Изпадналата във финансови затруднения скандинавска авиокомпания САС (SAS - Скандинавски авиолинии) съобщи днес, че е поискала да бъде защитена от кредитори по режима за фалитите в САЩ в рамките на провежданото в момента преструктуриране, предаде Франс прес. Това става ден след началото на безсрочна стачка на основния й пилотски синдикат.
"Дейностите и полетните планове на САС няма да бъдат засегнати от тази процедура по член 11 и авиокомпанията ще продължи да обслужва нормално клиентите си" извън последиците от стачката, уверява в комюнике скандинавският авиопревозвач, в който основни акционери са датската и шведската държава.
В САЩ процедурата по член 11 е механизъм, позволяващ на компания, която вече не може да плаща дълговете си, да се преструктурира, защитена от кредитори, продължавайки текущите операции.
САС възнамерява да използва тази процедура в продължение на 9 до 12 месеца, заяви пред журналисти генералният директор на авиопревозвача Анко ван дер Верф.
Едно от предимствата да се избере защита в САЩ, а не в друга страна - като например Швеция, където е централата на компанията - е запазването на собствеността върху самолетите, обясни той.
Американският член 11 от Закона за фалитите има за цел да ускори трансформацията на САС чрез прилагане на ключови елементи от сегашния й план за икономии, посочва авиокомпанията.
"Просто трябва да направим много повече и да напредваме много по-бързо", изтъкна председателят на управителния съвет Карстен Дилинг. Той определи решението като добре обмислено предвид прекалено високите разходи на САС.
Скандинавските авиолинии, които силно пострадаха от ефектите от КОВИД-19 и от тежки, повтарящи се загуби, обявиха през февруари план за икономии на стойност около 750 милиона евро годишно, допълнен в началото на юни от увеличение на капитала с близо 1 милиард евро с възможни нови инвеститори.
На фона на тази тежка ситуация на 10 юни Дания, която заедно с Швеция е най-големият акционер в Скандинавските авиолинии с 21,8 процента от капитала, изрази готовност да покрие дългове и да увеличи участието си до 30 процента. Швеция и Норвегия дадоха съгласието си за превръщане на техните кредити в капитал.