-
31 юли 2018 11:55
- 1849
- 0
На 1 август т.г. се навършват 130 години от официалното откриване на Централна гара София. Първоначалната сграда е проектирана от архитектите Антонин Колар, Богдан Прошек и Тодор Марков и е пусната в експлоатация през 1888 г. Тази сграда е напълно разрушена на 15 април 1974 г., а новата по проект на арх. Милко Бечев е открита на 6 септември 1974 г. На 3 април 2014 г. започна цялостен ремонт на гарата със средства от Оперативна програма „Транспорт“, който приключи в началото на 2016. По този повод и по случай Деня на железничаря, който по традиция се отбелязва през първата неделя на август, на 1 август от 12.00 часа в чакалнята на гарата ще се състои фолклорен флашмоб.
Служители на железницата, ансамбъл Българани и пътници ще отбележат годишнината на знаковата сграда с празнични хора.
След Освобождението Австро-Унгария, Сърбия, България и Турция се задължават да построят на своите територии съответните железопътни участъци на международната трансбалканска железница Виена - Цариград. За страната ни това е участъкът Цариброд - София – Вакарел. Преговорите за трансбалканската железница между четирите заинтересовани държави започват от 1881 г. и продължават до май 1883 г., когато във Виена е подписана Четворна конвенция. Непосредствено след това в Народното събрание на България се внася закон за построяването на железопътната линия Цариброд - София – Вакарел.
Предприемачът Иван Грозев създава българско акционерно дружество, което получава залог от Българската народна банка. Съгласно договора жп линията трябва да бъде предадена за експлоатация в края на 1886 г., но заради събитията около Съединението и обявената война на България от Сърбия, тя е завършена през 1888 г.
На 7 юни линията е свързана със сръбските железници, а на 1 август е въведена в международна експлоатация. Откриването на линията за международни съобщения, а заедно с това и освещаването на Централна гара София става на 1 август 1888 г., когато по обяд пристигна първият международен влак от Лондон и Париж ( легендарният Ориент експрес), който отпътува рано на другия ден за Пловдив, Одрин и Цариград. За времето си гара София е била най-внушителната не само за България, но и за Балканите.
Сградата е била едноетажна, дълга е 96 м. и широка – 12 м., в източната и в западната част е оформена с втори етаж, а в средата със скромен висок свод над вестибюла, съединен с часовникова кула, която гледа към Витоша. В нея се помещават всички служебни канцеларии, а за пътниците има 3 чакални: първи клас с червени кадифени канапета, втори клас – със зелени и трети клас – с дървени пейки. В мазето е парното отделение и банята за персонала.
Плановата схема е типична за този вид сгради – обширен централен вестибюл през два етажа и странични крила. Външната архитектура е с италиански ренесансови форми. Гарата се е осветявала от газови лампи. До главната врата на перона, под перонния часовник, е имало голяма камбана, а по-късно звънец: първи звънец – продажба на билети, втори– качване на пътниците и сбогуване, с трети – тръгване на влака. За пръв началник на Софийската гара е назначен Йосиф Карапиров, служител в Хиршовата железница.
Отбелязването на годишнина от съществуването на Централна гара София е част от събитията, с които ще бъде отбелязана 130-та годишнина от съществуването на Българските държавни железници, наследници на които са Национална компания „Железопътна инфраструктура“ и „Холдинг БДЖ“ ЕАД.
Последвайте канала на
Свързани новини
Искренов: Генчев изглежда направи сам избора си! Нещата в Левски се оправят, дано ЦСКА направи хубав стадион
Гибона: Вече има само чужденци, след време няма да има ветерани в клубовете
Ботев (Враца) не смени ръководството на клуба
Пловдивските депутати поеха ангажимент по казуса с Антон Зингаревич
И Андерлехт следи Марин Петков
Звезда на Лудогорец мечтае за Премиър лийг
Коментари 0
ДобавиДобави коментар
Водещи новини
Правителството няма да поиска удължаване на Бюджет 2024
23 декември 202413:21
Пеевски: ДПС напуска АЛДЕ! Между нас има ценностен разлом - ние работим за хората, либералите за собствен интерес
23 декември 202411:45
Енергийният министър се надява до 2026 г. да има още два ремонтирани агрегата на ПАВЕЦ „Чаира“
23 декември 202412:21
Прокуратурата с важна информация за всички измамени от пирамидата BETL
23 декември 202413:27
Товарен влак блъсна и уби мъж в жп тунел
23 декември 202413:32
В "Пирогов" е настанен 90-годишен мъж в тежко състояние, пострадал при пожара в "Овча купел"
23 декември 202414:07
Водещите новини! Главчев: Споразумението с Украйна не буди притеснения, освен в един аспект. КНДР праща още войски в Русия (и още…)
23 декември 202413:36
Дъжд и сняг в празничните дни - жълт код за поледици в 13 области утре
23 декември 202413:44
Кремъл отхвърли съобщенията в турски медии за живота на Башар Асад и съпругата му в Москва
23 декември 202412:58