Продаваме колата само с оценка от застраховател

  • 21 ноември 2019 13:49

  • 5597
  • 15
Продаваме колата само с оценка от застраховател
© Булфото (архив)

Покупко-продажбата на автомобили вече става само след представена оценка на возилото от лицензиран застраховател. В документа трябва да бъде посочена данъчната оценка на колата, която е изготвена от застраховател или брокер. Самата оценка пък се изчислява по немската система „Шваке“, която се ползва и за изчисляване на застраховки „Каско“.

Целта е колите да не се продават на изкуствено занижени по документи цени, като така ще постъпват повече пари в бюджетите на местната власт. Досега масово колите се регистрираха на стойност до 500 лв. и така се избягват високите местни данъци и нотариални такси за прехвърлянето му. След промените обаче тези практики се пресичат. Така според новите изисквания само 349 брокери на застрахователи в цялата страна могат да издадат нужния за продажбата документ, пише Монитор.

Експерти: Предложената система „Бонус-Малус” има потенциал да коригира поведението на водачите

Пълен списък на упълномощените брокери пък е публикуван на сайта на Комисията за финансов надзор (КФН). Промените не се отнасят към законодателството, а става въпрос за нововъведения във вътрешната организация на НФН.

Преди това оценка можеше да се дава и от търговски брокери, които често я занижавали, като по този начин ощетявали общината, обяснява председателят на Дисциплинарната комисия на Нотариалната камара Димитър Танев. Измененията, чрез които се постига реална оценка на автомобилите, ограничава възможността за злоупотреби.

Напоследък случаите на занижени оценки са намалели, коментира заместник-председателят на Нотариалната камара Луиза Стоева. Единственото искане за законодателна промяна, което бихме могли да имаме, е да се въведе единна рамка за оценяване на автомобилите - да няма значителна разлика между колите от една марка и с еднакви характеристики, обясни тя.

Постига се по-голяма събираемост В резултат на нововъведенията и надзора от Нотариалната камара се постига по-голяма събираемост на данъците, заяви председателят на камарата Красимир Анадолиев. Контролът за правилното изпълнение на процедурите по покупко-продажба на автомобили, налаган от нотариусите, постъплението на данъци се увеличава и съответно бюджетът за социални придобивки на общините се разраства.

КФН и назначена работна група от експерти възобнови работата си по системата "бонус-малус"

В резултат на това Националното сдружение на общините в Република България изказа своята благодарност към камарата за сътрудничеството, което осъществяват. Комисията за финансов надзор съобщи, че работната група след половин година работа е готова с предложение за въвеждането на системата бонус-малус при цените на задължителната застраховка "Гражданска отговорност".

Идеята на нововъведението е шофьорите с повече нарушения да плащат повече, а изрядните - по-малко. Работната група предлага две алтернативни скали за бонус-малус: едната с 15 (петнадесет класа) при базов "неутрален" клас 6, пет класа "бонус" и девет класа „малус“. При нея в най-облагодетелстващия "бонус" клас се реализира отстъпка от 23% от базовата премия, а в най-утежняващия "малус" клас е с увеличение от 400%. Втората скала съдържа 20 (двадесет класа) при базов "неутрален" клас 8, седем класа "бонус" и дванадесет класа "малус". При нея в най-облагодетелстващия "бонус" клас се реализира отстъпка от 25% от базовата премия, а в най-утежняващия "малус" клас също е с оскъпяване от 400%. Максималният малус, вдигащ цената на полицата четири пъти, ще позволи по-големи отстъпки в бонус класовете, смятат авторите на документа. И двете предложени скали са разработени от консултанта и на база на изчисления индекс на издръжливост са сред най-балансираните от всичките единадесет предложени варианта. Така „вратичката“, при която собственикът препродава фиктивно колата си, за да избегне негативната оценка, ще бъде обезмислена.

