Значително нарастване на употребата на електронна търговия от потребителите в Гърция заради разпространението на епидемията от коронавируса показва онлайн проучване, съобщи АНА-МПА.
Анкетата е проведена от Института за проучване на търговията на дребно с потребителски стоки и Лабораторията за електронна търговия (ELTRUN) на Атинския университет по икономика.
Проучването е проведено за една седмица в периода от 25-27 март до 1-3 април сред извадка от 1000 участници в цяла Гърция.
В сравнение с миналата година се е удвоил броят на клиентите на магазините за електронна търговия. През първата седмица на април 44 процента от хората са направили поне една покупка в интернет, докато през последните 15 дни на 2019 г. този дял е бил 21 процента. Клиентите на услугите за доставка на готови храни са нараснали от 13 на 25 процента. Най-голямо е нарастването на клиентелата на електронните супермаркети, където увеличението е осем пъти -от под 1 процент през 2019 г. на 8 процента през последните десетина дни. През последните седмици се наблюдава нарастване и на доверието на гръцките потребители към дистанционните покупки.
Според изследването извънредната ситуация с изолирането на гражданите в домовете им ще направи някои форми на потребителско поведение трайни. 50 процента от потребителите заявяват, че ще запазят новите си навици и след края на кризата. Освен новите цифрови покупки рязко се е увеличила и дистанционната търговия с храни, като 10 процента от гражданите са поръчвали по телефона от местна месарница или плод-зеленчук, а 5 процента - от близък супермаркет.
Мнозинството от клиентите на електронната търговия през последните десет дни заявяват, че са доволни от електронните магазини (66 процента) и онлайн доставките на готова храна (65 процента) - основните категории, които купуват гърците. Високите проценти на удовлетвореност се свързват с многогодишния опит, който имат над 8000 гръцки компании, които използват цифрови канали за продажбите си в тези сектори.
Въпреки че едва 35 процента декларират, че са удовлетворени от цялостната услуга на онлайн супермаркетите, този процент се смята за задоволителен заради ограничения опит на сектора и много високото търсене.
Изследването показва, че само 1 от 5 онлайн потребители оценява положително срока за предаване на продуктите, а 1 от 3 - наличността им. Това може да се обясни с десетократното нарастване на онлайн поръчките напоследък. Доста позитивно са оценени други параметри като начинът на плащане (68 процента), внимателният персонал (49 процента), правилното опаковане на продуктите (47 процента), разнообразието (45 процента), чистотата и правилното съхранение на пресни продукти (44 процента). На базата на натрупания опит и умните инвестиции на електронните супермаркети за увеличаване на производителността се очаква в бъдеще тези показатели да се подобрят.