Здравната каса не може да глобява лекарите за некачествена медицинска помощ. Това показа проверка на БНР. Тя е направена в навечерието на подписването на новия рамков договор, където един от критериите за качество на медицинската услуга е прегледа на пациент до 15 минути.
Медиците няма как да бъдат оценявани за качеството на тяхната работа заради липса на правила как да става това и заради отменена от здравното министерство наредба за удовлетвореността на пациентите.
В същото време от години Касата намира начин да налага глоби на личните лекари заради различни бюрократични процедури, включително - за превишаване на броя издадени направления, разказват джипита.
Според действащия рамков договор лекарите оказват помощ съгласно критерии за качество и достъпност, разписани в него. Тези критерии не са приети от Лекарския съюз, обясниха от Здравната каса. Към момента няма одобрени и правила, по които да се прилагат критериите за оценка на медицинската услуга. Друга пречка е отменена през 2017-та година наредба за удовлетвореността на хората от медицинските дейности, заплащани от касата.
От Касата нямат основание да санкционират лекарите за некачествена услуга. И предлагат в новия рамков договор да бъдат завишени глобите за нарушаване на критериите за качество, а един от тях да бъде продължителността на прегледа – минимум 15 минути.
Против това се обявиха и лични лекари, и пациентски организации.
"Ако човек свърши една работа добре, но я свърши за по-кратко време, това не означава, че е работил некачествено. Напротив, означава, че е работил по-качествено", заяви д-р Костадин Сотиров.
"Не може да има време - дали ще е минимално или максимално. Медицината не може да бъде слагана в рамки", категоричен е Иван Димитров от Българския пациентски форум.