Германският орган за защита на конкуренцията призова днес "Гугъл" (Google) да гарантира по-добре съгласието на потребителите си за обработка на личните им данни чрез различни услуги, предаде Франс прес. Това "предварително" предупреждение би могло да прерасне в принудителни мерки срещу американския гигант.
"Компанията трябва да предостави на потребителите достатъчен избор за обработка на лични данни", заяви в комюнике председателят на антимонополния орган Андреас Мунд.
За момента става дума само за "предупреждение" , което няма обвързваща сила, но "през годината" биха могли да бъдат взети принудителни мерки срещу "Гугъл", ако нищо не се промени, уточни органът за защита на конкуренцията.
Регулаторът обвинява по-конкретно "Гугъл" за това, че е "натрупал голям брой данни от различните си услуги" като "Гугъл сърч" (Google search), "ЮТюб" (YouTube), "Гугъл плей" (Google Play), "Гугъл мапс" (Google Maps). Тези операции му позволяват да създаде "подробни профили" на потребителите , които впоследствие може да продава на рекламодатели.
Това означава, че потребителите "нямат достатъчен избор, за да решат дали са съгласни с това широкообхватно обработване на данните им в различните услуги", смята антикартелната служба. Понастоящем предлаганите избори "не са достатъчно прозрачни и глобални".
Според органа за защита на конкуренцията потребителите трябва да могат да ограничат обработката на личните данни "до една услуга" или според целта й. Също така не трябва да бъде "по-лесно" за потребителите да дадат съгласието си за "междууслугова" обработка на данни , отколкото да откажат, какъвто е случат в момента, отчита органът.
Това "предупреждение" се вписва в рамките на отворена процедура срещу "Гугъл" от германския антимонополен орган в началото на миналата година с оглед на нов закон, влязъл в сила през 2021 г. Тя ще позволи да се вземат незабавни мерки, за да се избегнат подобни антиконкурентни практики на компании с господстваща позиция на пазара, какъвто е случаят с "Гугъл", обобщи органът.