Строителството на магистрали се забавя заради отчуждаване

  • 25 август 2013 07:27

  • 4007
  • 11
Строителството на магистрали се забавя заради отчуждаване
© Булфото

Строителството на магистрали и други инфраструктурни проекти ще се бави поне година допълнително при спорове по отчуждителни процедури. Това произтича от решение на Конституционния съд, който обяви за противоконституционни текстове от законите за държавната и общинската собственост, пише в. "Сега".

Според съда правото на държавата и общините да продължават със строителството, ако собствениците обжалват само определената цена за отчуждаване, нарушава неприкосновеността на частната собственост. Държавата и общините трябва да променят изцяло и процедурата по уведомяване на засегнатите собственици, искат висшите магистрати. Решението на КС бе взето по жалба на омбудсмана, който оспори процедурата по уведомяване на собствениците и предвидената в двата закона възможност строителството да започне въпреки жалбите в съда срещу определеното обезщетение на собствениците. В момента засегнатите от отчуждителни процедури не се уведомяват индивидуално, а могат да научат за решението единствено от обнародването му в "Държавен вестник". Според Конституционния съд обаче е недопустимо държавата и общините да вменяват своеобразно задължение на гражданите да следят "Държавен вестник", когато разполагат с цялата налична информация да ги уведомят лично. Възможно е публикуването в "Държавен вестник" да остане като възможност при неоткриване на собствениците, но е недопустимо заради лошо управление и координация между държавните органи да се ограничават основни права на гражданите, изтъкна съдът. КС отмени като противоконституционно и предварителното изпълнение на решенията за отчуждаване при спорове по цената, защото конституцията изисква предварително и равностойно обезщетение на собственика. При съдебен спор равностойно е обезщетението, посочено от съда, изтъква КС.

Делата по подобни спорове за размера на обезщетението обичайно продължават около година, показва справка в регистъра на Върховния административен съд. Наред с цените, в част от делата се оспорват и грешки относно титуляра на собственост. В решенията за отчуждаване често не се отчита, че имотите междувременно са били продадени и са с нов собственик. Подобно дело с объркан собственик в момента тече срещу отчуждителното решение на МС от юни за изграждане на магистрала "Струма" в участъка между Дупница и Благоевград. Решението за отчуждаване е взето преди решението на КС, но при сбъркан собственик то ще трябва да се измени и на практика ще бъде прието след произнасянето на съда. Така може да се окаже, че при евентуален спор за цената само заради един имот изграждането на аутобана ще се забави. По решението на МС за този конкретен участък делата се насрочват в момента за края на 2013 и февруари-март 2014 г.

Дела с объркани собственици или наследници има и по други големи пътни проекти. Дело с объркан собственик на два имота вече спечели фирмата "Буленд" по отчуждителна процедура за изместване на жп линията Сандански-Кулата, като грешката в титуляра на собственост още не е отстранена. Депутати от управляващото мнозинство и представители на МРРБ вече обмислят какви законови промени да предложат след решението на КС. "Това решение налага много по-внимателно планиране, трябва да се мисли и как може да се ускори гледането на делата в съда", коментира депутатът от БСП Димчо Михалевски.

 

Последвайте канала на

Филип Епитропов
4007 11

Свързани новини

Коментари 11

Добави коментар
НАЦИОНАЛСОЦИАЛИСТ

2013.08.26 | 18:54

1
КАКВА МАГИСТРАЛА Е ТОВА? ТОВА Е ОБИКНОВЕН МЕЖДУГРАДСКИ ПЪТ.МАЙ ГАНЬО ТРЯБВА ДА ИЗЛЕЗЕ МАЛКО ИЗВЪН АБСУРДИСТАН ДА ВИДИ КАКВО Е МАГИСТРАЛА..В ЕДНА ГЕРМАНИЯ МАГИСТРАЛИТЕ СА С ПО 3-4 ЛЕНТИ В ЕДНАТА ПОСОКА И 3-4 ЛЕНТИ В ОБРАТНАТА.ПОНЕ ДВОЙНО ПО ШИРОКИ ОТ ТАЗИ,А ОТСТРАНИ ИМА БЕТОННИ КАНАЛИ ЗА ДЪЖДОВНАТА ВОДА КАКТО И ЕЛ.СТЪЛБОВЕ ЗА СВЕТЛИНА И СВЕТЛИННИ ДАТЧИЦИ ВГРАДЕНИ В АСФАЛТА,ДА НЕ ГОВОРИМ ЗА РАЗДЕЛИТЕЛНАТА ЛЕНТА КОЯТО ТРЯБВА ДА Е БЕТОННА СТЕНА..АБЕ МАГИСТРАЛА Е ТОВА КОЛКОТО АЗ СЪМ ИЗВЪНЗЕМЕН
48 Такт

