-
12 февруари 2019 11:29
- 224
- 0
Архаична и несъответстваща на съвременните темпове на търговския оборот е съществуващата нормативна уредба за решаването на потребителски казуси с дефектни стоки. Въпреки че в България, за разлика от много европейски държави, тя е доста конкретна. Например, в разстояние от 30 дни търговецът трябва да вземе отношение, допускат се три ремонта и след това се разваля сделката и се връщат парите. Затова съвсем адекватни са усилията на европейските институции към закономерни ходове, които да поставят потребителя „в центъра на събитията“ и той да има възможност да вземе решението какво точно би желал да получи насреща. Това мнение изрази председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов по телевизия Bulgaria ON Air.
Маргаритов разясни, че подготвяните на европейско ниво промени целят хармонизиране на законодателствата в държавите-членки по отношение конкретно на рекламацията на дефектни стоки. Сега Директивата за продажба на стоки въвежда минимални правила, над които някои законодателства са надграждали, други са ги възприели каквито са. Той обясни, че оттам се е стигнало до известни различия, включително и в българското законодателство спрямо това в други държави. „Някъде режимът е повече в полза на потребителите, някъде центърът на тежестта е малко изместен към това търговците да имат решаващата дума при удовлетворяването на рекламациите. Всичко това налага да се направи преоценка, както се нарича течащият в момента процес и в резултат на нея да се възприемат нови правила“, посочи Маргаритов.
Председателят на КЗП подчерта, че това са проектни текстове, които предстои да бъдат гласувани в комисиите в Европейския парламент, в Пленарна зала и одобрени от Съвета на ЕС, след което има възможност за адаптиране и приемане в националните законодателства.
При настоящите правила статистиката на КЗП сочи, че в около 60% от случаите рекламациите се удовлетворяват по начин, който е приемлив за потребителите. „Но този процент би трябвало да е по-висок, тъй като останалите 40% не остават удовлетворени, дори в някои редки случаи и да не са имали съвсем право“, добави Маргаритов.
Той припомни, че спазвайки установения в закона ред – първо да предявят рекламацията пред търговеца, потребителите в никакъв случай не бива да допускат да бъдат насочвани към сервизи и трети лица, които нямат и не би трябвало да имат отношение към произнасянето по казуса и неговото решаване.
В студиото на „Денят ON AIR“ Димитър Маргаритов припомни по повод наближаващия 14 февруари, че купените онлайн подаръци могат да бъдат заменени в 14-дневен срок. „Когато са изработени по индивидуални поръчки – например бижу по специална поръчка на клиента извън каталога на търговеца, това право не важи“, уточни той. При подаряването на ваучери поднасящите ги трябва да са наясно с периода на валидност, евентуални ограничения по отношение на продуктовите групи и т.н. „Настоявайте да Ви бъдат предоставени поне някакви компенсации, като допълнителни услуги само и само търговецът да разбере, че когато е обещал нещо, той е длъжен максимално да се придържа към него, особено когато става дума за конкретни дати и празнични събития“, посъветва председателят на КЗП за случаите на резервации на специални туристически пакети.
Последвайте канала на
Свързани новини
КЗП: Ранните записвания имат много предимства, от които потребителите могат да се възползват
07 февруари 201912:18
КЗП: Преди да дадете достъп до потребителския си профил в социалните мрежи, проверете с какво се съгласявате
05 февруари 201909:35
КЗП: Потребителите вече ще избират ремонт или замяна на дефектната стока
04 февруари 201911:16
КЗП забрани на верига за техника да крие, че прахосмукачка робот не работи върху черни повърхности, ВАС потвърди
03 февруари 201909:33
КЗП: С модернизирането на потребителското законодателство ще можем да взимаме информирани решения
24 януари 201910:39
КЗП: Ранното планиране на почивките дава възможност за по-сигурни и по-изгодни резервации
23 януари 201911:54
Всеки втори комплект коледни лампички е с дефект
17 декември 202021:28
Увеличава се броят на опасните играчки на българския пазар
26 февруари 201910:49
ЦСКА - София пак удари Левски и отдалечи "сините" от Европа
На живо: Григор Димитров - Якуб Меншик! Чехът и Гришо с ранни пробиви в третия сет
Астън Вила 1:0 Челси, автогол на Кукурея
Славия обърка сметките на Ботев за седмото място
Костов бесен: Не отговарям на елементарни въпроси, не ме атакувайте просто ей така
Сектор "В" иска оставки! Фенове скочиха на ръководството на Левски, намеси се охраната (видео)
Коментари 0
ДобавиДобави коментар
Водещи новини
Бившият съветник на Главчев: Там, където не се ползват моят опит и съвети, няма нужда да стоя
27 април 202421:46
Искрен Митев (ПП): Ако 80% от българите гласуват, ДПС няма да е фактор
27 април 202418:43
Ангелов, ГЕРБ: Рано е да говорим за коалиции
27 април 202418:59
Теменужка Петкова, ГЕРБ: ПП-ДБ приемат ДПС само когато са им необходими
27 април 202420:11
Вигенин: Елена Йончева направи грешен избор
27 април 202418:09
Промените в закона за хазарта обслужват изцяло нелегалните оператори. Те не плащат данъци и за потребителите няма защита
27 април 202421:51
Германски министър: Целта на Путин всъщност е Европа
27 април 202418:25
Чешкият външен министър: Бъдещето на Европа е заложено на карта
27 април 202419:32
Полицейски син излъга, че са го ограбили бандити - сам пропилял парите
27 април 202420:17