крокодил разкъса многодетна майка
08 януари 202520:22
2019.04.22 | 14:37
Столичното летище има нужда от сериозно обновяване, затова е добре час по-скоро да се избере концесионер. Ако трябва да избираме между държавата и чужди концесионери,мисля, че в пъти по-добре са концесионерите, тъй като те ще следват пазарната логика и ще се опитват да спечелят от предприятието, затова ще го управляват добре.
2019.04.22 | 17:08
да,да,да,да. ами да дават държавата също. без тва държавата я няма .