-
22 януари 2015 15:30
- 1939
- 1
Комисията за защита на потребителите забрани на „Теленор България” ЕАД да подвежда възрастните хора да подписват нови срочни договори за нови продукти, без те да разбират, че правят това, какви услуги ще им се предоставят по тези договори и колко ще плащат за тях, съобщиха от комисията.
В нея са постъпили множество жалби на потребители във връзка с този проблем срещу „Глобул”, чийто правоприемник е „Теленор България” ЕАД.
От жалбите и от събраните по време на проверките на КЗП доказателства става ясно, че не само липсва разбиране от страна на търговеца за хората от т.нар. „трета възраст” като самостоятелна, уязвима група поради тяхната възраст, доверчивост и евентуални здравословни проблеми, а нещо повече – умишлено се използва тяхната уязвимост. Не се вземат предвид и реалности като ограничените доходи и свитото потребление на тази група потребители, отбелязват от КЗП.
Когато възрастните потребители посетят офисите на телекома да заплатят месечните си такси, консултантите успяват да ги уговорят за промени при предоставянето на услугите, като ги уверяват, че това ще доведе до намаляване на таксите им. Едва при получаването на месечните сметки потребителите разбират, че са обвързани с нови срочни договори, често при по-неизгодни за тях условия, обясняват от там.
Тази практика се реализира чрез редица некоректни и съзнателни действия от страна на търговеца. Договорната информация, която изисква повече време за прочитане и разбиране поради своя характер и обем (най-често надхвърлящ 30 страници с дребен шрифт), се предоставя по сложен и труден за възприемане начин. Експертите на КЗП са категорични, че потребителите „трябва да са напълно концентрирани върху изписаното в документите и да вложат неимоверни усилия да разберат и осмислят предложеното им съдържание, както и да преценят изгодно ли е за тях”, а условия за това липсват.
В документите се цитират пакети с думи на чужд език, за които няма информация в договорите и тя следва да бъде открита на интернет страницата на оператора, което на практика е невъзможно да стане в търговския обект и е непосилно за по-голямата част от хората от „третата възраст” да го направят самостоятелно в дома си или на друго място. Възрастните хора подписват поднесените им документи „на доверие”. Оказва се, че те действително са удостоверили волята си с положен подпис, но е трудно да се докаже какъв точно разговор е проведен и с какъв стимул са били подведени, подтикнати или заблудени, се посочва още в съобщението.
Следва да се подчертае фактът, че тази използвана практика не е единствен случай на търговеца, при който възрастен потребител подписва няколко договора в един ден, без да му е предоставена възможност да се запознае подробно и оцени условията по тях, както и приложимите им общи условия. Очевиден е компромисът с етичните принципи, тъй като търговецът е наясно, че договорът може да бъде разтрогнат само по съдебен ред и разчита на доверчивостта на възрастните хора, на това че са изпълнителни и не разполагат със средства за водене на съдебни дела, пишат от КЗП.
Една от постъпилите в КЗП жалби по този проблем е от 66-годишен потребител. При плащането на месечните сметки по два свои договора той е бил подведен от консултант с аргумента за намаляване на таксите да подпише, без да разбере, два нови договора за други тарифни планове и сертификат за пакетни услуги, който автоматично подновява срока на двата му действащи договора за две години, като му дава отстъпка от 10% (поради действащи едновременно четири абонаментни плана), дават пример от комисията.
На практика потребителят е дължал сумата от 17,89 лв. за месечните такси по двата си стари договора, а по сключените два нови следва да заплаща още 16,89 лв. и така месечните такси за четирите ползвани услуги нарастват на 31.30 лв. с отстъпката. Възрастният човек е останал с впечатлението, че с подписите си върху поднесените му документи ще получи отстъпка от месечните такси по двата съществуващи договора, без да разбере че може да ползва тази отстъпка едва при сключването на два нови договора за конкретни абонаментни планове.
След като е разбрал, че е сключил неизгодни за него договори и е пожелал да ги прекрати, търговецът се е съгласил да анулира само единият от тях. Тогава потребителят се е обърнал към КЗП за съдействие да му бъде прекратен и другият договор.
Друг потребител на възраст 72 години посочва в жалбата си до КЗП, че е бил подведен да сключи нов договор с обещанието, че ще получи голям брой безплатни минути, които впоследствие не са му предоставени и сметките му са надвишавали 50 лв. Потребителят твърди, че не се е подписал на предоставения му екземпляр от договора и не знае дори какви са условията и за какви услуги трябва да заплаща.
Проверката на КЗП по случая установи, че потребителят е подписал четири документа, сред които още един договор за предоставяне на мобилни услуги, допълнително споразумение и две заявления за смяна на СИМ карта (2 в 1). От представеното становище на търговеца става ясно, че от датата на подписване на новия договор до момента на проверката няма потребление на предоставяните мобилни услуги по него, което потвърждава, че потребителят не е осъзнал, че е подписал още един договор, който е по друга програма и за друг мобилен номер.
Освен това, обслужилият го служител на телекома не е изискал клиентът да се подпише на предоставения му екземпляр от договора, което предполага, че сделката е сключена много бързо и без да е предоставена необходимата предварителна информация.
С последните промени в Закона за защита на потребителите в сила от 25.07.2014г. се дава възможност да бъде развален договор, сключен в условията на прилагане на нелоялна търговска практика, завършват съобщението си от КЗП.
Последвайте канала на
Свързани новини
Мъж подаде жалба срещу проститутка
27 февруари 201411:51
Лекар опипвал медицинска сестра по време на дежурство
07 януари 201419:51
Камен Ситнилски се жалва в Страсбург
03 януари 201414:29
КЗП: Има 35 постъпили жалби за цялото българско Черноморие
16 август 201210:31
КЗП забрани на телеком да премълчава информация
15 май 201510:31
ЦСКА - София гони второто място, но Крумовград иска да продължи впечатляващата си серия
Без шанс за Европа Локо (Пд) и Левски приковават вниманието на "Лаута"
УЕФА заплаши ЦСКА - София с изхвърляне от евротурнирите
Фюри и Усик ще определят абсолютния шампион в тежката категория на бокса
Берое влоши ситуацията в Хебър
Официално: Ювентус уволни Алегри
Коментари 1
ДобавиДобави коментар
Водещи новини
В осем избирателни секции ще могат да гласуват българите в Кипър на евроизборите
18 май 202406:48
Един човек е загинал, докато прекопава градината си при украинска атака в Белгородска област
18 май 202406:42
Палестински боец беше ликвидиран, а 8 души бяха ранени при израелски удар по бежански лагер
18 май 202406:35
Германската провинция Саар остана под вода заради проливни валежи
18 май 202406:25
Съветникът по националната сигурност на САЩ ще посети Близкия изток
18 май 202406:17
Представители на САЩ и Иран са провели разговори за избягване на регионална ескалация
18 май 202406:09
Великобритания достави хуманитарна помощ за Газа
18 май 202406:01
Отровно водорасло отново причини масов мор по рибата в полския участък на река Одер
18 май 202406:55
Температурите се повишават, очаква ни слънчева събота
18 май 202405:58
2015.01.24 | 04:22