-
04 декември 2019 12:18
- 2817
- 5
Научни постижения с потенциал за практическо приложение, които са осъществени през първата година от изпълнението на Националната научна програма "Нисковъглеродна енергия за транспорта и бита", бяха представени в Българската академия на науките. Учени от БАН и партньорските организации са представили постигнатото по трите компонента на програмата - съхранение и преобразуване на възобновяема енергия; електрически превозни средства и водородна мобилност, и нови ефективни материали и процеси за улавяне и оползотворяване на въглероден диоксид.
Форумът е бил открит от заместник-председателя на БАН и ръководител на програмата член-кореспондентът Константин Хаджииванов. Постигнат е добър синхрон между научните резултати и демонстрационната част на програмата, е казал в приветствието си съветникът на министъра на образованието и науката проф. Иван Димов.
Проф. Велизара Пенчева от Русенския университет "Ангел Кънчев" е изнесла лекцията "Съвременни предизвикателства пред градските транспортни системи и устойчива мобилност". Само за миналата година времето за пътуване в рамките на София се е увеличило средно с 35 процента, е съобщила проф. Пенчева и е добавила, че по този показател се нареждаме на 52-о място от 403 държави в света. Учените търсят решение за облекчаване на трафика и възможности за генериране на електроенергия в горивна клетка.
В рамките на първата година на програмата е разработен проект на демонстрационен тролейбус с хибриден удължител на пробега - батерия-горивна клетка. Тролейбусът ще може да се придвижва не само чрез захранване от контактната мрежа, но ще извършва и 100-километров пробег на водород. Иновацията се разработва за първи път от български учени, е съобщила проф. Дария Владикова от Института по електрохимия и енергийни системи на БАН.
По програмата се разработва и речен плавателен съд, задвижван с водород и слънчева енергия. Учените тестват технологична схема за елиминиране на основните замърсители от отпадъчни потоци води за полупромишленото производство на микроводорасли. Сред научните постижения са също положителен електрод за литиево-йонна батерия с нова структура; порести адсорбенти за улавяне на въглероден диоксид; фотосинтезиращи биогоривни елементи с използване на висши водни растения.
Националната научна програма "Нисковъглеродна енергия за транспорта и бита" се финансирана от Министерството на образованието и науката.
Последвайте канала на
Свързани новини
Снегът не спря Черно море за успех над Септември (София)
Спартак (Варна) измъкна равенството от ЦСКА 1948 и остави "червените" отново без победа
Ботев (Пловдив) излезе с изявление по темата със забраната на Зингаревич
Основен футболист на Левски аут до края на полусезона, а друг - за следващите два мача
Официално: Амос Юга вече не е футболист на ЦСКА - София
Генчев: Надявам се условията да позволят мачът да се изиграе
Коментари 5
Добави2019.12.04 | 13:47
ОСВЕН ХВАЛБИ И СВОБОДНИ СЪЧИНЕНИЯ ДРУГО НЕ МОГАТ
2019.12.04 | 13:46
мдааа, пак са открили топлата вода в БАН
2019.12.04 | 12:34
Всички вече бягат от трамваи и тролейбуси. Бавни, тромави с голяма поддръжка. Електробусите навлизат постепанно, но ние си даваме парите за ОРЪЖИЕ, за да се харесаме на краварите.
Добави коментар
Водещи новини
ДАНС наложи забрана на собственика на „Ботев” (Пловдив) да влиза в България
30 ноември 202406:14
Убийство в Петрич
30 ноември 202406:25
В този ден се активизират тъмните сили на астрално равнище
30 ноември 202406:00
Снежен уикенд
30 ноември 202406:18
Елисавета Белобрадова: ГЕРБ нямат план, да обяснят какво смятат да правят
29 ноември 202421:29
Костадин Костадинов: ПП си искат Борисов, ДБ си искат Пеевски и за това им е виновно „Възраждане”
29 ноември 202421:52
Драгомир Стойнев: Борисов показа държавническо мислене, с Киселова парламентът ще се отпуши
29 ноември 202421:42
Министър Тахов: Повторните проби за чума по животните във Велинград са 100% положителни
29 ноември 202418:19
Стопанинът на заразеното стадо във Велинград: Няма чума по животните ми, това ми е поминъкът
29 ноември 202419:41
2019.12.04 | 12:48
Интересно горивната клетка с водород как се произвежда и как се зарежда с гориво - водород? Да не са открили вечния двигател? Нали и за това трябва енергия, и при КПД под 100% става още по-голяма консумацията на енергия.
Да не говорим какво става със случайно изтекъл водород и кислорода от въздуха. Но това няма как да се случи при перфектната поддръжка в градския ни транспорт, нали? Няма лошо да си возим бомби в тролеите, какво пък толкова може да се обърка?
2019.12.16 | 17:24
Няма създаден двигател с КПД дори близо до 100%. Например бензиновият двигател е с КПД около 30%, а дизеловият с 40%.