Европейската комисия предложи по-строги ограничения за емисиите на вредни азотни оксиди и фини прахови частици от превозните средства, включително нови стандарти за замърсяване от спирачки и гуми, предава Ройтерс.
Европейският съюз прогресивно затяга ограниченията след въвеждането на "Евро 1" през 1992 г. Следващият стандарт, "Евро 7", е предназначен да се прилага за леки автомобили и микробуси от 1 юли 2025 г. и за автобуси и камиони две години по-късно.
Комисията предложи по-ниски граници на емисиите за камиони и определи нива за леки автомобили и микробуси от най-ниските стойности на текущия стандарт "Евро 6". Така например ограниченията за азотен диоксид за дизелови автомобили ще бъдат намалени до 60 милиграма на километър, сегашния стандарт за бензинови автомобили.
Предложението разширява обхванатите условия на шофиране, като екстремни температури и кратки ежедневни пътувания до работното място. Той също така удължава периода, за който трябва да се прилагат стандартите, като го удвоява за автомобил до 200 000 километра или 10 години.
Добавени са нови ограничения за фини частици от спиране и износване на гуми. Превозните средства също ще трябва да бъдат оборудвани с бордови системи за мониторинг на емисиите.
Комисията казва, че 70 000 случая на преждевременна смърт са причинени от емисиите от автомобилния транспорт всяка година, три пъти повече от броя на смъртните случаи при пътнотранспортни произшествия и че ползите за здравето далеч надхвърлят разходите.
Новите стандарти за вредни емисии идват след решение за ефективна забрана на продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили от 2035 г.
Европейската асоциация на производителите на автомобили ACEA заяви, че предложението за новия стандарт ще доведе до по-високи разходи за превозни средства с много ограничени ползи за околната среда и рискува да забави прехода към транспорт с нулеви емисии.
По-специално за камионите, производителите ще трябва да прехвърлят ресурси от инвестиции в батерии и превозни средства с горивни клетки.