Министерствата харчат спешно евробюджетите за реклама

  • 08 юни 2015 06:41

  • 870
  • 0
Министерствата харчат спешно евробюджетите за реклама
©

Изтичането на сключваните договори за популяризиране на старите оперативни програми за периода 2007-2013 г. е довело до ударно харчене на крупни суми в последния момент. Заради закъснението в изпълнението на дейностите стотици хиляди левове в момента отиват за неефективни и скандални кампании, пише в. "Сега".

Активизирането на институциите в последните седмици пролича покрай серия спорни медийни кампании. Припомняме, че в края на май на фестивала "Зелени дни" избухна скандал за раздавани брошури, рекламиращи страната ни като дестинация за ловен туризъм с отстрел на несрещаните у нас мечка гризли, американски елен и сьомга. Оказа се, че брошурите са печатани по стар проект, но не се разбра кой и защо повторно ги разпространява.

Миналата седмица шумна кампания в медиите поде и социалното министерство за популяризиране на конкурса за любителско видео "Посоката избираш ти". От младежите се иска да подготвят 90-секундни клипове на тема как да привлечем към заетост млади хора, които не учат и не работят. Наградният фонд на конкурса е 6500 лв., но за популяризирането му министерството е на път да пръсне много повече.

Само за създаването и поддържането на приложение за конкурса във Facebook, както и изготвянето на бюджет за реклама във Facebook и Google ad Words е сключен договор за 19 810 лв. без ДДС. Отделно от това министерството започна да публикува ударно материали в печатни медии, за да популяризира конкурса.

От социалното министерство отказаха да отговорят колко пари ще се платят за тази популяризация на конкурса и коя фирма е сключила договор за това.

Седмица по-рано из медиите се появиха рекламни карета за друг конкурс - "Направи selfie с европроект". От администрацията на Министерски съвет, която координира инициативата, увериха, че за популяризирането му не са дадени никакви пари, а информациите са публикувани безвъзмездно на сайтовете на оперативните програми. Оказа се, че това не е така и инициативата се ползва за фактуриране на разходи по вече сключен и изтичащ договор.

Справка за направените плащания и сроковете за приключване на проектите дава ясен отговор защо възложителите и фирмите са толкова щедри, а въпросът за ефективността на разходите е оставен на заден план. Организаторът на конкурса "Посоката избираш ти" например - социалното министерство, има броени дни, за да приключи крупен договор за популяризиране на оперативната програма в печатни медии. Този договор е възложен на 28 май 2013 г. и е на крупната стойност от 960 000 лв. с ДДС.

До края на април по него са разплатени 460 295 лв. с ДДС, а в същото време срокът за изпълнение на дейностите изтича на 30 юни 2015 г. Не е ясно защо е допуснато да има подобно забавяне на дейностите и половината от сумите за популяризиране на програмата да останат за харчене при реалното й затваряне.

Освен това ударно до края на юни ще трябва да харчи и транспортното министерство по сключен договор за популяризиране на Оперативна програма "Транспорт" в интернет издания. По този проект до края на април са били разплатени едва 83 298 лв. с ДДС, а бюджетът му възлиза на 324 000 лв. с ДДС. Сметките показват, че за май и юни трябва да се отчетат 240 702 лв. за интернет реклама, за да няма неизпълнение. Именно по този договор транспортното министерство е решило да пусне свои рекламни карета за конкурса "Направи selfie с европроект".

Така на редица сайтове се появиха реклами за инициативата, създавайки впечатление, че тя е организирана от транспортното министерство. Оттам твърдят, че за общо пет публикации в интернет са платени 1116 лв. Мистериозната поява на брошурите с мечка гризли става на фона на изтичането на два крупни договора за изготвяне на брошури, бюлетини, рекламни материали и сувенири по същата оперативна програма - "Регионално развитие". И тук договорите са изпълнявани в последния момент.

По сключен с фирма договор от март 2014 г. на обща стойност 180 000 лв. с ДДС към края на април 2015 г. са били платени 90 590.28 лв.

Това неизпълнение е отчетено на фона на солидни бюджети, като е възможно част от тях да са били надценени още при залагането на дейностите.

Последвайте канала на

Мая Йорданова
870 0

Свързани новини

Коментари 0

Добави коментар

Добави коментар

Водещи новини