Сметката на партиите за медийна реклама – 500 хил. лева за 10 дни кампания

  • 09 октомври 2024 09:32

  • 108
  • 0
Сметката на партиите за медийна реклама – 500 хил. лева за 10 дни кампания
© Novini.bg/ Canva

Около половин милион лева са инвестирали партиите в реклама в медиите за първите 10 дни от предизборната кампания. Половината от тях са отишли към телевизия "Евроком".

Всичко по темата:
Предсрочните избори на 27 октомври 232

Това заяви пред БНР Ива Лазарова от Института за развитие на публичната среда, председател на Обществения съвет на ЦИК. От изследване на института е видно, че нито стотинка не е инвестирана в политическа реклама за изборите в БНР. Същата е ситуацията с бТВ и Нова телевизия.

"Около 550 хил. лв. са инвестирани досега от 17 формации, подписали договори с 39 наблюдавани от нас медии. Най-много от средствата са привлечени от телевизия "Евроком". И в тази кампания телевизията привлича най-разнообразни, от целия политически спектър формации. Това се е случвало и в предходни кампании. Тя предоставя и т.нар. безвъзмездни договори с някои от политическите партии. Какво стои зад тях, каква услуга - не може да стане ясно от така публикуваната информация", обясни тя и посочи, че за последните 4 години телевизията е привлякла най-много. 

Какви са пропуските в Изборния кодекс?

"В последните 4 години 4,2 млн. лв. са разпределени от медийни пакети, като най-голямата част от тях е отишла в "Евроком". И сега голяма част от партиите, които се рекламират там, също разполагат със средства от медийните пакети. За тази кампания те са около 780 хил. лв. според решението на ЦИК".

По думите ѝ кандидатите използват не средства от медийните си пакети, а безплатните форми. Разискват се теми освен от политическите виждания на кандидатите, но и през светските им усещания, религиозни вярвания и т.н. 

Според нея през тези дебати виждаме как партиите са се отказали да изпълняват основната си функция - да управляват. Повече са караниците между тях, нямат програми, отбеляза Ива Лазарова в предаването "Преди всички". И подчерта, че ГЕРБ е преиздала предишната си програма от миналите парламентарни избори. Тя просто е ъпдейтната форма на предишната, обясни тя и коментира, че в последната кампания парламентарно представени формации са имали 3-4 основни опорни точки с по едно изречение. 

"Ние сме държавата със 127 партии, които всяка година подават отчети пред Сметната палата, а голяма част от тях дори нямат сайтове, откъде да се информираме за програмите им". 

Според нея е интересна информацията, която Сметната палата е публикувала за първата седмица на предизборната кампания. Предстои да видим дали ще има още по-голям ръст на даренията, каза Ива Лазарова и напомни, че има таван за разходите, които формациите могат да правят за парламентарна кампания. Според даренията, публикувани в регистъра на Сметната палата, "ДПС - Ново начало" са дарили голямата част от сумата

Колкото повече хора излязат да гласуват, толкова по-малка ще е тежестта на този безапелативен вот, който наблюдаваме на конкретни места, коментира Лазарова и уточни, че това са места, в които "държавата е изчезнала, партиите не се разпознават и са изоставили цели райони на произвола на местните силни на деня, които пък в замяна в изборния ден удобно обслужват конкретни политически партии".

"Няма човек, който за 3-4 мандата да не успее да извади общината си от последните места по икономическо развитие и да е единствената надежда за местните хора тамПартиите по този начин ползват хора на лизинг в изборите, за да сложат една точка в изборната карта, една точка в досието на поредния политически феномен. Виждаме обезверението, изоставените хора, все по-силните разговори за смяна на системата". 

Последвайте канала на

Радина Лазарова
108 0

Свързани новини

Коментари 0

Добави коментар

Добави коментар

Водещи новини