-
26 август 2019 10:50
- 511
- 0
Ако сте от хората, които очакват лятото, за да осъществят отдавна мечтано пътуване, тогава е добре да се запознаете с най-важните си права в ситуации, в които можете да попаднете при ползването на автобус или самолет. Експертите на Комисията за защита на потребителите предоставят информация, която може да ни бъде полезна, когато сме на път.
В случай че автобусът закъснее...
При закъснение над 2 часа имате право да получите обратно парите си за билета или на алтернативен транспорт до крайната дестинация. Ако закъснението е повече от 90 минути или се стигне до отмяна на пътуване с продължителност над 3 часа, компанията следва да Ви осигури храна или напитки. При необходимост - и настаняване за две нощувки в хотел на цена до 80 евро на нощувка. Имайте предвид, че това обезщетение отпада, ако превозвачът може да докаже, че отмяната/закъснението се дължат на непреодолима сила - тежки атмосферни условия или сериозни природни бедствия.
Ако автобусната компания загуби багажа ми?
Имате право на обезщетение. Ако щетите са в резултат на пътно-транспортно произшествие, размерът на обезщетението на единица багаж не може да бъде по-малък от 1200 евро.
Как да защитя правата си пред автобусния превозвач?
Свържете се с него и предявете рекламация. Пазете всички документи, свързани с пътуването и доказващи Вашите претенции, за да приложите копия от тях към жалбата си. В случай че отговорът на превозвача не ви удовлетворява, можете да се обърнете към специализирания контролен орган - Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация" или към Европейския потребителски център - когато превозвачът е регистриран в друга европейска държава.
При отменен полет...
Авиокомпанията следва да Ви предложи нов маршрут до крайната точка на пътуването при сравними транспортни условия на първата възможна дата или на по-късна дата, удобна за вас в зависимост от наличието на свободни места. Другата възможност е да Ви възстанови стойността на билета в срок до 7 дни. Може да имате право на обезщетение от 125 до 600 евро, като размерът му зависи от разстоянието на полета. Това обезщетение обаче може да отпадне в случай, че превозвачът Ви е уведомил за отмяната най- малко 14 дни преди полета или пък успее да докаже, че тя се дължи на извънредни обстоятелства.
Ако полетът закъснее...
При закъснение над 2 часа имате право на храна и напитки, а при необходимост - и на настаняване и транспорт от летището до хотела и обратно. Ако закъснението на полета е повече от 5 часа, може да поискате възстановяване на стойността на билета. В случай че пристигнете с повече от 3 часа по-късно от планираното, може да имате право на обезщетение, като размерът му зависи от големината на закъснението. Това право е валидно само ако забавянето не се дължи на извънредни обстоятелства.
Какво е обезщетението за багажа при самолетните полети?
Ако багажът ви бъде повреден, забавен или изгубен, може да имате право на обезщетение с максимален размер до 1220 евро.
Как да получа обезщетение за загубен или повреден багаж?
Още при пристигането на летището попълнете протокол за загубен, съответно - повреден багаж. Подайте жалба към авиокомпанията, като към нея приложите протокола и електронните билети. Срокът за подаване на жалбата е до 7 дни от получаването на багажа в случай че е бил повреден, и до 21 дни, когато е забавен. Добре е да разполагате с касови бележки за доказване стойността на липсващите вещи, тъй като в противен случай превозвачът може да определи обезщетението за загубения багаж според неговото тегло.
• Кой може да ми окаже съдействие при проблем с авиокомпания?
Първо се обърнете към самия превозвач, а впоследствие помощ можете да потърсите и от Мрежата Европейски потребителски центрове, както и от специализирания контролен орган в съответната страна, който за България е Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация".
„На интернет страницата на функциониращия към Комисията за защита на потребителите Европейски потребителски център има калкулатор за полети, чрез който можем да проверим имаме ли право на обезщетение и да пресметнем точния му размер в нашата конкретна ситуация", напомнят от КЗП.
Последвайте канала на
Свързани новини
КЗП: Хората да не взимат прибързани решения при онлайн резервация на почивка
25 август 201916:20
КЗП: Не може никой да бъде принуждаван да си купува нещо, което не му трябва
22 август 201911:10
КЗП: Как да защитим правата си в ресторанта и да запазим доброто настроение?
20 август 201909:37
КЗП съветва как да се пазим от измами с цените през лятото
19 август 201911:27
КЗП: Кое колко струва и как да сме сигурни?
16 август 201910:34
КЗП: Съотношението цена-качество при туристическия продукт е изключително важно
15 август 201913:22
КЗП: Новите мерки за екодизайн на домакинските уреди са в интерес и на крайните потребители
04 октомври 201911:41
МВнР: Образувано е производство по несъстоятелност спрямо словенската авиокомпания „Адрия еъруейс“
03 октомври 201915:13
КЗП със съвети за намаленията по магазините
19 септември 201911:01
Коментари 0
ДобавиДобави коментар
Водещи новини
Приеха на първо четене специалния закон до приемането на бюджета, ПП-ДБ иска да ограничи кабинета за някои разходи
09 януари 202513:32
На първо четене: С голямо мнозинство НС гласува трите законопроекта за промени в Закона за вероизповеданията
09 януари 202512:10
Кирил Петков: Правосъдието и бюджетът са заложници на игрите на ГЕРБ
09 януари 202514:28
Премиерът Главчев: Проблемът със забавените плащания към театрите ще бъде решен
09 януари 202514:46
Министерство на енергетиката със законодателни промени, които да минимизират авариите при електроснабдяването
09 януари 202514:33
Сигнали за открити мъртви хора в Кюстендилско
09 януари 202513:22
18-годишен е в много тежко състояние след катастрофата при надлез "Надежда" в София
09 януари 202514:05
Водещите новини! Всеки ден мръсният въздух убива по 10 души в България? 45 години по-късно: Втори българин с триумф в Световната купа по ски
09 януари 202513:22
Зеленски с тежка критика към САЩ и Германия: При цялото ми уважение, но Путин ни нападна заради вас
09 януари 202513:33