-
25 октомври 2024 11:24
- 223
- 0
Към 23 октомври договори за медийно отразяване са сключили 21 партии и коалиции. Те са направили разходи общо за 1 543 421 лв., показват данни на Института за развитие на публичната среда (ИРПС).
Оттам уточняват, че това е увеличение с около 300 хил. лв. спрямо средата на кампанията. Тези средства обаче са доста по-малко в сравнение с кампанията за парламентарни избори от 2023 г., когато партиите бяха похарчили 2,4 млн. лв., посочват от ИРПС. Според организацията данните за средствата, отделени от формациите за реклама в медиите по време на кампанията, показват, че кандидатите не са имали голям интерес да разпространяват посланията си.
От ИРПС обясняват, че в настоящата публикация представят окончателните резултати от традиционния за института мониторинг на медийната реклама по време на предизборната кампания. Той включва официалните страници на 39 национални и регионални медии – девет телевизии, три радиостанции, 11 вестника и 16 информационни сайтове и агенции. Според изискванията на Изборния кодекс договорите между партии и медии следва да се публикуват в тридневен срок от тяхното сключване и да се премахнат не по-рано от обявяването на изборния резултат, отбелязват от ИРПС.
Оттам посочват, че в изборите на 27 октомври участват 28 политически формации, като за голяма част от тях това е деветата кампания в последните три години.
Според ИРПС явно формациите вече разполагат със значително по-ограничени ресурси за реклама след поредицата кампании от 2021 г. насам. Вероятно в тази връзка и формациите разчитат в по-голяма степен на даренията и собствените средства на кандидатите в кампанията, като само до 21 октомври според данните на Сметната палата по този начин са набрани над 2,7 млн. лв. Така тези източници на приходи се явяват основни за формациите, посочват от организацията.
В края на кампанията отново наблюдаваме разместване сред политическите формации, извършили най-много разходи за реклама, отчитат от ИРПС. Те добавят, че на първо място вече е партия "ВъзражданеВъзраждане е политическа партия в България, учредена през август 2014 г. Неин председател" с 294 225 лв. – увеличение на сумата повече от два пъти спрямо първите 20 дни на кампанията. Тя беше начело по медийни разходи и в кампанията 2 в 1 през юни с почти половин милион лв.
"Има такъв народ"Има такъв народ" е политическа партия в България, създадена от българския телевизионен" вече заемат второ място с 273 674 лв. При тях има много малка промяна в сравнение с предишния период на кампанията, отбелязват от института. Трети по разходи за медии са обновената коалиция "БСПБългарската социалистическа партия (съкратено БСП) е – Обединена левица" със 176 247 лв. При тях се наблюдава сравнително равномерно разпределение на разходите между различни типове медии – печатни, електронни и онлайн, отбелязват от ИРПС. Според данните на института изразходените средства от коалицията "Продължаваме промяната-Демократична България"Демократична България" e центристко-дясно политическо обединение, съставено от" са около 166 644 лв., следвана от "ДПС-Ново начало" - 165 522 лв., ГЕРБ-СДССъюзът на демократичните сили (СДС) е българска дясна политическа партия, наследник на - 111 566 лв.
Проследяването на средствата, които политическите субекти харчат за медии в предизборната надпревара, очертава в каква степен партии и медии спазват законовите изисквания за публичност и отчетност на финансирането на кампаниите, посочват от института. И добавят, че от своя страна избирателите пък имат възможност да направят информиран и свободен избор. Те могат ясно да се ориентират дали и доколко съдържанието в дадена медия е резултат от редакторска политика или пък е платено от политическите формации.
Последвайте канала на
Свързани новини
Чия е била най-скъпата предизборна кампания?
20 декември 202413:22
Почти два месеца след изборите: над час депутатите обсъждаха по какви правила ще работят
16 декември 202414:09
Социологът Димитър Ганев: Единствената възможна конфигурация за правителство е между ГЕРБ-СДС, БСП, ДБ и ИТН
13 декември 202420:43
Изтича срокът, в който политическите формации трябва да се отчетат пред Сметната палата
06 декември 202407:26
Броят повторно бюлетините от вота в 135 СИК в област Кърджали
04 декември 202412:27
Разлика от 7595 гласа в секциите, определни за проверка от КС, може да промени картината в НС
04 декември 202410:15
Ген. Атанас Атанасов: Аз съм общата кандидатура на коалицията ни за председател на НС
03 декември 202417:13
Ювентус 1:2 Милан, "росонерите" с бърз обрат след нелеп автогол
На полувремето: Валенсия 1:0 Реал Мадрид
Левски излезе с информация за новия треньор, обяви кой ще изведе отбора за първата тренировка
Салах: Далеч сме от нов договор, искам нещо специално в последната си година
Фенербахче спечели турското дерби, играят се още мачове
Антон Велков: Бяхме малко изненадани от идването на Спас, обликът на Локомотив ще бъде променен
Коментари 0
ДобавиДобави коментар
Водещи новини
Въпреки Шенген: проблем при свободното преминаване през „Дунав мост” при Русе
03 януари 202520:07
Заради Шенген Румъния е заплашена от недостиг на служители
03 януари 202519:34
Явор Куюмджиев: Има неразбирания за това как се формира цената на тока
03 януари 202521:00
Д-р Орлин Колев: Президентът не разполага с правомощието да бави подписването на указа за новия главен прокурор
03 януари 202520:31
Мая Манолова: Решението на КЕВР за повишаването на цената на тока е необосновано
03 януари 202520:49
Водещите новини! Хлябът поскъпва в цяла България. Виктор Орбан не е поканен на откриването на полското председателство на EС (и още…)
03 януари 202519:00
Отказаха линейка на мъж с инсулт в Петричко
03 януари 202519:35
Мъж счупи врата на партньорката си, тя почина
03 януари 202519:26
Приятелката на бияча в Спешното: Охранителят спеше и миришеше на алкохол
03 януари 202519:17