-
22 декември 2011 06:29
- 1946
- 2
Иде краят на гръмките реклами по телевизията! Първо в САЩ, а след няколко месеца вероятно и у нас. Американците забраниха с наредба високия звук на рекламния блок, пише 24 часа.
А у нас още през август Съветът за електронни медии (СЕМ) прави предложение гръмогласните обяви да се спрат със закон. 6000 американци са се оплакали от високия звук на тв рекламите от 2008 г. насам. И ето че вече е приета Наредба за смекчаване на високия звук на търговските реклами (CALM “Commercial Advertisement Loudness Mitigation” Act) - виж карето на съседната страница.
Горе-долу по 2-ма българи на ден се оплакват от същото в Съвета за електронни медии (СЕМ). Затова председателят му Георги Лозанов е дал предложение за промяна на Закона за радиото и телевизията, според което рекламите да се излъчват с ниво на звука, което да е като на останалите предавания.
“Това предложение още не е разработено технически, но предстои, след което поправката в закона може да бъде приета много скоро”, обясни Лозанов. През последната година гражданските оплаквания в СЕМ са били основно срещу хазартните тв игри и гръмогласните реклами. “Там, където има най-много жалби, се опитваме да оправим нещата. Така внесохме поправка в Закона за хазарта, според която игрите трябва да уточняват какъв е шансът за печалба. Предложението ни за тв звука е някъде от август”, обясни Лозанов.
Рекламата “вика” - това не е нито български похват, нито е отскоро. Напротив, ползват го всички рекламодатели по света, защото е напълно законно, а им върши и работа.
Всъщност те дори не увеличават нивото на звука. Абсурдно е, но според част от техническите данни е точно така. “В продукционните къщи звукът се обработва, за да стане по-плътен, като същевременно нивото му не се пипа и остава стандартно. Така се получава субективното усещане, че се чува по-силно, докато всички уреди, които отчитат модулацията, показват, че няма проблем. Така че стандартите като пикови стойности се спазват”, обяснява Зоя Сталева, шеф на дирекция “Техника и технологии” в БНТ.
Рекламодателите нямат никакви скрупули как да накарат зрителите да погледнат към екрана. От друга страна обаче, ефектът се превръща в дефект, защото на аудиторията започва да й писва от техническите хитрости и също намира начин да не чува рекламите - просто натиска копчето на дистанционното за изключване на звука.
Разбира се, може да минеш на друг канал, но напоследък всички телевизии пускат рекламите си по едно и също време. Ето това надцакване между рекламодатели и зрители в световен мащаб се нарича Loudness war (“Война за силния звук”). “Става дума за използването на някои психо-акустични особености на човешкия слух, при което сигналът остава в техническите норми, но звучи много по-гръмко. Проблемът се задълбочи особено много след масовото навлизане на цифровата техника, даваща още по-големи възможности в тази насока”, обясни Калин Каралеев, шеф на звуковите инженери в БНТ.
След като на повечето хора ушите им писнаха, по света се подеха сериозни инициативи за преодоляването на този проблем.
Европа въвежда нов стандарт на Съвета за радио- и тв разпространение (EBU - European Broadcasting Union) - R-128, който регулира гръмкостта на целия телевизионен сигнал, каза Каралеев.
БНТ, която е част от европейския съвет, също има намерение да въведе препоръката. Телевизията купи нов излъчващ автоматизиран комплекс, в който има устройства за автоматично уеднаквяване на звука на всички предавания, съобщи Сталева. Техниката се очаква да бъде доставена през януари, след това са нужни около 4 месеца за обучение на екипа, който ще работи в комплекса. Новата система всъщност ще отчита и трафика на рекламите.
Така вероятно през май БНТ ще успее да намали гръмките реклами и без да чака промяна в закона.
Частните телевизии не обичат много да обсъждат този проблем, тъй като зависят изцяло от рекламодателите си. В същото време обаче не могат да си позволят да изгубят зрители, затова също търсят възможности да уцелят златната звукова височина.
Би Ти Ви вече разполага с устройство, което регулира силата на звука. “Имаме норми и изисквания към рекламодателите за силата на звука, които са съобразени с ефира на телевизията. Във всяка реклама, разбира се, присъства и звукорежисьорското виждане на клиента или рекламната агенция. В момента Би Ти Ви ползва най-доброто устройство за регулация на звука на пазара”, казаха от частната медия.
Комисията за регулиране на съобщенията на практика е тази, която трябва да следи за изпълнението на всички технически параметри в електронните медии.
Тя предлага сама да организира кръгла маса по проблемите на звука “Нямаме друго законово правомощие.
КРС следи дали е достатъчно нивото на приемане на сигнала, за да се осигури качествено покритие и да бъдат задоволени европейските изисквания”, обясни шефът на КРС Веселин Божков.
Той разказа как през лятотое пратил писма до телевизиите, тъй като според него децибелите са вдигнати поне с 20 отгоре.
Последвайте канала на
Свързани новини
България се натресе на тим с куп играчи от Висшата лига за влизане в дивизия "В" на Лигата на нациите
Жребият в Лигата на нациите определи: ще има повторение на последните два изцяло европейски финала на световни първенства
България с тежко изпитание в Подгорица
11-те на Пирин и Добруджа
Набелязаният от ЦСКА - София африканец не иска в България
„Моят отбор“: САЛАХаресайте си капитан от Ливърпул
Коментари 2
Добави2012.02.03 | 23:41
Добави коментар
Водещи новини
Депутатите отново не се разбраха за председател на НС, свикаха председателски съвет
22 ноември 202413:41
Борисов: Всички искате да ни натресете цялата отговорност, но без да участваме – тая игра не ми харесва!
22 ноември 202411:57
Президентът Радев не смята, че се задава конституционна криза, пожела успех на депутатите
22 ноември 202413:13
Министър Илков: Имаме възможността да се поздравим с голямата крачка, която направихме за Шенген
22 ноември 202413:38
Европрокуратурата погна 4 наши общини за измама при финансиране на реставрация на църква
22 ноември 202411:30
Водещите новини! Решаващ разговор за България в Шенген! Ден пореден от сагата „Избор на председател на НС“ (и още…)
22 ноември 202413:17
Млад български баскетболист загина в катастрофа
22 ноември 202412:36
Cape Town Etc: Ружа Игнатова е жива и живее в Кейптаун
22 ноември 202413:22
Максим Генчев: Случаят с Димо Алексиев е капан! Напили са го, после са го натопили
22 ноември 202411:53
2012.02.03 | 23:43