2013.08.26 | 18:55

3
А пък бате ви Любчо трябва да започне да мисли повечко от 7 годишно дете. България е 7 милиона, Германия е 80 милиона. БВП на човек в България е към 3 пъти по-малък. При пъти по малко население, и пъти по-малко продукция за какво са ти такива магистрали? Макар че не очакват по-различно мислене от човек който сляпо подкрепя атака, макар да се коалираха с най-големия им враг ДПС.
ШИБАН ГЕРБЕРАСТ

2013.08.26 | 18:55

2
Това е на Бойко мутрата фалшивата магистрала,ето за този междуградски път 4 години ни беше наложен социален и икономически геноцид.Няма такава държава
do 1

2013.08.26 | 18:57

4
Глупако защо са ни на нас магистрали с по 4 ленти? Миналата година бях в Калифорния,там са 4 лентови....Но Калифорния е 40 млн ,ние сме 7 млн....Кой ще пътува по тях ?? Твърдя че магистралите ,които се строят в момента БГ са по добре направени от много от магистралите в Америка
Радо

2013.08.26 | 18:57

5
Къде е Америка къде сме ние за тях сме третият свят при нас е прието второкласен път с дупки да се нарича магистрала и затова да плащаме с винетка!

2013.08.26 | 18:57

6
ОПРАВДАВАТ СЕ КОМУНЯГИТЕ ЗАЩОТО СА НЕКАДЪРНИ.
do 6

2013.08.26 | 18:57

7
Не си пътувал по света... По коментара ти предполагам че си малък....Набор 90,или 91 нещо такова и не знаеш какви бяха пътищата преди няколко години.... И ти ходил ли си някога в Америка ,че говориш какво сме ние за Америка....? Какво е Америка извън големите градове бе,таранколу?? Какво е Америка извън Ню Йорк.Л.А,Чикаго,Бостон,Маями и прочие?? малки градчета дето бачкат хората за по 7-8$ на час или малко повече ....И да магистралите дето се строят в БГ са по добри от американските.....тяхните са правени преди деситилетия и не са ремонтирани от много години....това е истианта
Радо

2013.08.26 | 18:58

9
Миналата година бях в Испания и Австрия даже и най затънтените пътища в селата им бяха без дупки. Отиди до някое село в Монтана и околностите да видиш за какво става въпрос даже и асфалта го няма на места. Нашите пътища не са поддържани от доста години почти 50 години ни отне една магистрала Америка изпрати сонда на Марс а ние се борим още с пътищата!
do 4

2013.08.26 | 18:57

8
Колкото по голямо БВП има държавата толкова по голяма икономика толкова повече пари,толкоав повече възможности да инвестира в инфраструктора..... Така ,че по елементарните ти коменари може да си направи извода човек,колко си прост и наивен

2013.08.26 | 18:58

10
Тука платените писачи пак се напъват! Всичко които тея се опитват да направят е да си върнат схемите за източване на държавата. В случая чрез многократно завишаване цената на "обезщетението". Което борисов спря!
o&k

2013.08.26 | 18:59

11
Абсолютно прав си!По тоя начин собствениците на парцели на пътя на магистралите могат да поискат баснословни суми и бюджетът/т. е. бълг. данъкоплатец/ ще ги компенсира беэропотно.Е да,ама врътката е следната:Энае висшия партиен функционер предварително пътя на бъдешата магистрала и иэпраща "своите" хора да иэкупят местата на беэценица от нищо неподоэиращите хорица.Нататък е ясно-от 300лв./дка планински терен може да скочи на 20000лв/дка.Това е все едно да энаеш предварително эадачите от матурата:)

Добави коментар

Водещи новини