Не особено бързо, но упорито и сигурно, "Планет Солар" доказа, че технологиите, които ще променят света, вече съществуват, работят и са благонадеждни.
"Показахме, че разполагаме с енергията, с технологията и със знанията да прилагаме всичко това. Трябва да сме оптимисти", подчерта Рафаел Домжан.
След последните инспекции корабът вече може да се отправи на следващото си пътешествие. Този път не само с цел да докаже, че светът може да се промени благодарение на слънчевата енергия, но и за да изследва променящия се свят.
Огромният поток, който тръгва от Мексиканския залив, пренася повече вода от всички реки на Земята, взети заедно и до голяма степен определя климата в източната част на Северна Америка и западните брегове на Европа.
Промените, които течението предизвиква, а и неговите собствени промени, предизвикани от всевъзможни фактори, са достойно предизвикателство за слънчевия катамаран.
Швейцария е добре известна с банките и трезорите си. Държавата отдавна играе на сигурно. Фактът, че сега тя гласува подобно доверие на слънчевите технологии може да означава само едно: че слънцето дава гаранции, по-сериозни и от тези на златото.
Плавателният съд, който внесе промени в историята и основите на корабоплаването. Към класическите елементи вятър, течения и вълни, той добави и слънцето. Защото внушителният катамаран успя да осъществи пълна околосветска обиколка, задвижван само и единствено от слънчева енергия. Е, в по-широк смисъл ентусиазмът на екипажа му също не е за пренебрегване; най-вече този на Рафаел Домжан - инициатор и ръководител на слънчевия проект, който се доказа на вода, разказва БНТ.
Околосветското пътешествие започна през септември 2010 г. и продължи повече от две години. За това време "Планет Солар" премина през Гибралтар, край Канарските острови, Панама, Полинезия, Големия коралов риф, Хонконг, Малакския пролив, Обединените арабски емирства и през Суецкия канал. Накрая корабът навлезе отново в Средиземно море, тласкан от силата на Слънцето.
Впрочем, за да се случи този "тласък", катамаранът разчита на своето голямо слънчево платно. Вместо класическия за улавянето на вятъра вертикал, то е разположено хоризонтално, за да посрещне с добре дошла слънчевата светлина. 537 квадратни метра слънчеви панели, които складират енергия в 11 тона батерии. Последните гарантират 24-часово задвижване на електрическите двигатели и средна скорост от пет възела или девет километра в час. Възможният максимум по време на околосветското пътешествие стига до 17 км/ч.
"Основното и най-голямо предизвикателство беше да създадем много ефикасен в енергийно отношение кораб. При едва 20 киловата, колкото е енергията за един скутер, ние трябваше да задвижим плавателен съд, който да обиколи света", изтъква Рафаел Домжан.
След като изпълни успешно първата околосветска обиколка, захранена изцяло от слънчева енергия, "Планет Солар", най-големият слънчев кораб, беше изкаран на сух док, за да бъде прегледан подробно. След две години активно плаване, корабът се нуждаеше не само от някои ремонти, но и от редица подобрения, за да отговори на предизвикателствата, които го очакват скоро.
Една от основните промени беше свързана със системата на задвижване. Управлението също беше подобрено. Корабът беше снабден с по-мощни електромотори, така че да стане по-бърз и по-маневрен. Работата не беше малко. Седмици наред плавателният съд остана на сух док в Южна Франция. По това време техническият екип и хората от екипажа вложиха много в гигантския слънчев катамаран, преди настъпването на деня, когато той отново трябваше да стъпи елегантно и сигурно на вода.
Поправките и подобренията не се отнасяха само до двигателите и монтажа им, а и до корпуса на кораба. Той беше обработен така, че по повърхността му да прилепват по-трудно миди и водорасли. Целта беше да се постигне максимално гладко взаимодействие с водата. Ремонтирани бяха също вътрешните помещения и слънчевите панели.
Освен екипажа, на борда на "Планет Солар" ще плават и учени от Женевския университет. Те ще проведат първите изследвания на Гълфстрийма с напълно безвреден за околната среда плавателен съд от подобен клас. Така ще придадат ново значение на понятието "чиста наука". И същевременно ще натрупат ценни знания за едно от най-мощните течения в света.
Въпросите и отговорите около новото пътешествие са с неопределен брой. А някъде сред тях са и по-общите питания. От типа на това: защо Швейцария подкрепя толкова сериозно проекти като кораб, задвижван изцяло от слънце, самолет, задвижван изцяло от слънце и плаващи острови, които следят оптимално слънчевата светлина и произвеждат енергия за електроцентрали на сушата? Отговорите тук се налагат от само себе си.
)