Търговците на дребно се обединяват в опита си да продължат да оперират на българския пазар и да минимизират загубите си от коронакризата

  • 28 май 2020 17:59

  • 915
  • 0
Търговците на дребно се обединяват в опита си да продължат да оперират на българския пазар и да минимизират загубите си от коронакризата
© Булфото

Уважаеми Наемодатели, безспорно е задълбочаването на кризата в икономиката на Р България и спадът на потреблението, в която голяма част от българските търговци на дребно все по-трудно намират начини за оцеляване и поемане на непосилните плащания по договорните си наемни отношения, сключени с търговските центрове в период на коренно различна икономическа обстановка. Като браншова организация, представляваща сектор от икономиката на Р България с близо 300 000 заети в него (към края на Февруари 2020), сме длъжни да вземем отношение към наболелите проблеми, които се задълбочават с всеки изминал ден.

Това пише в официално писмо от Българската Ритейл Асоциация (БРА) изпратено до мениджърите на търговските центрове – тип МОЛ в България. Публикуваме позицията на БРА без редакторска намеса:

"От името на членовете на Българската Ритейл Асоциация, сме упълномощени да поставим пред вас следните искания, около които търговците на дребно се обединяват в опита си да продължат да оперират на българския пазар и да минимизират загубите си от тежката икономическа криза:

Спазват ли се мерките в моловете?

1. Намаляване на работното време на търговските центрове от 10 до 20 ч, като това не лишава търговците, които желаят, от възможността да работят и до по-късно, например до 21 или 22 часа. Подобно решение значително ще редуцира някои от непосилните за дружествата разходи, а от друга страна ще намали напрежението сред служителите, които не желаят да се прибират по домовете си в тъмната част на денонощието.

Факт е, че вече немалко молове сами направиха подобни предложения.

2. Преминаване на подоходен наем на месечна база (заложен като процент в договора на всеки един наемател) за определен период от време, ние предлагаме той да е до 31.03.2021 г. Данните сочат, че кризата и спадът в потреблението ще се задълбочава в близките 24 месеца, затова е наложително тази корекция да бъде направена по-дългосрочно. Убедени сме, че за всеки търговски център е важно да запази максимален брой наематели и работещи нмагазини, вместо пустеещи площи, което би отблъснало посетителите в дългосрочен план.

3. Да се фиксира Сервизна такса в размер на 1 Евро/м2 за времето, през което търговските центрове бяха затворени (13.03-17.05.2020 г) със заповед на Министъра на Здравеопазването и в което време наемателите бяха в обективна невъзможност да извършват онова, което моловете по договор са длъжни да им осигурят, а именно - да използват помещенията си като магазини за търговия на дребно.

След два месеца: Моловете отварят врати

4. Да се заложи в договорите за наем допълнителна клауза за максимален размер на неустойката, която търговците ще трябва да плащат в случай, че въпреки всичко, по финансови причини няма да могат да продължат да оперират в търговските центрове. Конкретното ни предложение е тази неустойка да е до максималния размер на банковата гаранция, т.е. до 3 месечни наемни плащания.

5. Тъй като няколко, за щастие немного на брой, търговски центрове изискват и наем за времето на Извънредното положение, предлагаме да фиксираме, че навсякъде и без изключение, няма да се начислява наем за времето, в което магазините бяха затворени (13.03-17.05.2020) поради заповедта на Министъра на Здравеопазването.

Извиняваме се на тези търговски центрове, които сами предложиха на наемателите си част от мерките, предвидени в точки от 1 до 5.

Ще очакваме Вашата обратна реакция в най-кратък срок, защото напрежението сред намателите се покачва всеки следващ ден.

С уважение, Рая Попова - Генерален Секретар Българска Ритейл Асоциация - БРА".

Последвайте канала на

Novini.bg
915 0

Свързани новини

Коментари 0

Добави коментар

Добави коментар

Водещи новини