Анкетьори ще ни разпитват по телефона дали сме удовлетворени от здравните услуги, които получаваме по Здравна каса. Ако в последните три месеца сме били настанени в лечебно заведение, НЗОК ще предоставя на определени фирми телефонния ни номер, а те от своя страна ще ни звънят и в рамките на пет минути, през които ще ни задават въпроси от списък със 117 предварително подготвени. Това предвижда нова идея на здравния министър д-р Петър Москов.
Според него, така ще се проследи удовлетвореността на пациентите от здравните услуги, и при липса на такава ще следват санкции, дори затваряне на болници, съобщава Дарик.
Не е ясно обаче кой ще плаща на фирмите, които ще провеждат проучванията, както и какво ще се случи, ако пациент не иска здравната каса да разпространява телефонният му номер. Въпреки че въпросите, които ще показват удовлетвореността от лечението, са над 100, в наредбата, която регламентира новата идея, се посочва, че телефонните интервюта ще са с продължителност от около 5 минути. Те щели да се провеждат, когато вече пациентът си е вкъщи и не е притеснен, а анонимността била по негово желание.
Очаква се в рамките на 1 година да бъдат интервюирани около 70 000 души, които са били в общо 337 болници в страната. И в болничната, и в извънболничната помощ интервютата ще се подбират на случаен принцип, а основните критерии, по които ще се изчислява удовлетвореността, са четири - медицинската документация, данните за състоянието и лечението на пациента, качеството на оказаната медицинска помощ, както и дейности, свързани с допълнителни плащания от страна на пациента.
При младежи на възраст до 16 години ще бъдат разпитвани техните родители, а за лицата с тежки психически проблеми ще отговарят техни близки, се посочва още в наредбата.
Пациентите ще оценяват нивото на обслужването в болницата по десетстепенна скала, но ще им бъдат задавани и по-различни въпроси, свързани с техните етнос и религия. Анкетьори ще питат дали е била налице дискриминация от страна на медицинския персонал по отношение на сексуалната ориентация на болния, на политическата му симпатия или на материалното му положение.
Предвижда се проучването да се възлага ежегодно от Здравната каса на социологическа агенция, но не става ясно кой ще го финансира. Според закона Касата ще може да прекрати договор с болница при наличие на „системна неудовлетвореност" от страна на пациента. Такава се установява при констатация на три или повече неудовлетворения на пациенти от дейността на дадено заведение за период от половин година.