Застраховката "Гражданска отговорност" поскъпнала с 30% за година

Новият собственик ще се води "неутрален" клас но при следваща препродажба натрупаните "малуси" ще се вземат предвид, така че следващият собственик да се окаже в същия "бонус-малус" клас, който би имал, ако собствеността не е била прехвърляна. Носители на "бонус-малус" класа се предвижда да бъдат и собственикът на колата, и шофьорът, но на отделни основания - собственикът може да се разпорежда с превозното средство и да решава кой ще го управлява, а шофьорът действа в конкретната пътна обстановка. Предвижда се да се отчита това, че не всички коли на един собственик се карат с еднаква степен на риск и нарушенията на една кола няма да влияят на останалите. Собственикът ще обявява водачите в полицата и двамата заедно ще носят административно наказание ако не го направят.

Новите предложения изключват варианта, според който колите на държавната администрация да не подлежат на същия режим.

Последвайте канала на

Novini.bg
5597 15

Свързани новини

Коментари 15

Добави коментар
.

2019.11.21 | 14:17

1

Мамка ви да е...

кокиче

2019.11.21 | 14:37

2

отдавна в холандия продажбата на превозни средства става без нотариус /аман от кръвопийци/

кокиче

2019.11.21 | 14:40

3

в правовите държави гражданската не е на колата а на водача ,така че тази далавера отпада ...м... ви... тъпа.един закон нямаме за свяс.

1234

2019.11.21 | 14:55

4

То бонус няма !Само малус пак далавера за застрахователите с уастие на държавата!Уууууууууу!

Въййй

2019.11.21 | 15:09

5

Защо има държави където продажбата и покупката на автомобил става в пъти по лесно,без чакане за нови номера,без брокери и какви ли не други???? Защо тая сган там в парламента взема от другите държави това което е в тяхна ползаа??? До кога народе ще мълчим???

Въййй

2019.11.21 | 21:10

13

Ем да важното е другарите от НС да са щасливи. Техните пенсий и заплати са си супер. Толкова много бюрокращина има която може да се премахне ,но няма нужда все пак ще пълним нечий джобове.

бг реалист

2019.11.21 | 17:22

9

До Въйй - Една такава държава е ЧЕХИЯ ??!!. Договора за покупка може да го напишем на пейка в парка ( -2 броя ) ЗАВЕРЯВА СЕ В ПОЩАТА И КРАЙ . В Чехия няма пътен ДАНЪК - затова не откриваш и закриваш дан. партиди . В Чехия може да срещнеш кола с номер над 30 год. НИЕ ИМАХМЕ ЧЕРЕН ФОН, ЖЪЛТ , БЯЛ БЕЗ ФЛАГ И СЕГА С ФЛАГ НА ЕС. Важното беше , че всеки път ПЛАЩАШ НОВИТЕ ТАБЕЛИ И ТАЛОНИ , А ВРЪЩАШ СТАРИТЕ БЕЗПЛАТНООО ??!!!

2019.11.21 | 15:20

6

Майка ви гербава слабоумна !!! Е до кога да търпим тая зган ! Не е ли време да ги подкараме тия изчадия ????????

Аз

2019.11.21 | 15:43

7

Неее, проблема не е в това...наистина е редно, да има по-високи данъци...наистина сегашните са малки...проблема е в ниските доходи...как със сегашния си доход да плащам повече? Вдигнете доходите!!!

КРАДЛИВ ПОЖАРНИКАР

2019.11.21 | 16:30

8

Пак ли ви е насвършване бюджета?Крадлива"пожарникарска"сган.

2019.11.21 | 17:35

10

grobarski prestapnici kolite ot evropa gi registrirate bez naturalno zaveren dogovor na koito cenatra e zanijena mnogokratno zashto za balgarskite koli triabva da badem izmacvani pederasi dolni.

прасчо

2019.11.21 | 17:45

11

Не трябва ,частна застрахователна компания, да взима отношение за ЗДП и да налага втора санкция след тази на КАТ.Когато нямаш избор и те задължават да плащаш без дори да изкаш зелена карта, контрола трябва да е само от полицията.Шофьорите който са платили и нямат нарушение и ПТП ще им върнат ли парите с лихвата за 1 година?Застраховката трябва да е на водача и ако той е рисков ,да му слагат и фалос отзад и да си го плаща .Частната, лична собственост е защитена от конституцията и списък не е необходим,има собственик които отговаря за нея.Още малко ще ме накарат да пиша и пътна книжка с маршрут на движение час на тръгване -час на прибиране хахаххахха пълни идиоти......

Добави коментар

Водещи новини