Кандидатите за шофьори вече полагат изпити в изолатори

  • 02 март 2017 06:34

  • 42709
  • 11
Кандидатите за шофьори вече полагат изпити в изолатори
© ДАИ

Листовките на изпита за кандидат-шофьори вече се решават само в специални кабинки. Преди да влезе в "изолатора", всеки кандидат се проверява по три пъти за електронни устройства. Всяко движение по време на изпита се следи онлайн с камера. Това е част от мерките, които бяха обявени преди година от транспортното министерство и ДАИ срещу изпитните измами, но от 1 март те вече са факт и се прилагат в цялата страна.

"В общо 28 държавни изпитни центъра вече се монтира изцяло новата електронна система за провеждане на теоретичните проверки", съобщи Красимир Калайджиев, шеф на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИААА или старото ДАИ, б.а.) пред в. "Сега".

Те са в 27-те областни дирекции на агенцията, а в София - в централата на ведомството. Изпитният терминал е ограден от 3 плътни непрозрачни прегради и е оборудван с няколко системи за проверка. Всеки кандидат-шофьор минава през няколко стъпки, преди да започне изпита. Първо в специален шкаф се заключват връхните дрехи, личните вещи и джиесемът на курсиста. Следваща стъпка е преминаване през скенер, който проверява дали не носи някакво електронно устройство - при наличие на такова "алармата" започва да пищи. Втората "електронна" проверка е с устройство, което "обхожда" тялото и също сигнализира, ако в дрехите има каквато и да е техника.

Проверява се и самоличността - на няколко пъти системата снима кандидата и сверява кадъра от началото с тези по време на изпита. Това пък се прави срещу размяната на изпитваните - често ползвана практика, при която се явяват т.нар. професионални изкарвачи на изпити. Дори и при въвеждането на таблетите се оказа, че кандидати си ги разменят и така знаещият отговаря на въпросите вместо реалния кандидат.

"Затова в процеса на решаване на листовката автоматично системата прави сравнение на образа", обясни още Красимир Калайджиев.

На изпитния терминал над кабинката пък има огледало, с него се следи за пищови под масата. Кабинетите са опасани с камери, които предават директно в центъра за контрол на агенцията. Така квестори следят на място, а инспектори наблюдават онлайн за евентуални измами.

Преди видеопроверките се правеха на случаен принцип на записите от изпитите. Новата система струва около 1 млн. лв. и е финансирана от бюджета. Тя позволява изпити да се провеждат всеки ден, а не както досега, предимно в понеделник и вторник, обясниха още от ИААА.

От агенцията припомниха, че решаването на листовките само в техни зали се провежда от август миналата година. В частните школи за обучение вече върви само подготовката по теория, но не и препитването. Същите са и електронните листовки, които се решават на таблети.

Реално в материала и въпросите няма нищо ново, промяната е в системата за контрол на изпита. Същата остава и цената зе изпита - 20 лева.

Поредната тотална реформа в сектора тръгна преди година, когато беше арестуван бившият шеф на ДАИ Цветелин Цветанов. Той се оказа на върха на корупционни схеми за измами и покупко-продажба на шофьорски книжки. В тайник в къщата на негов роднина бяха открити над 800 хил. лева, последваха поредица от арести на различни нива - от чиновници в администрацията до изпитващи и автоинструктори в цялата страна.

През април 2016 г. бившият транспортен министър Ивайло МосковскиИвайло МосковскиИвайло Московски е министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията в кабинета обяви пакет от мерки срещу порочните практики, които вече са факт. Предишната реформа беше преминаването от хартиени листовки към решаване на електронни тестове на таблет. Таблетите правят снимки по време на изпита, за да се види дали на въпросите не отговаря някой друг.

Последвайте канала на

Мая Йорданова
42709 11

Свързани новини

Коментари 11

Добави коментар

2017.03.02 | 10:09

4
Новите шофьори не знаят правилника може би на 2/3,спират където си искат,минават на червено и колко други неща.

2017.03.02 | 08:52

2
А колко са нагли и се мислят,че са само те на пътя.

2017.03.02 | 18:00

8
Защо смятате, че нарушенията се правят от незнание? Правят се от непукизъм и от арогантност. Много катастрофи стават от неумение да се владее автомобила. Много по важен е практическия изпит а не теоретичния. Трябва той да е продължителен и да обхваща всякакви ситуации на пъ

2017.03.02 | 09:03

3
Теорията не ми е била проблем , обаче с практиката бях зле , понеже нито инструкторите те учат на нещо , нито часовете каране са достатъчни.

2017.03.02 | 18:00

9
Часовете за всекиго са различни, можеш да си купуваш допълнителни часове ако желаеш. Важното е на изпита да те раздрусат навсякъде по всички пътища.

2017.03.02 | 18:00

11
А в кой изолатор ще бъдат изпитващите милиционери от ГЕРБ и БСП?

2017.03.02 | 18:00

10
И какво ако съм от Волен? Тй поне не е управлявал досега, а ГЕРБ и БСП видяхме докъде ни докараха!

2017.03.02 | 10:10

5
Mnogo si prost .... ot lainetata na Volen li si?

2017.03.02 | 08:36

1
Единственото добро от това е,че неграмотният циганин няма да получи "даром" книжка !

2017.03.02 | 10:48

6
И Волен и БСП и ГЕРБ водят все до кочината Русия. Наздраве с Бояршчик!

2017.03.02 | 12:52

7
Те все едно проверка на летището ти правят... Малко е излишно според мен.

Добави коментар

Свързани галерии

Водещи новини