-
25 септември 2024 09:20
- 718
- 1
През изминалата година електрическта мобилност в Европа значително се разви. Очакванията за 2024 пък са тя да бъде година на напредък и в развитието на зарядната инфраструктура за електрическите превозни средства. Въпреки че до скоро България имаше преднина в региона, през последните две години се забави значително и вече рискува да изостане от общите тенденции, пояснява Нова тв.
По последни данни, публикувани от Индустриален клъстер „Електромобили“, към месец март регистрираните у нас автомобили са над 3 милиона и половина, а само леките – малко над 3 милиона. 52 хиляди от тях са хибридни, а 13 хиляди - електрически. От периода на предходното отчитане – през октомври 2023-а, досега автопаркът у нас почти не се е увеличил като количество. Промените засягат по-скоро вида на закупените автомобили. Най-голям е ръстът при хибридите, който не спира да се увеличава и автомобилите от този тип са вече с една трета повече. Електрическите пък са станали с едва четвърт повече отколкото са били, но все още твърде малко като общ брой. Или с други думи, за 6 месеца по пътищата на България са излезли 3600 нови електромобила, като това е спад в ръста спрямо година по-рано.
Но как изглежда статистиката на зарядната ни инфраструктура? За половин година станциите са се увеличили с малко над 20% и вече са над 1700. Лек спад в ръста има и при тях. Отчетливо обаче е увеличението на локациите им. От 820 места пред октомври миналата година, зарядни станции вече могат да бъдат открити на над 1200 различни точки в страната, което показва завишен интерес към търсенето им. Всяка пета станция е бързозарядна.
Според Европейската асоциация на автомобилостроителите, от началото на годината 12% и половина от всички новорегистрирани автомобили в Европа са електрически. У нас обаче, този процент е 3,5. Въпреки че през последните няколко месеца се отчита известен спад, някои от държавите членки на ЕС дават впечатляващи примери. В Дания близо половината коли регистрирани след първи януари са електрически. В Швеция и Нидерландия – всяка трета нова кола е такава, а в Люксембург и Белгия – всяка четвърта. Но докато високият им брой в автопарка на изброените дотук държави не е нещо ново, не така стоят нещата с Малта и Финландия, например. Там „зелените автомобили“ – по-скромни като количество досега, напредват изключително бързо. От началото на годината и там всяка четвърта новорегистрирана кола е такава.
По данни на Евростат към началото на тази година електромобилите в движение по европейската пътна мрежа са 4,5 милиона, което е приблизително 2% от всички регистрирани в общността автомобили. Най-голям е дялът им в Дания и Швеция. Към края на класацията, със значително по-ниски резултати – под половин процент, се нареждаме ние. Следваме Румъния и сме една позиция преди Хърватия. Списъкът приключва с Гърция и Кипър, където дялът на електрическите автомобили движещи се по пътищата, е най-малък.
Почти всички европейски държави предлагат данъчни облекчения и финансова подкрепа на собствениците на електрически автомобили. България е една от петте страни членки, в които не се получава финансов стимул за покупката им, нито пък има финансова подкрепа след това. У нас на този етап има единствено преференциално данъчно третиране за тези автомобили и безплатно паркиране в иначе платени зони в централните градски части.
Европейската асоциация на автомобилостроителите посочва, че в Люксембург и Нидерландия делът на електромобилите е един от най-високите. В Люксембург стимулират това с помощ от 3 до 8 000 евро при закупуване. Финансова помощ собственикът получава и ако реши да си купи система за интелигентен режим на зареждане или пък стенна кутия. Плаща половината от стойността на административната такса за регистрация на нов автомобил, а след това и минимална ставка за превозни средства с нулеви емисии, която там е 30 евро.
В Нидерландия пък са измислили схема за субсидиране на физически лица при покупката на малък електрически автомобил, без значение дали той е нов или използван. И още - автомобилите с нулеви емисии са освободени от административна такса.
Какво се случва в държавите, където електрическите автомобили са най-непопулярни? Това са Гърция и Кипър, които България ги изпреварва с 5-6 позиции. В Гърция обаче след покупка на електрически автомобил, възможността за възстановяване на парична сума е до 8 000 евро, като към тях могат да бъдат добавени още 1000 ако собственикът бракува друга, по-стара кола – над 10-годишна или пък, ако той самият е на не повече от 29 години.
Властите в Кипър пък могат да дадат до 19 000 евро за закупуване на автомобил, който обаче не трябва да струва повече от 80 000. Подобно на Гърция, в Кипър също предоставят бонус от 1000 евро за бракуването на употребяван автомобил.
Последвайте канала на
Свързани новини
Великобритания може да изпрати 700 войници в Кипър заради ескалацията на конфликта в Близкия изток
25 септември 202407:01
Рекордни валежи в Кипър на фона на рекордно ниски нива на язовирите
24 септември 202408:30
Кипър ще модернизира университети със заеми от ЕИБ
20 септември 202407:27
Кипър отбеляза исторически рекорд за туристически посещения
19 септември 202413:59
Амнистия ще позволи узаконяване на хиляди имоти без документи в Кипър
13 септември 202410:52
Кипър очаква да подобри миналогодишния си туристически рекорд
12 септември 202408:08
Все повече електромобили в Нидерланция
14 октомври 202409:47
В Кипър уволниха ръководството на полицията след бягството на осъден на доживотен затвор
30 септември 202411:27
Поскъпват храните в Кипър
27 септември 202411:31
ЦСКА - София се раздели със защитник
България в група с 4 отбора по пътя към Мондиал 2026, задачата пред "лъвовете" става още по-трудна
Един от най-тежките моменти на Цунами бил при Мъри Стоилов, капитанът на Левски каза как “сините” ще излязат от кризата
Издадоха виза за проектиране на стадион "Георги Аспарухов"
ЦСКА - София тренира без Фаетон и двама от норвежците преди дербито с Лудогорец
След като си гарантира оставането на Гуардиола, Ман Сити има 100-милионен план за Холанд
Коментари 1
ДобавиДобави коментар
Водещи новини
КС образува трето дело срещу промените в Конституцията по искането на Румен Радев
21 ноември 202417:51
Проф. Минчев: Президентът Радев иска еднолична власт и нови избори
21 ноември 202417:35
Боряна Димитрова: Наблюдаваме политически блокаж с три оси - „Възраждане“, Делян Пеевски и връщане към старата конституционна уредба
21 ноември 202418:39
От ГЕРБ-СДС поискаха оставката на председателя на СОС
21 ноември 202417:03
Лена Бориславова: Полезно е да напомним на ГЕРБ, че не управляват София
21 ноември 202417:07
България може отново да се размине с Шенген по суша, става ясно от интервю на Герхард Карнер
21 ноември 202416:46
Вижте видео от атаката на Русия с междуконтиненталната балистична ракета
21 ноември 202417:40
6 000 км обхват: какво знаем за новите 50-тонни балистични ракети на Русия?
21 ноември 202415:42
Зеленски: Лудият съсед Русия използва Украйна като полигон
21 ноември 202415:47
2024.09.25 | 10:50