Европейският съюз е готов да предложи всички нови автомобили, продавани от 2035 г., да имат нулеви вредни емисии, като част от безпрецедентен план за привеждане на икономиката в съответствие с по-амбициозните климатични цели.
Европейската комисия планира да изисква емисиите от нови леки и лекотоварни автомобили да спаднат с 65% от 2030 г. и да се понижат до нулата от 2035 г., според документ на ЕС, видян от агенция Блумбърг.
По-строгите стандарти за замърсяване ще бъдат допълнени от правила, които ще задължат националните правителства да укрепят инфраструктурата за таксуване на превозни средства, отбелязва БНР.
"Чистият" транспорт ще бъде част от поредица от мерки, които ще бъдат представени през следващата седмица, за да се въведе по-строга климатична цел до 2030 г. за намаляване на парниковите газове с поне 55% спрямо нивата от 1990 г.
Европа се стреми да стане първият в света континент с нулеви въглеродни емисии до 2050 г., което ще изисква преразглеждане на всеки ъгъл на икономиката, като транспортът и индустрията са най-големите предизвикателства.
"Няма начин да заобиколим това. Достигането на нулева нетна стойност до 2050 г. означава постепенно прекратяване на продажбите на горивни превозни средства най-късно до 2035 г.“, отбеляза Колин Маккерейчър, ръководител на транспортните изследвания за Блумбърг.
Новите цели за емисиите от превозни средства биха представлявали значително затягане в сравнение със съществуващите цели за емисиите в целия автопарк, които изискват намаление с 37,5% от 2030 г. за вредните емисии на автомобилите. Трябва да се има предвид, че пътническите автомобили представляват около 12% от общите емисии на въглероден двуокис (CO2) в ЕС.