Заместник-председателкят на Европейската комисия Вера Йоурова каза днес, че дигиталните платформи трябва да бъдат по-отговорни и прозрачни в борбата с дезинформацията и че е време да се предприемат срещу тях повече мерки с правна сила, предаде Франс прес, цитирана от БТА.
Европейската комисия публикува оценка за прилагането на кодекса за добрите практики срещу дезинформацията, приет през 2018 г. и подписан от Гугъл, Фейсбук, Туитър, Майкрософт, Мозила, а неотдавна и от ТикТок, както и от представители на рекламния сектор.
Подчертавайки напредъка, който "този ценен инструмент, първият по рода си в света", е направил възможен, ЕК "подчертава някои липси, произтичащи основно от факта, че кодексът се базира на саморегулация", се казва в оценката.
"Платформите трябва да бъдат по-отговорни и да дават повече отчети, те трябва да бъдат по-прозрачни. Време е да преминем отвъд мерките за саморегулация", заяви Йоурова, която отговаря в ЕК за въпросите, свързани с ценностите и прозрачността.
"Европа е в най-добра позиция, за да покаже какъв да бъде пътят и да предложи инструменти за една по-устойчива и справедлива демокрация в един все по-цифровизиран свят", допълни тя.
"Борбата срещу дезинформацията е обща отговорност, която технологичният и рекламният сектор трябва да поемат изцяло", призова еврокомисарят за вътрешния пазар Тиери Бретон.
В рамките на кодекса на добрите практики срещу дезинформацията страните, които са го подписали, трябва да положат усилия, за да намалят възможностите за реклама на дезинформаторите, да подобрят прозрачността на рекламите с политически характер, да попречат на разпространението на неверни изказвания и да дават приоритет на достоверните информации, както и да сътрудничат с изследователите и с експертите, проверяващи фактите.
ЕК ще представи до края на годината нов нормативен акт, който ще се казва Закон за дигиталните услуги и може да установи световен стандарт за по-добър надзор на начина, по който големите платформи се борят срещу дезинформацията, управляват личните данни и разширяват дейностите си. Новият нормативен акт ще засегне също и отговорността на платформите - една промяна, която безпокои технологичните гиганти, които се страхуват, че ще бъде нарушена свободата на словото и ще бъдат възпрепятствани иновациите, отбелязва Франс прес.