-
04 декември 2019 12:18
- 2809
- 5
Научни постижения с потенциал за практическо приложение, които са осъществени през първата година от изпълнението на Националната научна програма "Нисковъглеродна енергия за транспорта и бита", бяха представени в Българската академия на науките. Учени от БАН и партньорските организации са представили постигнатото по трите компонента на програмата - съхранение и преобразуване на възобновяема енергия; електрически превозни средства и водородна мобилност, и нови ефективни материали и процеси за улавяне и оползотворяване на въглероден диоксид.
Форумът е бил открит от заместник-председателя на БАН и ръководител на програмата член-кореспондентът Константин Хаджииванов. Постигнат е добър синхрон между научните резултати и демонстрационната част на програмата, е казал в приветствието си съветникът на министъра на образованието и науката проф. Иван Димов.
Проф. Велизара Пенчева от Русенския университет "Ангел Кънчев" е изнесла лекцията "Съвременни предизвикателства пред градските транспортни системи и устойчива мобилност". Само за миналата година времето за пътуване в рамките на София се е увеличило средно с 35 процента, е съобщила проф. Пенчева и е добавила, че по този показател се нареждаме на 52-о място от 403 държави в света. Учените търсят решение за облекчаване на трафика и възможности за генериране на електроенергия в горивна клетка.
В рамките на първата година на програмата е разработен проект на демонстрационен тролейбус с хибриден удължител на пробега - батерия-горивна клетка. Тролейбусът ще може да се придвижва не само чрез захранване от контактната мрежа, но ще извършва и 100-километров пробег на водород. Иновацията се разработва за първи път от български учени, е съобщила проф. Дария Владикова от Института по електрохимия и енергийни системи на БАН.
По програмата се разработва и речен плавателен съд, задвижван с водород и слънчева енергия. Учените тестват технологична схема за елиминиране на основните замърсители от отпадъчни потоци води за полупромишленото производство на микроводорасли. Сред научните постижения са също положителен електрод за литиево-йонна батерия с нова структура; порести адсорбенти за улавяне на въглероден диоксид; фотосинтезиращи биогоривни елементи с използване на висши водни растения.
Националната научна програма "Нисковъглеродна енергия за транспорта и бита" се финансирана от Министерството на образованието и науката.
Последвайте канала на
Свързани новини
Лудогорец докосва финала след безметежен мач с Хебър и 4 гола
Титлата вече е само мираж за Ливърпул след болезнен провал в дербито с Евертън
Манчестър Юнайтед се нуждаеше от два обрата, за да пречупи най-слабия отбор в Премиър лийг
Драмата в Каталуния продължава: Чави последно е бил убеден да остане
Уникални награди от Спартак Плевен и Черно море само в играта на Sportal.bg!
Георги Иванов се срещна с Александър Чеферин
Коментари 5
Добави2019.12.04 | 13:47
ОСВЕН ХВАЛБИ И СВОБОДНИ СЪЧИНЕНИЯ ДРУГО НЕ МОГАТ
2019.12.04 | 13:46
мдааа, пак са открили топлата вода в БАН
2019.12.04 | 12:34
Всички вече бягат от трамваи и тролейбуси. Бавни, тромави с голяма поддръжка. Електробусите навлизат постепанно, но ние си даваме парите за ОРЪЖИЕ, за да се харесаме на краварите.
Добави коментар
Водещи новини
Дневен ред: Ще бъде ли отстранен Росен Желязков?
25 април 202406:55
От днес до 7 май ЦИК приема документи за регистрация на кандидатски листи за евродепутати
25 април 202406:24
Старт на делото за смъртта на 14-годишното момче на пешеходна пътека в София
25 април 202407:00
Йеменските хуси заявиха, че са атакували американски и израелски кораби
25 април 202406:40
Северна Корея заяви, че санкциите на САЩ са я "направили по-силна"
25 април 202406:47
Блинкън: Вашингтон и Пекин трябва да се справят с различията си "по отговорен начин"
25 април 202406:55
Проучване: Претендентката за президентския пост в Мексико Шейнбаум увеличава преднината си
25 април 202406:32
8 са новите случаи на коронавирус в страната
25 април 202406:10
Ето какво време ни очаква днес
25 април 202405:58
2019.12.04 | 12:48
Интересно горивната клетка с водород как се произвежда и как се зарежда с гориво - водород? Да не са открили вечния двигател? Нали и за това трябва енергия, и при КПД под 100% става още по-голяма консумацията на енергия.
Да не говорим какво става със случайно изтекъл водород и кислорода от въздуха. Но това няма как да се случи при перфектната поддръжка в градския ни транспорт, нали? Няма лошо да си возим бомби в тролеите, какво пък толкова може да се обърка?
2019.12.16 | 17:24
Няма създаден двигател с КПД дори близо до 100%. Например бензиновият двигател е с КПД около 30%, а дизеловият с 40%.