Мрежа от страници във Фейсбук е публикувала над 4100 политически реклами, които са нападали проевропейската кандидатка за президент на Румъния Елена Ласкони, и същевременно са рекламирали крайнодесни фигури, сред които независимият кандидат Калин Джорджеску (на снимката), в периода преди изборите в страната. Това съобщиха румънски медии, като се позовават на доклад, публикуван от агенция Блумбърг, цитирана от БТА.
Кампанията е била разгърната на 25 страници във Фейсбук на организации, чиито уебсайтове споделят хостинг, реклама и имейл инфраструктура, което показва организирано усилие за оказване на влияние върху изборите, става ясно от доклад на групите за изследване на цифрови заплахи Reset Tech и Check First. Не е ясно кой стои зад мрежата, която е подсилвала политически публикации във Фейсбук и Инстаграм с рекламни разходи в размер до 264 909 евро.
Крайнодесният независим кандидат Калин Джорджеску спечели изненадващо първия тур на президентските избори на 24 ноември благодарение на предизборна кампания, базирана основно в социалната мрежа ТикТок. Джорджеску твърди, че не е похарчил и една лея за кампания.
Изборите бяха анулирани от Конституционния съд, след като на заседание на Върховния съвет за национална отбрана бяха представени доклади на разузнаването, според които Румъния е била мишена на „агресивни руски хибридни действия“ по време на изборния процес. Румънските власти в момента провеждат разследване на предизборната кампания на Джорджеску, а целият процес по избор на държавен глава ще започне отначало.
Изненадващата победа на проруски настроения Калин Джорджеску, чието участие в изборната надпревара бе в границите на статистическата грешка преди деня на гласуването, привлече вниманието върху ролята на социалните мрежи. Румънските власти се съсредоточиха върху платформата ТикТок на китайската компания ByteDance Ltd., като я обвиниха, че е предоставила масова видимост и преференциално отношение на слабо известния към онзи момент Джорджеску.
Авторите на доклада посочиха още, че усилието за оказване на влияние върху изборите е по-мащабно. Авторите на доклада отбелязаха, че докато вниманието е било насочено към ТикТок, нови доказателства сочат, че платформите на Мета – Фейсбук и Инстаграм, са били използвани за разпространение на агресивни политически послания, непроверени твърдения и поляризиращ наратив.
Мета отказа да коментира съдържанието на доклада. Президентът на компанията, отговарящ за глобалните въпроси Ник Клег, заяви миналата седмица, че не разполагат с доказателства за „големи инциденти“ на техните платформи във връзка с Румъния. Според изявлението му Ник Клег е казал, че компанията поддържа „почти ежедневен“ контакт с румънските власти.
Рекламите, описани в доклада, представяха Калин Джорджеску като „президент патриот“, който защитава нацията от политическия режим. Лидерката на Съюз за спасение на Румъния Елена Ласкони е описана като „дявол“ и марионетка на Запада, а настоящият държавен глава Клаус Йоханис – като „диктатор“, защото подкрепя Ласкони. В някои реклами се изразява подкрепа за друг националист – лидера на „Алианс са обединение на румънците“ Джордже Симион.
Изследователите идентифицираха кампанията с помощта на рекламната библиотека на Мета – инициатива за прозрачност, която предоставя подробна информация за рекламодателите, използващи платформите на компанията. Те са изчислили, че рекламите са били гледани около 199 милиона пъти от август насам.
Профилите на регистрираните рекламодатели са имали страници във Фейсбук с администратори, намиращи се предимно в Румъния, и са се представяли като новинарски или развлекателни сайтове. Но сайтовете не са имали информация за юридическо лице или редакция на медия, а много от тях са били свързани с общи IP адреси, идентичен уеб дизайн и общи имейл и рекламно-технически конфигурации, което показва централизирана структура на управление.
Мета обяви неотдавна, че тази година е премахнала около 20 операции под прикритие за оказване на влияние по целия свят и че Русия е източник номер едно на подобни действия.
Миналата седмица Европейската комисия поиска от платформата ТикТок нова информация, свързана с изборите в Румъния. Изпълнителният орган на ЕС също така поиска от социалната мрежа да запази всички данни, свързани с изборите в ЕС след 24 ноември.
Представители на ТикТок съобщиха по-рано на изслушване в Европейския парламент, че платформата е премахнала неотдавна седем милиона фалшиви харесвания на съдържание, свързано с румънските избори, и 10 милиона фалшиви последователи. Представителите на ТикТок заявиха пред евродепутати, че са били премахнати 1000 акаунта на политически кандидати и са били блокирани 260 хиляди акаунта, за да не разпространяват дезинформация.