Промените в закона за хазарта обслужват изцяло нелегалните оператори. Те не плащат данъци и за потребителите няма защита

  • 27 април 2024 21:51

  • 1658
  • 0
Промените в закона за хазарта обслужват изцяло нелегалните оператори. Те не плащат данъци и за потребителите няма защита
© Pixabay/Novini.bg

Дали е предизборна маневра или не, промените в закона за хазарта се случиха на първо четене (засега) и в тях най-дебело е подчертана забраната за реклами на хазарт. Всъщност, като се замисли човек, наистина изглежда като прекрасен предизборен плакат това. 

Виждате ли – идеята е представена така: да намалим рекламата, за да намалим хазартно-зависимите проблеми. Ако хората не се интересуват от подобни проблеми, могат лесно да се плъзнат само по повърхността и да решат, че е чудесно решение. 

Но на много от нас това ни звучи ето така: говори се, че в политическите партии има много корупция, да решим този проблем, като забраним да показват парламентарен контрол по телевизията. 

Няма много логика. 

Ако само подобна мярка работеше… Знаете, че рекламите на цигари са забранени, нали? Минавали ли сте скоро покрай някое училище, да видите подрастващото бъдеще на България какво прави в междучасията. Пушат като комини. А вие пушите ли? А колегите ви. Да… и аз така си помислих. 

Знаете, че и рекламите на твърд алкохол бяха орязани до толкова, че да не се показва самият алкохол по телевизията… въобще – да задълбавам ли и в ТАЗИ тема или ви е ясна картинката?

Толкова по темата с „колко е полезно“. 

Да видим и колко е вредно. Помните ли как хората масово въздишаха по идеята да се орежат партийните субсидии (защото депутатите са лоши и нека ги накажем); а то се оказа, че не работело баш така. 

Като вземеш партийните субсидии, това означава, че малките партии, които нямат пари, издишат и отичат в канала. Конституцията ни позволява на всички нас (на ВСИЧКИ нас) да влезем в политиката и да се борим за бъдещето на страната си. За целта ви трябват съмишленици и хора, които да подкрепят идеите ви. Ако гласуват за вас, влизате в политиката и се борите на равна нога с големите чичковци в политиката – с големите вратове и скъпите лимузини. 

Само че, ако ви орежат субсидиите, се прибирате вкъщи и гледате политиката по телевизията, защото без субсидия оцеляват само онези с финансовия гръб, на които им наливат в касите – къде законно, къде… нали!

И какво ще стимулираме, като забраним субсидиите за партиите? Да има цедка и само богатите да влизат. Или само онези, на които „спонсори“ им плащат. 

Защо го говорим всичко това? 

Защото хазартът е гигантски рекламодател, затова. Знаете как се издържат медиите.

С реклама. Какво става, когато се отреже тази реклама?

В медиите работят хора. Хора, които имат сметки за плащане, деца за гледане. Само гигантите в медийното пространство ли имат право да оцеляват? Какво става с другите гледни точки и плурализма? Съжалявам, че ви развалям настроението, но както камионите, които ви доставят хляба, се движат с гориво, така и носителите на информация се движат с гориво. Рекламите са начинът това „гориво“ да стига до носителите на информация. 

Иначе ще имате само „медии“, които ще са „спонсорирани“ от тук и от там; било от политици, било от чуждестранни влияния. Било официално, било „под масата“. И тогава думата „медии“ съвсем ще стане в кавички. 

Значи, вместо да изпишем вежди… как продължаваше натам…?

Илина Мутафчиева: С промените в хазарта правим кръпки, така рискуваме да тласнем хората към незаконния хазарт

Но проблемът с хазартната зависимост си съществува и си е сериозен. Нека да се вземат мерки, но нека не са предизборно кухи; нека са реални и дълбоки. 

Трябва ни програма за превенция; трябват ни центрове за лечение. В развитите страни, като Англия например, която се бори с подобен проблем, има системи за оценка на риска за хората в опасни среди. Оценка, която дори членовете на семейството на рисковия играч могат да бъдат обучени как да правят. Ако в едно английско семейство се случи някой от членовете му да се окаже хванат в капана на хазартната зависимост, то близките му могат да се погрижат за него. Да го насочат. Да го предадат на специалисти. 

Там има денонощни телефонни линии за подкрепа, онлайн чатове; има групи за взаимопомощ; има специалисти, на които да се обадиш и да попиташ: „Как да се справим с това?“

В България на кого ще се обадиш и кого ще попиташ?

Може би оттам трябваше да започнем?

Може би трябваше да започнем със създаването на детски и младежки програми за спорт, защото заетият ум няма нужда да се чуди как да запълва проблемите си било с алкохол, било с наркотици, било с хазарт. Здравото тяло няма нужда от „стимуланти“. Но вместо това имаме пустеещи игрища и 40- 50-годишни ентусиасти, които играят футбол и баскетбол, спомняйки си младостта, докато новото поколение пуши като комини, жули водка след водка и залага на каквото му падне… и то в промеждутъците между „тревата“ и „дишането на балони“. 

Но ние забранихме рекламата! Страхотно! Сега всички проблеми ще са решени. 

Добре поне, че е само на първо четене – имаме още няколко дни да се събудим. Оптимизмът е излишен, но кой знае…

О, да, съвсем щях да забравя и другата страна на реалността, в която живеем. Която прекрасно дефинира думата „безсмислено“ за промените. 

Ако рекламите на дадено нещо, каквото и да е то, бъдат забранени в медиите (има ясна дефиниция какво е медия по смисъла на Закона), то те къде ще се появят? Хайде, знаем отговора – вече сме го виждали. Къде рекламират свободно алкохол и каквото там си поискат, както си поискат? 

Социалните мрежи, точно така. Те не са медия по смисъла на закона. И още по-интересното – те имат МНОГО повече потребители на ден отколкото всичките ни медии. Там ще се съсредоточи целият поток от реклама на хазарта. 

Вече и вие си мислите за думата „безсмислено“, нали? 

Има и още едни „медии“, които ще се облажат. Онези, които не са регистрирани и нямат ясни собственици, не могат да се проследят и представляват бяло петно за данъчните. Това са сайтовете с подозрително fake news съдържание и гръмки, неграмотни заглавия, които притеглят читатели като мухи на… мед. Те и сега пускат реклами на хазарт. Но, махайки медиите от картинката, реално им даваме всички реклами на тях. Ще си делят пазара с другата платформа, която няма контрол – споменатите социални мрежи. А тях не можеш да ги контролираш. На практика, няма кого да контролираш. 

И какво става? Рекламата пак си е там, където си е била, но вече е безконтролна, вече няма предупредителните надписи, никой не си прави труда да плаща данъци за нея, а крайният резултат е по-зле от нула; отрицателен е. 

Когато истинските медии се простят с рекламата, рекламата няма да изчезне, а само ще се пренасочи. В случая – в сивия сектор, откъдето нито данъци ще има, нито пък някой ще си играе да слага сега задължителните предупреждения за потенциалната вреда от хазарта, които (все още) присъстват на всяка реклама. 

Защо пак това трябва да правим – да бутаме зорлем парите в сивия сектор и да си въобразяваме, че сме решили проблемите на хората? 

____________________

Този коментар изразява личното мнение на автора
и може да не съвпада с позициите на редакцията на Novini.bg.

Последвайте канала на

Александър Томов
1658 0

Свързани новини

Водещи новини