Печатът в Русия обширно коментира самолетната катастрофа в Далечния изток, взела вчера 28 жертви. Следствието разглежда всички версии, но според колеги на загиналите летци те са допуснали грешки, по-специално заради лошото време и сложния релеф на местността, пише вестник "Комерсант", цитиран от БТА.
"При повторен опит след неуспешно кацане в Камчатка пилотите на Ан-26 са решили "да се гмурнат" под облаците, за да видят земята и да наберат височина с цел да избегнат сблъсък със скална верига, изпречила се пред самолета. Но облаците, слезли до върховете на хълмовете, са закрили процепа между скалите", смятат експерти, говорили пред вестника.
"Десетки държавни глави изразиха съболезнования на Русия във връзка с трагедията", добавя "Комерсант".
"Девет тела са извадени досега от морето край полуострова", съобщава министерството на извънредните ситуации, цитирано в "Свободная преса". Оцелели при катастрофата няма; в руския Камчатски край е обявен тридневен траур", отбелязва изданието.
Сред версиите на следствието по случая "Росийская газета" споменава, освен неблагоприятното време, възможна техническа повреда или грешка в пилотирането. А собственикът на самолета - "Камчатското авиационно предприятие" (КАО), сочи като причина силния страничен вятър.
"Изданията цитират изявление на компанията, че Ан-26 е бил технически изправен. Руският премиер Михаил Мишустин нареди инцидентът да бъде разследван от специална комисия начело с транспортния министър", информира "Росийская газета".
"Известия" обяснява трагедията с лоша подготовка на летателния състав - според базата данни СПАРК, през 2020 и 2021 г. федералната служба Ространснадзор е открила в КАО общо 11 нарушения в теоретичното обучение на пилотите. Сред служителите в компанията, непреминали поредните курсове, има и членове на екипажа, загинал във вчерашната катастрофа, пише всекидневникът.
Щом самолетът се е разбил в планина, значи пилотът слепешката е направил заход за кацане под безопасната височина, което е равностойно на самоубийство, заявяват експерти, цитирани в статията. Колкото до самия самолет, едни изтъкват, че Ан-26 е доказал се и сигурен модел, други - че конкретната машина е морално и физически остаряла.
"Известия" припомня и най-големите катастрофи с Ан-26 досега: през 2020 г. край град Чугуев в Украйна (26 жертви), през 2018 г. на летище Хмеймим в Сирия (32-ма загинали) и също през 2018 г. в Киншаса, ДР Конго, където падна транспортен Ан-26 с 23-ма души на борда.