Надзорният съвет не е взел решение в ущърб на пациентите с ревматологични заболявания, се казва в съобщение от НЗОК до медиите.
По повод отвореното писмо на Асоциацията на пациентите с ревматоиден артрит (АПРА) и на Българското сдружение на болните от болестта на Бехтерев (БСБББ) до медиите от там информират, че няма причини за безпокойство от страна на пациентите с ревматологични заболявания относно тяхното лечение с медикаменти, заплащани напълно или частично от Националната здравноосигурителна каса (НЗОК).
На свое заседание от 17.11.2015 г. Надзорният съвет (НС) на институцията обсъжда Изискванията на НЗОК при лечение на умерен до тежък активен серопозитивен ревматоиден артрит, ювенилен артрит и тежък активен анкилозиращ спондилит с биологични антиревматични лекарствени продукти на болни над 18-годишна възраст в извънболничната помощ и набелязва стъпки за медицинската целесъобразност на документа. НЗОК счита, че както във всяка европейска държава, така и у нас, лечебният процес подлежи на регулация.
Изказването на г-жа Иванка Кръстева - подуправител на НЗОК, е също в тази посока. Изрично декларираното й желание "...трябва да обясним на пациентите..." автоматично изключва администриране на лечението и в никакъв случай не говори за намерения за произвол при взимане на решенията. В своето изказване г-жа Кръстева подчертава, че регулацията е необходима, "..за да бъдат пациентите по-здрави".
Г-жа Иванка Кръстева застава зад думите си, които са насочени в посока регулация чрез ясни и ефективни правила, с които да бъдат защитени правата на пациента. Само чрез ясни правила може да бъде лекуван и защитен всеки гражданин. НЗОК е отговорна както за лечението на всеки един пациент, така и за всеки един лев, заплатен за това. Пациентите трябва да бъдат спокойни, защото под регулация се има предвид грижа за постигане на ефективно лечение, проследяване и резултати, водещи до по-висок здравен статус, се казва в съобщението.
НЗОК не може да приеме и обвиненията на пациентите с ревматологични заболявания, че 5 месеца институцията не иска да чуе "техния вик за помощ". От лятото на т. г. до момента са проведени редица срещи - повече от 5 на брой, между пациентските организации и оперативното ръководство на институцията, като на няколко от тях - по настояване на пациентските организации, са присъствали и националният консултант, и председателят на медицинското дружество по ревматология.
В основата на постигане на общата цел - адекватното лечение на пациентите, е конструктивният диалог. Между НЗОК и пациентските организации, автори на отвореното писмо до медиите, диалогът не е прекъсвал.