-
04 декември 2019 12:18
- 2817
- 5
Научни постижения с потенциал за практическо приложение, които са осъществени през първата година от изпълнението на Националната научна програма "Нисковъглеродна енергия за транспорта и бита", бяха представени в Българската академия на науките. Учени от БАН и партньорските организации са представили постигнатото по трите компонента на програмата - съхранение и преобразуване на възобновяема енергия; електрически превозни средства и водородна мобилност, и нови ефективни материали и процеси за улавяне и оползотворяване на въглероден диоксид.
Форумът е бил открит от заместник-председателя на БАН и ръководител на програмата член-кореспондентът Константин Хаджииванов. Постигнат е добър синхрон между научните резултати и демонстрационната част на програмата, е казал в приветствието си съветникът на министъра на образованието и науката проф. Иван Димов.
Проф. Велизара Пенчева от Русенския университет "Ангел Кънчев" е изнесла лекцията "Съвременни предизвикателства пред градските транспортни системи и устойчива мобилност". Само за миналата година времето за пътуване в рамките на София се е увеличило средно с 35 процента, е съобщила проф. Пенчева и е добавила, че по този показател се нареждаме на 52-о място от 403 държави в света. Учените търсят решение за облекчаване на трафика и възможности за генериране на електроенергия в горивна клетка.
В рамките на първата година на програмата е разработен проект на демонстрационен тролейбус с хибриден удължител на пробега - батерия-горивна клетка. Тролейбусът ще може да се придвижва не само чрез захранване от контактната мрежа, но ще извършва и 100-километров пробег на водород. Иновацията се разработва за първи път от български учени, е съобщила проф. Дария Владикова от Института по електрохимия и енергийни системи на БАН.
По програмата се разработва и речен плавателен съд, задвижван с водород и слънчева енергия. Учените тестват технологична схема за елиминиране на основните замърсители от отпадъчни потоци води за полупромишленото производство на микроводорасли. Сред научните постижения са също положителен електрод за литиево-йонна батерия с нова структура; порести адсорбенти за улавяне на въглероден диоксид; фотосинтезиращи биогоривни елементи с използване на висши водни растения.
Националната научна програма "Нисковъглеродна енергия за транспорта и бита" се финансирана от Министерството на образованието и науката.
Последвайте канала на
Свързани новини
Ювентус 1:0 Милан, непредвиден титуляр откри резултата
Левски излезе с информация за новия треньор, обяви кой ще изведе отбора за първата тренировка
Салах: Далеч сме от нов договор, искам нещо специално в последната си година
Съставите на Валенсия и Реал Мадрид
Фенербахче спечели турското дерби, играят се още мачове
Антон Велков: Бяхме малко изненадани от идването на Спас, обликът на Локомотив ще бъде променен
Коментари 5
Добави2019.12.04 | 13:47
ОСВЕН ХВАЛБИ И СВОБОДНИ СЪЧИНЕНИЯ ДРУГО НЕ МОГАТ
2019.12.04 | 13:46
мдааа, пак са открили топлата вода в БАН
2019.12.04 | 12:34
Всички вече бягат от трамваи и тролейбуси. Бавни, тромави с голяма поддръжка. Електробусите навлизат постепанно, но ние си даваме парите за ОРЪЖИЕ, за да се харесаме на краварите.
Добави коментар
Водещи новини
Президентът Радев на среща с патриарх Даниил: Българската православна църква е една и неделима
03 януари 202515:40
Явор Куюмджиев: Има неразбирания за това как се формира цената на тока
03 януари 202521:00
Енергийната криза остави хиляди в Приднестровието без отопление и газ
03 януари 202521:08
Заради Шенген Румъния е заплашена от недостиг на служители
03 януари 202519:34
Въпреки Шенген: проблем при свободното преминаване през „Дунав мост” при Русе
03 януари 202520:07
Водещите новини! Хлябът поскъпва в цяла България. Виктор Орбан не е поканен на откриването на полското председателство на EС (и още…)
03 януари 202519:00
Пътуващи маркират с найлонови торби, за да не катастрофират по обхода на Мездра-Ботевград
03 януари 202517:46
Мъж счупи врата на партньорката си, тя почина
03 януари 202519:26
Отказаха линейка на мъж с инсулт в Петричко
03 януари 202519:35
2019.12.04 | 12:48
Интересно горивната клетка с водород как се произвежда и как се зарежда с гориво - водород? Да не са открили вечния двигател? Нали и за това трябва енергия, и при КПД под 100% става още по-голяма консумацията на енергия.
Да не говорим какво става със случайно изтекъл водород и кислорода от въздуха. Но това няма как да се случи при перфектната поддръжка в градския ни транспорт, нали? Няма лошо да си возим бомби в тролеите, какво пък толкова може да се обърка?
2019.12.16 | 17:24
Няма създаден двигател с КПД дори близо до 100%. Например бензиновият двигател е с КПД около 30%, а дизеловият с 40%.