-
02 април 2024 20:36
- 1219
- 3
Исторически момент е, че сме част от Шенген. Вече 14 години, откакто сме в ЕС, чакаме да се променят нещата и да има свободно движение на хора и на стоки. Като български граждани усещаме промяната след влизането ни в частичен Шенген, но като транспортен бранш - промяна няма. Данни показаха, че българските превозвачи губят над 200 млн. евро годишно. Това е лошо за нас като потребители. Всички ние плащаме по-скъпо за това, че по пунктовете на границите има различно ниво на изчакване. На Русе - Букурещ се чака по два дни. Разстоянието е под 100 км, изчакването на стоки 2 дни е наистина безумие Това заяви Николай Рашков Николай Рашков е български делегат в Експертната група за международен транспорт към, член на Съюза на международните превозвачи в ефира на Bulgaria ON AIR.
По думите му най-чувствителни са стоките от бита."Всички ние пазаруваме тези стоки в магазини и реално в момента плащаме между 15 и 18% повече от всички западноевропейски потребители. Ако забележите продуктите, които се продават на касите на магазините - от ножчета за бръснене до дъвки, това са стоки с много нисък праг на чувствителност на цената. И ако направите съпоставка с тези стоки в нашите магазини и същите стоки в западноевропейски вериги - те са по-евтини", посочи Рашков.
По думите му след приемането ни в частичния Шенген пред икономиката ни има 5 стопа. "През България минават 4 от транспортните коридора на Европа, тези 5 стопа са граничните пунктове на които има изчакване. За мен като професионалист - България има право да е на транспортанта европейска сцена и тя трябва да заеме мястото си там.
Трябва да има развитие за сухопътен Шенген до края на годината.
Това е изцяло в ресора на правителството ни, и за да не се оскъпяват стоките за крайния потребител, то трябва да влезем и по сухопътен Шенген възможно най-скоро", обясни той и добави, че чакането по границите вдига цените.
На въпрос дали има рискове за отварянето на сухопътните граници, той заяви категорично, че нашата страна е доказала, че можем да бъдем надеждна външна граница на ЕС. "Ние имаме наложена рестрикция и е прецедент в историята - влизането ни в частичен Шенген. Причините за това са изцяло популистки", добави Рашков.
"Нашият бранш има проблем с липсата на качествени квалифицирани водачи на тежкотоварни камиони", обясни той и допълни, че пред бранша се поставят постоянно невидими граници. "Всяка една компания се спасява сама за себе си, но имаме нужда от държавна политика, която да може да развива сектора. Имаме нужда от експерти в министерството, които наистина разбират от транспорт, за да може да се развива секторът, защото иначе всичко останало е прът в колелата. Пакет "Мобилност" бе приет като законодателство, но към днешна дата нямаме качествен модел за правоприлагане. ЕК създаде експертни групи, аз съм част от такава група и зададох въпросът: "Защо трябва да се инвестира в създаването на такава група?" - въпросът е риторичен. Пакетът не може да се правоприложи и това създава пречки пред нашия бранш", обясни Николай Рашков Николай Рашков е български делегат в Експертната група за международен транспорт към.
Попитан защо Зелената сделка създава проблеми и рестрикции и какво им създава най-големите проблеми в бранша, Рашков заяви, че те трябва да намалят до 2030 година генерираните въглеродни емисии с до 35%.Това е огромна цифра. Съюзът на международните превозвачи заяви, че това е непостижим таргет.
Стратегията, с която ЕК налага тази сделка, не е работеща.
Има био дизел и био втечнен газ, които могат да се ползват. Те са по-скъпи, но не това е водещето. Говори се за електрификация и за водород, но това няма практическо серийно производство в момента", обясни Рашков.
Той е категоричен, че имат неотложни проблеми.
"Призоваваме да имаме качествен и експертен състав в Министерство на транспорта, за да може да се свърши многото работа, която е на масата. Не е чужда идеята да има протести в нашия бранш и тя е на масата. Ако има такова спиране за икономиката, която върви - то ще е трагично за нея", каза още той.
Последвайте канала на
Свързани новини
Николай Рашков (СМП): Превозвачите губят 200 млн. евро годишно заради сухопътния Шенген
01 април 202410:54
Николай Рашков (СМП): Чакането на сухопътните граници оскъпява стоките у нас
29 март 202407:33
Николай Рашков от СМП: Българските потребители плащат с между 15% и 18% по-скъпи стоки от западноевропейските заради изчакване по границите
28 март 202417:45
Транспортният бранш номинира Николай Рашков за евродепутат
07 май 202415:23
Николай Рашков: Транспортният бранш има нужда от представителност и хора с експертиза по темата
20 април 202408:10
Експерт към ЕК: От чакане по границите за 1 година България губи 303 милиона лева в бюджета
18 април 202418:51
Уест Хам прати умопомрачителна оферта за звезда на Лудогорец, парите са рекордни за България
ЦСКА - София вече има три сигурни нови попълнения, ето техните имена
УЕФА намери как да допусне Манчестър Юнайтед в Лига Европа
Дойде първата голяма новина за деня, която е свързана с Мбапе
Григор постигна нещо, което седем световни номер 1 не са правили
България взе гейм, но не успя и срещу Германия в Лигата на нациите
Коментари 3
Добави2024.04.02 | 23:11
2024.04.02 | 21:15
Добави коментар
Водещи новини
Румен Радев: Нашите фалшиви евроатлантици с охота биха пратили всички българи на фронта в Украйна
03 юни 202415:12
ГЕРБ-София: Твърденията на ПП-ДБ-СС за картите за паркиране са манипулативни и показват безпомощност
03 юни 202412:17
Между 2000 и 7000 лв. ще струва тази година родното Черноморие за тричленно семейство
03 юни 202411:46
Източник на Би Би Си: Ружа Игнатова може да е плащала на Таки до 100 000 евро на месец за защита
03 юни 202412:39
Пияна, дрогирана и без книжка катастрофира край Велинград
03 юни 202413:32
Водещите новини! Бивш шеф на разузнаването: готвят се руски саботажи по транспортната ни структура. Акциите срещу купения вот са само за сплашване (и още…)
03 юни 202412:47
The Economist: Украйна постепенно побеждава Русия в битката за Крим
03 юни 202413:02
Първата жена президент на Мексико е с българско потекло
03 юни 202413:34
Клиника в Турция предизвика полемика, след като показа как изглежда жена след пластична операция
03 юни 202413:42
2024.05.25 | 08:10