Тя се откроява като една от най-талантливите и запомнящите се актриси в съвременната история на киното. Райдър, обаче, има и друга дарба: умело да заобикаля нежеланите капани, които неизменно съпътстват славата.
И така, достигаме до същината на тази статия. Това, заради което предполагаме, че главно сте тук. А именно - кои са трите филма на Уинона Райдър, които изграждат статута ѝ на богиня на екрана.
„Бийтълджус“ – Тим Бъртън (1988)
„Невинни години“ – Мартин Скорсезе (1993)
За това си превъзходно изпълнение тя получава номинация за „Оскар“ за най-добра поддържаща женска роля, утвърждавайки се като актриса с изключителен диапазон.
„Черният лебед“ – Дарън Аронофски (2010)
Малко са елементите от кариерата на Уинона Райдър, които можем да определим като прозаични. Да не кажем, че такива практически отсъстват.
С всяка стъпка към върха иконата на киното демонстрира изключителна си харизма. На екрана тя е досущ като спираща дъха стихия: магнетична и властна. Същевременно, в окото на бурята, тя винаги успява да изведе на преден план своите деликатност и финес.
Дори когато демонстрира сила, тя винаги носи в себе си леко доловима уязвимост. Именно тази нейна хармонична цялост я превръща в обичаната от зрителите актриса, която е в наши дни. Райдър се движи с грация през кариерата си, укрепвайки култовия си статус и рядко допускайки грешки. Личните ѝ моменти на уязвимост само подчертават човечността ѝ, докато възраждането ѝ през последните години я прави вдъхновение за фенове и колеги от гилдията, пише Far Out Magazine.
За мнозина „Heathers“ се е превърнал в символ на пробива на Райдър: във филма, който я поставя под светлината на прожекторите. Но все пак, истинската и трайна слава за нея идва с „Бийтълджус“, който доказва, че предишния ѝ успех не е бил просто случайност.
Историята започва с младото семейство Адам и Барбара Мейтланд от Кънектикът, които загиват при инцидент с колата си и се превръщат в призраци. Първата, която ги вижда и решава да им помогне, е Лидия Дийц — готическата тийнейджърка, изиграна от Уинона Райдър. Тя придава на филма специфична емоционална дълбочина, като превръща сюрреалистичната комедия на Бъртън в странно искрен израз на юношеските самота и отчуждение.
Гениалността в изпълнението на Райдър се крие в сдържаната ѝ, почти безизразна реакция към мъртвите. Именно това е сред нещата, които я превръщат в икона за Поколението X. Тя е сардонична, иронична и уморена във всеки момент от филма и се превръща в олицетворение на чувството за лишаване от права, което изглежда се превръща в до една или друга степен в действителност през предстоящото десетилетие.
Уинона Райдър участва само в един филм на Мартин Скорсезе – „Невинни години“ (1993), в който изпълнява ролята на Мей Уеланд. Филмът е историческа романтична драма, чиито събития се развиват в Ню Йорк от края на 19-и век, и разказва за потиснати страсти, социални условности и лични конфликти в елитните кръгове на града.
Заедно с Райдър в главните роли са Даниел Дей-Луис и Мишел Пфайфър, чиито изпълнения излъчват интензивност и изисканост. Въпреки впечатляващите им изпълнения, Уинона Райдър успява да се открои с финеса и деликатността на играта си, като придава на героинята си Мей Уеланд дълбочина и емоционална нюансировка, която я прави ключова фигура в емоционалната структура на филма.
С настъпването на новото хилядолетие, Уинона Райдър преминава през труден период, извън снимачната площадка, което я отдалечава от голямото кино за почти десетилетие. Завръщането ѝ се случва с „Черният лебед“ на Дарън Аронофски, където тя играе Бет – застаряваща примабалерина, изместена от младата и амбициозна Нина, изиграна от Натали Портман.
На хартия ролята е поддържаща, на екрана - не дотолкова. Героинята на Райдър въплъщава цикъла на времето и неизбежния преход между поколенията. Всяка нейна реакция: от погледите до дребните жестове – предава на зрителя смесица от болка, разочарование и тихо страдание. Това бива канализирано от остри коментари и саркастични забележки, превръщащи се в проекция на загубата ѝ на слава и признание.
)