69% от българските компании търсят работници

Повечето български компании нямат голям опит в наемането на чужденци. Тези, които са го правили, са доволни от служителите си. Това е един от изводите от скорошно проучване на Българската търговско-промишлена палата / БТПП/ по проект ERIAS - План за действие за интеграция на бежанци, съобщиха от пресцентъра на работодателската организация.

Най-важните предпоставки за наемане на чужденец от трета страна са свързани с квалификацията, опита и познанията по български език, е друг извод от проучването на БТПП, според което има работа за чужденци от трети страни в секторите: строителство, монтажни дейности, машиностроене, транспорт и логистика, търговия, производство на мебели, дървообработване, текстилно производство и др.

От работодателската организация отбелязват необходимостта от опростяване и ускоряване на процедурата за издаване на разрешение за достъп до българския пазар на труда за чужденци, както и по-широко информиране на българските фирми как да наемат чужденци. Ключов момент при наемане на работа на хора от трети страни е желанието да се интегрират, да работят и живеят в България, изтъкват още от БТПП.

Близо 70 на сто (69%)от българските компании, участвали в проучването, твърдят, че имат нужда от допълнителни служители на постоянен трудов договор, а 14 на сто търсят сезонни работници. Една четвърт от запитаните работодатели нямат нужда от нови работници в момента. Само 14 на сто от участниците в проучването вече са наемали чужденци от трети страни /извън ЕС/. Останалите 86 на сто нямат опит в това отношение.

Най-търсени са специалистите със средна квалификация - 62 на сто от фирмите се нуждаят от тях. 18 на сто търсят висококвалифицирани служители, а 20 на сто биха наели работници и без квалификация.

Компаниите, които са имали работници от трети страни споделят, че това са били хора предимно от: Република Северна Македония, Молдова, Русия, Афганистан. Болшинството работодатели са останали с добри впечатления от работата им: те са отговорни и съвестни, имат желание да работят и да научат български език.

76 на сто от запитаните компании отговарят, че могат да наемат чужденци от трети страни, ако имат необходимата квалификация, опит и езикови познания. 15 на сто от работодателите в страната предпочитат да наемат българи. Останалите 9 на сто твърдят, че биха наели чужденци, ако имат някакъв български произход, или ако покажат готовност да учат и да се обучават.

На въпроса дали имат информация за необходимите документи и процедури за наемане на гражданин на друга държава, пребиваващ в България, 21 на сто от представителите на бизнеса отговарят положително, 44 на сто нямат такава информация, 11 на сто разполагат с частична информация, а 11 на сто не са се интересували до сега.

Проучването показва, че българските фирми имат многобройни изисквания към граждани от трети страни, които да бъдат наети в страната.

Сред тях са: професионални умения, да са отговорни и съвестни, да могат да работят в екип, да са готови да се обучават, да са в добро здравословно състояние, да имат желание да се интегрират в българското общество, да имат специфична квалификация според сектора, да имат минимум познания по български език и да имат желание да го учат, добри познания по друг чужд език /освен майчин език/, да могат да докажат самоличност и ниво на образование - лични документи, дипломи, сертификати, да бъдат готови да останат по-дълго в една компания, да имат документи за пребиваване и работа в страната.

Коментари

  1. 2019.08.12 | 17:28

    Имат изисквания, но без покритие. Като се научат да дават нормални европейски заплати, тогава могат да имат изисквания. Ако не - да си внасят маймуни от африка ако искат, границите са отворени, а кадърните хора бягат навън при по-добри условия и заплащане.

  2. 2019.08.12 | 16:52

    Ами нормално да си търсят като не им се плаща

  3. 2019.08.12 | 15:55

    Още малко 100% ще търсят. И аз търся някой да ми бачка по цял ден за 20лв, ама не намирам бунац.... ъъъ мотивирани за работа кадри

  1. 1

Напиши коментар

Избори

още

Спорт

още

Водещи новини

още

Още новини

още

Пазари

още

Анкета

Одобрявате ли идеята за обратно начисляване на ДДС за плодовете и зеленчуците у нас?

Одобрявате ли идеята за обратно начисляване на ДДС за плодовете и зеленчуците у нас?

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.